UrodaJak przebić szklany sufit, czyli co ułatwia kobietom rozwój zawodowy? Nowy raport Fundacji Sukces Pisany Szminką

Jak przebić szklany sufit, czyli co ułatwia kobietom rozwój zawodowy? Nowy raport Fundacji Sukces Pisany Szminką

Jak przebić szklany sufit, czyli co ułatwia kobietom rozwój zawodowy? Nowy raport Fundacji Sukces Pisany Szminką
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

08.02.2019 21:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kobiety chcą robić karierę i nie boją się awansu - wynika z najnowszego raportu przeprowadzonego przez Fundację Sukces Pisany Szminką „Szanse i bariery dla Polek w biznesie i na rynku pracy”. Jedna trzecia kobiet deklaruje potrzebę jasno wytyczonej ścieżki rozwoju. Bardzo ważne okazuje się wsparcie, zarówno profesjonalne, jak i życiowe ze strony partnera.

Awans nie jest już tylko marzeniem kobiet, jest obecnie celem samym w sobie - 37 proc. pytanych kobiet przyjęłaby taką propozycję bez wahania. Niespełna 17 proc. zastanawiałaby się, czy sprosta nowym wyzwaniom, czy ma kompetencje. Z partnerem i jego decyzją - jak wynika z ankiety- liczymy się coraz rzadziej, ale o ile 2 proc. kobiet uzależniałoby decyzję od rozmowy z nim, o tyle aż 10 proc. martwiłoby się, że nie pogodzi obowiązków domowych z nowymi wyzwaniami.

Szans na rozwój badane kobiety upatrują przede wszystkim w doradztwie - 62 proc. ankietowanych chciałaby mieć możliwość omówienia rozwoju zawodowego z coachem, mentorem czy psychologiem, a prawie 30 proc. potrzebuje jasno wytyczonej ścieżki kariery (29,5 proc.). Kobiety, które są matkami, oczekują od pracodawcy elastycznego czasu pracy (31 proc.) i od partnera lub bliskich pomocy w opiece nad dziećmi (12 proc.). Dla wielu z nich równie ważne na tym etapie decyzji są różnego rodzaju studia dodatkowe, szkolenia, warsztaty, a nawet narzędzia dostępne w internecie - 28 proc. pytanych kobiet wskazało ich dostępność jako szansę na drodze do rozwoju.

Wyniki pokazały także, co utrudnia ankietowanym kobietom rozwój zawodowy: ciągle brakuje im wystarczającej pewności siebie (36 proc.) i kompetencji (16 proc.). Ale odczuwają przede wszystkim niedostateczne wsparcie, zarówno ze strony pracodawcy - aż 27 proc. kobiet deklarowało brak jasno wytyczonych celów zawodowych, a 31 proc. brak mentora. Aż 51 proc. zgodziłaby się na awans mając taką osobę w miejscu zatrudnienia.

- Kobiety nie boją się przyznać, że czegoś nie wiedzą oraz prosić o pomoc. Uważam, że tego typu wątpliwości, jeśli tylko nie blokują działania, a zachęcają do autorefleksji nad własnymi kompetencjami i zachęcają do rozwoju, mogą być bardzo cenne - komentuje Joanna Gieldarska – psycholożka, psychoterapeutka, coach zdrowia.

Niemniej ważna jest polityka wynagrodzeń - na brak płacowej przejrzystości w firmach wskazało 14 proc. aktywnych zawodowo pań. Kobiety - co znalazło się w ich szczegółowych wypowiedziach - czują się ciągle często gorsze od kolegów, mniej doceniane i gorzej opłacane. Aż 45 proc. z nich decyzję o awansie w firmie uzależnia od zarobków na takim samym poziomie co ich koledzy. Kobiety mają też więcej dylematów, jeśli chodzi i pogodzenie kariery z wychowaniem dzieci.

