GwiazdyDlaczego niektórzy są złośliwi?

Dlaczego niektórzy są złośliwi?

25.04.2014 15:35, aktualizacja: 07.05.2014 08:11

Złośliwość leży w naturze każdego z nas, ale niektórzy przejawiają większe natężenie tej cechy – doszli do wniosku amerykańscy naukowcy, a wyniki swoich badań zamieścili w czasopiśmie „Psychological Assessment”.

Złośliwość leży w naturze każdego z nas, ale niektórzy przejawiają większe natężenie tej cechy – doszli do wniosku amerykańscy naukowcy, a wyniki swoich badań zamieścili w czasopiśmie „Psychological Assessment”.

Złośliwość, czyli skłonność do sprawiania komuś drobnych przykrości, nawet kosztem poniesienia osobistych strat, to cecha powszechna, ale często pomijana w badaniach psychologicznych. Dlatego naukowcy z Uniwersytetu Stanu Waszyngton (USA) postanowili nieco wzbogacić wiedzę na ten temat i przeprowadzili kilka testów mierzących poziom złośliwości u różnych ludzi w zależności od cech osobowości, wieku i płci.

Okazało się, że najbardziej złośliwe są osoby o wysokich wynikach na skali psychopatii, narcyzmu i makiawelizmu. Robienie na złość jest charakterystyczne także dla osób mających skłonność do odczuwania wstydu, gdy tymczasem poczucie winy koreluje z niższym poziomem złośliwości.

Rezultaty pokazały ponadto, iż mężczyźni są bardziej złośliwi niż kobiety, a osoby młodsze bardziej złośliwe niż osoby starsze.

Zauważono, że najmniejszą skłonność do złośliwych zachowań przejawiają dzieci, dla których w każdej sytuacji najważniejsza jest sprawiedliwość.

Autorzy badania mają nadzieję, że uzyskane przez nich wyniki zainspirują kolejnych badaczy do zajęcia się tematem złośliwości, która towarzyszy nam każdego dnia.

„Chodzi głównie o te drobne przejawy złośliwości, które przydarzają nam się praktycznie codziennie. Dla przykładu, niektóre badania wykazały, iż ludzie dłużej zwlekają z wyjechaniem z miejsca parkingowego, jeżeli widzą, iż ktoś na nie czeka” – mówi Dawid Marcus, jeden z badaczy. (PAP)

ooo/ mrt/

POLECAMY:

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (70)
Zobacz także