Makijaż z filmu „Czarny łabędź”
Najnowszy film Darrena Aronofskiego, „Czarny łabędź”, wywołała poruszenie nie tylko w świecie kina. Oprócz znakomitych kreacji aktorksich, w tym Natalie Portman w roli baletnicy, chwalono także kostiumy oraz charakteryzację, które współtworzą klimat filmu. Oto rozmowa z kreatorką makijażu Judy Chin i szefową działu makijażu „Czarnego łabędzia”, Margie Durand.
19.02.2011 | aktual.: 22.02.2011 14:45
Najnowszy film Darrena Aronofskiego, „Czarny łabędź”, wywołała poruszenie nie tylko w świecie kina. Oprócz znakomitych kreacji aktorksich, w tym Natalie Portman w roli baletnicy, chwalono także kostiumy oraz charakteryzację, które współtworzą klimat filmu. Oto rozmowa z kreatorką makijażu Judy Chin i szefową działu makijażu „Czarnego łabędzia”, Margie Durand.
W jaki sposób wizażysta przygotowuje się do pracy nad filmem? Czy otrzymuje wskazówki dotyczące makijażu od reżysera, czy współpracuje z projektantem i stylistą fryzur?
Margie: Kiedy zaczynam pracować nad filmem, rozmawiam najpierw z reżyserem i całym zespołem kreatywnym. Inspiracja i wizja reżyserska nakręca cały proces i pozwala mi zmienić te wizje w makijaż.
Judy: Czytając scenariusz, staram się wyobrazić sobie bohaterów, biorę pod uwagę ich pochodzenie (wiek, historię osobistą, stan majątkowy, zawód). Kiedy wątek się rozwija, biorę pod uwagę zdarzenia, jakie miałyby wpływ na zmianę ich wyglądu. Projektując wizerunek filmowy biorę pod uwagę wizje i gust reżysera. Czasami też zdarza się, że współpracuję z projektantami kostiumów i działem produkcji. Zawsze staram się dowiedzieć jak aktorzy będą ubrani, ponieważ ich ubiór będzie miał wpływ na wygląd makijażu. Podczas kiedy projekty są najpierw kreowane niezależnie, często zdarza się, że razem ze stylistą fryzur pracujemy ze sobą, by móc utrafić w ten sam styl i stworzyć finałowy wygląd postaci.
Jak długo zajmują ci przygotowania do pracy nad filmem? Jako przykład weźmy „Czarnego łabędzia”.
Judy: Większość czasu pochłania szkicowanie i robienie testów makijaży. W zależności od dostępności aktora i testów kamery, wszystkie przygotowania mogą zająć nawet od 3 do 4 tygodni.
W jaki sposób projekt makijażu przyczynia się do tworzenia postaci filmowej?
Judy: To co zawsze uwielbiałam przy tworzeniu projektu makijażu, to jego ścisłe powiązanie z rolą aktorską. Makijaż pozwala wykreować bohatera wizualnie. Widząc aktora wchodzącego na plan filmowy w pełni utożsamionego z jego bohaterem, wiem że wykonałam dobrą robotę.
Mogłabyś krok po kroku zdradzić nam w jaki sposób został wykreowany look „Czarnego łabędzia” i jakie produkty zostały użyte do makijażu?
Margie: Nałożyliśmy blady podkład w kolorze kości słoniowej z białym kremowym rozświetlaczem na czoło i policzki. By móc wykreować oczy łabędzie, użyliśmy MAC Chromaline w kolorze Black Black. Używając MAC Pigment w kolorze srebra połączonym z Mixing Medium, nałożyliśmy go za pomocą szybkich pociągnięć pędzlem, by stworzyć efekt piór czarnego łabędzia. Usta zostały obrysowane MAC Lip Pencil w kolorze Vino i wypełnione pomadką MAC w kolorze Dubonnet. Po tym narysowaliśmy cienką kreskę tuż poniżej używając MAC Chromaline w kolorze czerwieni.
Czy makijaż ma związek z tradycyjną wersją Jeziora Łabędziego?
Judy: Nie bardzo. Tancerki (i tancerze) noszą tradycyjny makijaż teatralny, ale wykonanie jest bardziej dramatyczne. Właściwie jest to makijaż operowy. Sportretowaliśmy czarnego łabędzia jako ponury czarny charakter w kontrze do bardziej anielskiej i niewinnej królowej łabędzi.
Makijaż sceniczny balerin w filmie przyciąga uwagę. Co było inspiracją dla tego ponurego, a zarazem romantycznego makijażu?
Judy: Look jest wypadkową inspiracji wątkiem opowieści i oczekiwań reżysera, Darrena Aronofskiego, który szukał czegoś co będzie wyglądało dramatycznie i wizualnie zaskakująco. Dlatego też cały nacisk został położony na oczy. Stąd też delikatne srebrne smugi na twarzach łabędzi. Stroje łabędzi i królowej łabędzi są delikatne i romantyczne z delikatnym różowym kolorem ust, makijaż czarnego łabędzia jest mroczny, ostry i kanciasty.
W „Czarnym Łabędziu” bohaterowie noszą makijaż zarówno na twarzy, jak i na ciele. Jakich produktów użyłaś, by mieć pewność, że nie spłyną wraz z potem i utrzymają się pomimo tego, że wystawione były na działanie świateł?
Judy: Zastosowaliśmy makijaż z uszczelniającym sprejem, by nie wytarł się o kostiumy. Użyliśmy ponadto MAC Paint Pots, MAC Powerpoint Eye Pencils i MAC Pigments. Dodaliśmy też trochę pigmentu z dodatkiem alkoholu, który jest odporny na tarcie.
Na jakie problemy natykałyście się podczas projektowania i aplikacji makijażu?
Margie: Największym wyzwaniem było przemalowywanie czarnego łabędzia na białego i potem zmienianie makijażu z powrotem na czarny.
Judy: Wielkim problemem było niebezpieczeństwo wytarcia się makijażu w kostiumy. Zrobiliśmy mnóstwo testów, zanim znaleźliśmy perfekcyjną kombinację kosmetyków – dotyczyło to głównie makeupu dłoni. Problemem było też malowanie kształtu oczu za pomocą techniki „ciasta” (produkty aktywują się dopiero wtedy, gdy są zmieszane z odrobiną wody) – to nietypowe dla nowoczesnego makijażu. Aktorzy uważają tę technikę za przestarzałą, boją się jej, uważają że niszczy cerę. Bez obaw – ten makijaż jest zupełnie bezpieczny. Owszem jest ciężki, sceniczny – ale efekt godzien czasu i energii, które się mu poświęca.
(ma)