Jak założyć profil zaufany? Czy można zrobić to bez wychodzenia z domu?
Jak założyć profil zaufany, który ułatwi Ci zdalne załatwienie większości spraw urzędowych? Profil zaufany przydaje się zwłaszcza przedsiębiorcom, ale również osoby nieprowadzące działalności dostrzegą jego zalety. Dzięki niemu bez wychodzenia z domu złożysz deklarację PIT czy sprawdzisz liczbę punktów karnych. Dowiedz się, jak założyć profil zaufany.
28.11.2023 15:40
Co to jest profil zaufany?
Nie trać czasu na wizyty w urzędach! Profil zaufany pozwala na szybkie podpisanie większości pism i deklaracji urzędowych online. Nie musisz stać w kolejkach i wypełniać papierów. Co więcej, założenie własnego podpisu elektronicznego w większości przypadków nie wymaga wychodzenia z domu.
Profil zaufany pozwala na zweryfikowanie tożsamości i złożenie elektronicznego podpisu pod większością urzędowych pism. Zakładasz go raz, a następnie musisz jedynie przedłużać go co 3 lata. Kiedy będzie zbliżał się termin wygaśnięcia konta, dostaniesz powiadomienie e-mail lub SMS.
Profil zaufany umożliwia m.in. rozliczanie podatków, złożenie comiesięcznej deklaracji ZUS, zarejestrowanie czy zawieszenie działalności gospodarczej. Po jego utworzeniu zyskujesz dostęp do trzech portali urzędowych: CEIDG, PUE ZUS i ePUAP. Możesz korzystać także z aplikacji mObywatel, dzięki czemu nie musisz nosić przy sobie dowodu osobistego czy prawa jazdy.
Coraz więcej Polaków zakłada profil zaufany, ponieważ pozwala to zaoszczędzić czas. W ostatnich latach utworzenie profilu stało się znacznie łatwiejsze, przede wszystkim dla osób korzystających z bankowości internetowej. Dlatego nawet obywatele, którzy rzadko załatwiają sprawy urzędowe, doceniają posiadanie własnego profilu.
Gdzie można założyć profil zaufany?
W pierwszej kolejności zapoznaj się z precyzyjnymi wskazówkami – o tym, jak założyć profil zaufany przeczytasz na Firmove.pl. Trudno o lepszą instrukcję, która krok po kroku przeprowadzi Cię przez cały proces. Pomoc w założeniu profilu zaufanego oferują różne banki. W panelu klienta znajdziesz odnośnik, który umożliwi Ci złożenie wniosku, a następnie zostanie wysłany na rządowy serwer.
Profil zaufany możesz założyć także podczas wizyty w urzędzie miasta lub gminy. Wystarczy, że wypełnisz odpowiedni formularz i złożysz go na ręce urzędnika, który zajmuje się zakładaniem podpisów elektronicznych. Kilka lat temu każda osoba musiała pojawić się w urzędzie osobiście w celu zweryfikowania tożsamości. Obecnie nie ma takiego obowiązku.
Jak założyć profil zaufany w ePUAP?
Wniosek o założenie profilu najlepiej i najszybciej złożyć na oficjalnej rządowej stronie ePUAP. Wystarczy podać podstawowe dane służące do identyfikacji tożsamości: imię, nazwisko, numer PESEL. Należy także ustalić nazwę użytkownika i hasło, które będą znane tylko Tobie.
Na kolejnym etapie musisz uwierzytelnić profil zaufany poprzez konto bankowe, rozmowę wideo z urzędnikiem czy e-dowód. Najczęściej wybieranym sposobem jest potwierdzenie tożsamości za pomocą bankowości online. Wystarczy kliknąć w ikonę swojego banku, aby przenieść się na stronę logowania. Po wprowadzeniu danych i wyrażeniu zgody następuje przekierowanie na połączenie z rządowym węzłem komunikacyjnym. Jeśli masz włączoną weryfikację dwuetapową, będziesz potrzebować do tego kodu SMS lub aplikacji mobilnej.
Zdziwisz się, jak szybko i łatwo można założyć profil zaufany. Dzięki niemu załatwianie spraw urzędowych stanie się znacznie wygodniejsze. Warto pójść z duchem czasu i stworzyć swój podpis elektroniczny.