GRIFFIN ART SPACE zaprasza na „IMAGO”
W piątek 16.09.2016 w postindustrialnych przestrzeniach Domu Słowa Polskiego w Warszawie odbędzie się wernisaż wystawy „IMAGO” dwóch znanych polskich fotografek Anny Grzelewskiej i Zuzy Krajewskiej. Tytuł projektu nawiązuje do stadium rozwoju owada, stanowiącego etap przejściowy pomiędzy dzieciństwem a dorosłością.
W takim właśnie momencie życia sportretowana została córka Anny Grzelewskiej, bohaterka cyklu „Julia Wannabe”. Fotografowana na przestrzeni lat dziewczynka przechodzi na naszych oczach metamorfozę. Ze złotowłosego dziecka zasypiającego w łóżku rodziców zmienia się w piękną, świadomą swej kobiecości nastolatkę. Sportretowani przez Zuzę Krajewską chłopcy są rówieśnikami Julii. Nie mieszkają jak ona w domach z rodzicami i rodzeństwem, tylko w zakładzie poprawczym. Jak tam trafili? Za eksperymenty z dorosłością i nieprzestrzeganie norm społecznych. Kiedy jako 18-latkowie opuszczą zakład nikt nie da im już taryfy ulgowej; będą musieli poradzić sobie bez pomocy wychowawców, zajęć terapeutycznych, narzuconych im ograniczeń. Jak wykorzystają odzyskaną wolność? To właśnie na ich rzecz podczas wernisażu wystawy odbędzie się aukcja charytatywna fotografii Zuzy Krajewskiej, z której dochód przekazany pomoże im w starcie w dorosłe życie.
Zobacz także: Fotografia to iluzja. Zuza Krajewska o potrzebie piękna
Pół roku po swojej premierze w Galerii im. Jana Tarasina w Kaliszu projekt „IMAGO” będzie można wreszcie obejrzeć w Warszawie. Fotografie autorstwa dwóch artystek, Anny Grzelewskiej i Zuzy Krajewskiej, pokazane zostaną w ramach programu GRIFFIN ART SPACE ZAPRASZA w niezwykłej, poprzemysłowej przestrzeni Domu Słowa Polskiego w Warszawie. Podczas wernisażu wystawy odbędzie się aukcja charytatywna fotografii Zuzy Krajewskiej, z której dochód przekazany zostanie na rzecz wychowanków Zakładu Poprawczego im. J. Wieczorkowskiego w Studzieńcu.
Anna Grzelewska i Zuza Krajewska tworzą portrety. Raz są to wizerunki postaci z pierwszych stron gazet, innym razem anonimowych osób; członków własnej rodziny lub przypadkiem zagadniętych na ulicy nieznajomych o intrygującej urodzie. Pracując często z fotografią komercyjną tworzą portrety, które swoim wyrazem oddają pozycję społeczną, zawód i charakter bohatera. Janusz Palikot, Anja Rubik, Maria Peszek w obiektywie tak Grzelewskiej, jak Krajewskiej stają się postaciami zdefiniowanymi, uzbrojonymi w atrybuty swojej pozycji społecznej i wykonywanego zawodu. Słynny portret Jolanty Kwaśniewskiej jedzącej dłońmi w czarnych rękawiczkach bezę autorstwa Zuzy Krajewskiej czy zrobione przez Annę Grzelewską ikoniczne już zdjęcie Zbigniewa Libery z projektu „Wolny strzelec” to fotografie, które o ich bohaterach mówią więcej niż niejeden wywiad czy encyklopedyczne hasło. Pokazywane w Domu Słowa Polskiego zdjęcia są inne. Nie znajdziemy na nich twarzy people, tylko anonimowe postaci nastolatków. Bohaterka cyklu „Julia Wannabe” Grzelewskiej i chłopcy na fotografiach Zuzy Krajewskiej zawieszeni są między dzieciństwem a dorosłością.