- Polki w kontekście opisywanych zachowań i motywacji nie różnią się od przedstawicielek świata zachodu. Ba, jesteśmy od nich często bardziej przedsiębiorcze i widać to nie tylko po coraz większej ilości menadżerek w korporacjach, ale też po stale rosnącej ilości Polek zakładających działalność gospodarczą. Wiele problemów w tej sferze jest jeszcze do rozwiązania (np. zarobki – 43 proc. Polek deklarowało w 2012 roku, że ich mąż/partner zarabia więcej. Dziś deklaruje tak 46 proc. kobiet. 27 proc. Polek deklarowało w 2012 roku, że to one są osobą najwięcej zarabiającą w rodzinie dziś twierdzi tak 25 proc. kobiet, natomiast podobnie jak w 2012 roku 14 proc. kobiet twierdzi, że zarabiają mniej więcej tyle samo co partner), ale coś drgnęło - mówi Katarzyna Pawlikowska, eksperta w konkursie Bizneswoman Roku

Z ankiety Fundacji Sukces Pisany Szminką wynika bowiem, że pytane Polki są coraz bardziej przedsiębiorcze. Ponad 56 proc. z nich chce inwestować pieniądze, 23 proc. myśli o założeniu firmy, ponad 18 proc. kupiłaby mieszkanie z myślą o inwestowaniu. Prawie 20 proc. w inny sposób chciałoby pomnażać kapitał. W siebie zainwestowałaby 16 proc. kobiet.

Kobiety biznesmenki to już nie rzadkość, ale ciągle 21 proc. ankietowanych waha się czy założyć działalność i pracować na własny rachunek. Pytane o to, co ułatwiłoby im założenie firmy i dalszy rozwój aż 62 proc. wskazało na niższe koszty podatkowe i mniejszą biurokrację. Ponad 21 proc, wskazała na niższe koszty pracy. Także tu pojawił się wątek potrzeby wsparcia coacha, psychologa czy mentora i ułatwień instytucjonalnych.
W odpowiedziach na pytanie, czemu się wahają, pojawiły się także psychologiczne bariery: 33 proc. boi się ryzyka, a 24 proc. wymienia brak odwagi i pewności siebie.
Mniej boją się kobiety, które prowadzą już firmy. One jako przeszkodę wskazują brak środków na rozwój (37 proc. ankietowanych), biurokrację (22 proc.) i wysokie koszty prowadzenia firmy i podatki (21 proc.).

- Przez ostatnich 10 lat, odkąd prowadzimy Fundację, wiele zmieniło się dla kobiet na lepsze. Odnosimy w biznesie coraz więcej sukcesów, także międzynarodowych. Coraz chętniej też i odważniej się nimi chwalimy. Wiele jednak jest jeszcze do zrobienia, by wymienić choćby likwidację luki płacowej, która w Polsce wynosi od 7 do nawet 30 proc. w niektórych branżach. Działamy, by standardem w firmach było jasne określanie ścieżki kariery i wpisywanie w nią urlopów macierzyńskich, wprowadzanie elastycznych form pracy oraz szersze wykorzystywanie urlopu rodzicielskiego przez mężczyzn. Do wprowadzania tych rozwiązań zaangażowałyśmy prezesów największych firm w Polsce, którzy w ramach działającego od października 2018 klubu Champions of Change opracowują strategie, rozwiązania i dobre praktyki w tym zakresie. - mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

  • Ankieta została przeprowadzona na grupie kobiet aktywnych zawodowo i przedsiębiorczych z dużych, średnich i małych miast, w wieku 23-62 lat z wyższym wykształceniem (94% ankietowanych).

Ogłoszono także listę finalistek w kategoriach otwartych X edycji konkursu Bizneswoman Roku. Oto 21 przedsiębiorczych Polek, które już odniosły duże sukcesy w biznesie:

W kategorii Biznes Roku: Firma Powyżej 10 milionów zł

Magdalena Malaczyńska, Indigo Nails Lab. Rodzinny biznes, założony w 2011 roku wspólnie z mężem, przerodził się w międzynarodowy podmiot, podbijający kolejne zagraniczne rynki (dziś dostępny jest w 44 krajach na świecie) i oferujący nowoczesne, wyróżniające się na tle konkurencji produkty. Założyła także fundację Indigo Nails, która ma na celu aktywizowanie kobiet i pokonywanie barier zawodowych.

