Blisko ludziMiłość do zakupów to wina ewolucji

Miłość do zakupów to wina ewolucji

Miłość do zakupów to wina ewolucji

Powszechnie wiadomo, że kobiety i mężczyźni inaczej robią zakupy. To nie powinno nas jednak dziwić. Wszystko dlatego, że ewolucja ukształtowała mężczyzn na myśliwych, a kobiety na zbieraczki - przekonuje naukowiec ze Stanów Zjednoczonych na łamach "Journal of Social, Evolutionary & Cultural Psychology".

Powszechnie wiadomo, że kobiety i mężczyźni inaczej robią zakupy. To nie powinno nas jednak dziwić. Wszystko dlatego, że ewolucja ukształtowała mężczyzn na myśliwych, a kobiety na zbieraczki - przekonuje naukowiec ze Stanów Zjednoczonych na łamach "Journal of Social, Evolutionary & Cultural Psychology".

Tekst: PAP

1 / 5

Miłość do zakupów to wina ewolucji

Obraz
© Jupiterimages

Każda płeć ma swoje specyficzne strategie i zachowania, które można obserwować podczas zakupów - dowodzi Daniel Kruger z University of Michigan School of Public Health. Zauważa, że często się widzi, jak mężczyzna w cierpieniu podąża za swoją partnerką przez galerię handlową, kobieta zaś mogłaby spędzić cały dzień szukając nowych ciuchów. Zdaniem naukowca, podobne zachowania są jednak całkowicie naturalne, bo tak zaprogramowała nas ewolucja.

2 / 5

Miłość do zakupów to wina ewolucji

Obraz
© Jupiterimages

Kruger opowiada, że inspiracją do podjęcia badań była wycieczka z przyjaciółmi do Europy minionej zimy. Po przybyciu do Pragi kobiety od razu ruszyły do sklepów. Mężczyźni nie mogli zrozumieć dlaczego...
- Ma to jednak sens, jeśli weźmie się pod uwagę strategię zbieracką. Za każdym razem, kiedy ludzie wkraczali na nowe terytorium, należało dokonać inspekcji nowego miejsca pod kątem źródeł pożywienia - komentuje badacz.

3 / 5

Miłość do zakupów to wina ewolucji

Obraz
© Jupiterimages

Jak podkreśla, w dzisiejszych społecznościach zbierackich za poszukiwanie jadalnych roślin i grzybów odpowiedzialne są kobiety. Zbieractwo jest tam codzienną czynnością, często towarzyską, w której, jeśli to konieczne, uczestniczą również małe dzieci.

4 / 5

Miłość do zakupów to wina ewolucji

Obraz
© Jupiterimages

Kobieta musi poznać jadalną roślinę po właściwym kolorze, zapachu, fakturze. Musi też znać właściwą porę zbiorów. Odnosząc to do zakupów, kobiety dużo lepiej niż mężczyźni będą zorientowane w tym, kiedy daną rzecz można kupić po okazyjnej cenie. Spędzają też dużo czasu zastanawiając się nad właściwymi materiałami, kolorami czy wzorami kupowanych ubrań.

5 / 5

Miłość do zakupów to wina ewolucji

Obraz
© Jupiterimages

Z kolei mężczyźni myślą o konkretnym przedmiocie. Chcą dostać się do sklepu, zdobyć przedmiot i wydostać się na zewnątrz - uważa Kruger. Dawniej ważne było, żeby upolowane mięso dotarło do domu jak najszybciej - podkreśla.
- Wartość tych badań polega na wzajemnym lepszym zrozumieniu - zarówno naszych własnych strategii zakupowych, jak i strategii przeciwnej płci - wyjaśnia naukowiec.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (5)