Anna Krajewska, Salad Story. Salad Story to autorski koncept restauracji szybkiej obsługi serwującej robione przed klientem i na jego zamówienie sałatki, wrapy i kasza boxy. Obecnie sieć liczy 35 lokali. Nowy koncept Wrap Me! jest uzupełnieniem oferty szybkiej gastronomii w zakresie zdrowszej i ciekawszej w smaku alternatywny dla osób poszukujących comfort foodu (jedzenia typu kebab).

Małgorzata Bieniaszewska, MB Pneumatyka. Z rodzinnego zakładu produkcyjnego przekształciła ją w prężne przedsiębiorstwo badawczo-produkcyjne sektora Automotive. Dziś złącza produkowane w Lubuskiem są używane w większości pneumatycznych układów hamulcowych i zawieszeń w samochodach powyżej 3,5 tony na świecie. Małgorzata Bieniaszewska jest prekursorem idei współpracy biznesu z nauką w regionie.

W kategorii Biznes Roku: Firma Poniżej 10 milionów zł

Karina Trafna, Centrum Rozwoju Dziecka. Stworzyła firmę, która jest jedynym ogólnopolskim operatorem specjalizującym się w otwieraniu i prowadzeniu nowoczesnych, dwujęzycznych przedszkoli i żłobków firmowych oraz przybiurowcowych pod marką KIDS&Co.

Marta Bartkowiak, Pan Drwal. Firma jest pierwszym polskim producentem naturalnych kosmetyków do pielęgnacji wyłącznie dla mężczyzn. Siłą produktów jest ich naturalny skład. Marka posiada własne laboratorium, w którym powstają produkty, linię produkcyjną i studio projektowe. W tej chwili asortyment liczy ponad 60 produktów i dostępny jest w sprzedaży w Polsce i za granicą.

Ewelina Narożna-Domska, Oleowita. To firma rodzinna, która produkuje przede wszystkim oleje tłoczone na zimno. Stworzona przez entuzjastów zdrowej żywności i naturalnych kosmetyków. Obecnie w ofercie jest ponad 60 różnych olejów, niektóre produkowane jako jedyne w Polsce, a nawet w Europie.

Działalność Społeczna

Malina Wieczorek, szefowa Fundacji SM- WALCZ O SIEBIE. Marketingiem społecznym zajmuje się od 2001 roku, kiedy zdiagnozowano u niej stwardnienie rozsiane. Wykorzystuje własne doświadczenie życiowe w budowaniu pogłębionych komunikatów społecznych. Dzięki jej intensywnym działaniom personalizacja leczenia w SM weszła do kanonu opieki nad pacjentem. Fundacja uruchomiła portal e-learningowy Szkoła Motywacji.( www.szkola-motywacji.pl).

Jarmiła Rybicka, prowadzi Fundację Konflikt. Jest socjolożką i aktywistką społeczną oraz założycielką Kuchni Konfliktu, przedsiębiorstwa społecznego zatrudniającego uchodźców, migrantów i cudzoziemców. Jest autorką kampanii społecznej „Invisible People”, która otrzymała nagrodę Rady Europy.

Paula Rettinger-Wietoszko, założycielka Fundacji Zostaw Swój Ślad. Pomaga rodzinom chorych dzieci poprzez organizację ambitnych projektów technologicznych i artystycznych.
Pierwszym projektem fundacji był hospiCare - aplikacja mobilna dedykowana zespołom medycznym i opiekunom pacjentów z Dziecięcych Hospicjów domowych w całej Polsce. Drugim ważnym projektem fundacji jest Festiwal Wrażliwy.

Karolina Adamska, prezeska Fundacji Mam Marzenie. Działa od 2003 r. jako niezależna i samodzielna organizacja, skupiająca wyłącznie wolontariuszy w 16 największych miastach w Polsce. Misją Fundacji jest spełnianie marzeń dzieci w wieku 3-18 lat, cierpiących na choroby zagrażające ich życiu. Rocznie spełnia około 600 marzeń. W sumie spełniła 8000 marzeń.

Erin Dąbska, założycielka Fundacji TV Puls "Pod Dębem", która od 6 lat działa na rzecz poprawy jakości życia i standardu opieki nad osobami starszymi. Kierowana przez Erin Dąbską organizacja pomaga osobom indywidualnym i placówkom świadczącym stałą i doraźną pomoc osobom starszym, zaopatruje potrzebujących seniorów w leki i żywność, finansuje i współfinansuje zakup m.in. wózków inwalidzkich, łóżek rehabilitacyjnych, aparatów słuchowych.

Zuzanna Janaszek-Maciaszek, Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ. Fundacja wspiera osoby, którym niepełnosprawność utrudnia bądź uniemożliwia niezależne życie. Regularnie otacza opieką ponad 200 osób, które chcą żyć normalnie, realizować swoje marzenia i być szczęśliwe. W gronie naszych pracowników jest 1/3 osób z niepełnosprawnością.

Pomysł na Start/Biznes lokalny

Natalia Kwiecień, Duer. Firma prowadzi serwis internetowy Duer.pl, czyli miejsce, gdzie można szybko i wygodnie zamówić zweryfikowanego, godnego zaufania fachowca (elektryka, hydraulika, złotą rączkę, ślusarza). Innymi słowy jest to marketplace łączący gospodarstwa domowe ze sprawdzonymi specjalistami.

Katarzyna Skrzypczak, ManneQueen. Firma powstała w październiku 2018 r., a jej głównym i póki co najważniejszym projektem jest "Akademia Szycia ManneQueen" - kursy i warsztaty dla dzieci już od 6 roku życia i dorosłych. Na chwilę obecną ma ponad 50 kursantów.

Start-up Roku

Barbara Zych, Employer Branding Institute. EBnavi.com to platforma Saas bazująca na naukowo opracowanym algorytmie, który automatycznie analizuje ponad 500 wskaźników z procesów HR, marketingu, zarządzania, komunikacji i jako wynik daje rekomendacje strategiczne dla marki pracodawcy, wskazówki operacyjne, materiały edukacyjne oraz narzędzia wdrożeniowe gotowe do wykorzystania przez specjalistów. Narzędzie redukuje czas wypracowania strategii z 6 miesięcy do 1 dnia oraz koszty projektu o 70%.

Olga Grudniak, Biolumo. Firma tworzy urządzenie medyczne point-of-care dla lekarzy pierwszego kontaktu, by pomóc im przepisywać działający antybiotyk. Rozwiązanie to jest dostosowane do przychodni i lekarzy pierwszego kontaktu - jest szybkie w diagnozie (6h), zautomatyzowane i niedrogie.

Agnieszka Górska, Ulala Chef. Ulala Chef to platforma internetowa, dzięki której można wybrać i zarezerwować kucharza, który zaserwuje przyjęcie w Twoim domu, pracując w Twojej kuchni. Do wyboru są obecnie usługi 150 kucharzy.

Liderka w Nowych Technologiach

Magdalena Popowska, BACTrem. Firma w swoich badaniach wykorzystuje pożyteczne bakterie do ochrony środowiska. Opracowuje nowe biopreparaty i biotechnologie. Zajmuje się rozkładem substancji niebezpiecznych i odpadów (biodegradacją), m. in. likwidacją skażeń ropopochodnych i dezaktywacją metali ciężkich (bioremediacją).

Izabela Zawisza, KF Niccolum. Firma opracowała proces otrzymywania nowej generacji biopolimeru o wysokiej sile wiązania jonów niklu. Marka Nidiesque to specjalistyczne kosmeceutyki chroniące przed objawami alergii kontaktowej, szczególnie na nikiel. Marka Nuev to kosmetyki ukierunkowane na profilaktykę, chroniące skórę przed smogiem i wpływem metali ciężkich. Na alergię niklową cierpi średnio 7% populacji, w Unii Europejskiej oscyluje wokół 15 proc.

Paula Kurant, Evotec. Firma wspólnie z partnerem z Hiszpanii jako jedyna na świecie uzyskała materiał o powłoce posiadającej właściwości antyadhezyjne i całkowicie niepalne. Jest on odpowiedzią na wiele problemów z jakimi borykają się światowe odlewnie z branży Automotive.

Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką to największa społeczność kobiet przedsiębiorczych w Polsce. Jej misją jest nie tylko kompleksowe wspieranie kobiet, ale także dostarczanie im fachowej wiedzy niezbędnej do rozwoju osobistego i zawodowego oraz motywowanie ich do podejmowania odważnych działań i spełniania marzeń.

Źródło artykułu:Materiał Partnera
Komentarze (1)