ycipk-3k86um
opalanie

Naturalne sposoby na piękną opaleniznę

Lubimy być opalone. Skóra o oliwkowym odcieniu jest apetyczna i sprawia, że wyglądamy zdrowo. Ale opalanie się na słońcu czy w solarium nie jest najbezpieczniejsze. Na szczęście istnieją sposoby na to, by skóra zyskała złoty odcień w naturalny sposób.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Naturalne sposoby na piękną opaleniznę
(123RF)
ycipk-3k86um

Lubimy być opalone. Skóra o oliwkowym odcieniu jest apetyczna i sprawia, że wyglądamy zdrowo. Ale opalanie się na słońcu czy w solarium nie jest najbezpieczniejsze. Na szczęście istnieją sposoby na to, by skóra zyskała złoty odcień w naturalny sposób.

Niewielka ilość słońca nie szkodzi zdrowiu, a nawet jest nam potrzebna, promieniowanie słoneczne odgrywa bowiem istotną rolę w wytwarzaniu witaminy D. Jednak nadmierna ekspozycja na słońce czy częste korzystanie z solarium są dla zdrowia niebezpieczne – w roku 2009 Międzynarodowa Agencja Badania Raka (IARC) zakwalifikowała korzystanie z solarium do grupy czynników rakotwórczych najwyższego ryzyka.

Promieniowanie UV w ponad 80 proc. odpowiada za starzenie się skóry i powstawanie zmarszczek – uszkadza ono włókna kolagenowe, co przyśpiesza procesy starzenia. W dużych ilościach promieniowanie UV może również przyczynić się do rozwoju czerniaka, czyli najbardziej złośliwego nowotworu skóry. Polscy eksperci podczas konferencji zorganizowanej z okazji Tygodnia Świadomości Czerniaka zaalarmowali, że zachorowań na ten typ nowotworu przybywa we wszystkich grupach wiekowych. Podstawą profilaktyki jest ochrona skóry przed silnym promieniowaniem.

ycipk-3k86um

Posiadanie pięknej opalenizny może nas więc sporo kosztować. Co zatem zrobić, jeśli skóra jest blada, a rosnąca temperatura zachęca do odkrywania ciała? Istnieją sposoby na piękną opaleniznę – bez narażania się na działanie szkodliwego promieniowania.

* Opalanie dietą*

Najprostszym sposobem, by nadać skórze złoty odcień, jest włączenie do diety produktów zawierających beta-karoten. To prowitamina witaminy A, silny przeciwutleniacz. Wpływa korzystnie na odporność, wzrok i kondycję skóry, chroni organizm przed drobnoustrojami. Beta-karoten jest najbezpieczniejszą formą karotenu; organizm przetwarza go tylko tyle, ile potrzebuje. Należy do karotenoidów, które są żółtymi, czerwonym, pomarańczowymi i różowymi barwnikami roślinnymi.

Skarbnicą beta-karotenu jest marchewka – codzienne jedzenie 1-2 marchewek (albo jeszcze lepiej wypijanie szklanki marchwiowego soku) zapewni skórze ładny odcień. Jedna z internautek pisze na forum: „Moja koleżanka piła przez kilka miesięcy codziennie po dwa soczki marchewkowe – jeden rano i drugi wieczorem. I kolor skóry rzeczywiście ładnie się poprawił – przybrązowił”. Bardzo dobre źródła karotenoidów to również: słodkie ziemniaki (bataty), dynia, papryka, pomarańcze, morele, pomidory, mango, brzoskwinie, nektarynki, melon, papaja. Ale uwaga – karotenoidy znajdują się także w zielonych warzywach liściastych, m.in. w natce pietruszki, szczawiu, boćwinie, koperku, szpinaku, jarmużu, cykorii, sałacie, kapuście włoskiej. Inne źródła karotenoidów to suszone śliwki, szparagi, brokuły, wiśnie, jagody, dzika róża, rzeżucha, bakłażan oraz olej z rokitnika.

ycipk-3k86um

Trzeba jednak uważać, by z produktami zawierającymi beta-karoten nie przesadzić: przy długotrwałym dostarczaniu go organizmowi w dużych ilościach skóra może zabarwić się na pomarańczowo.

Badania naukowe potwierdziły, że dostarczanie organizmowi beta-karotenu zmienia odcień skóry. Brytyjski uczony dr Ian Stephen przeprowadził analizę, która wykazała, że uczestnicy eksperymentu, którzy przez sześć tygodni każdego dnia jedli do trzech porcji warzyw i owoców, na koniec badań mogli się pochwalić zaróżowioną skórą. Z kolei ci ochotnicy, którzy warzyw i owoców jedli jeszcze więcej, zyskali złoty odcień skóry, podobny do delikatnej opalenizny.

* Utrwalanie koloru*

Ważne jest również, by składniki obecne w diecie pomogły utrwalić naturalną opaleniznę. Na uwagę zasługuje witamina C oraz witaminy z grupy B. Ta pierwsza pomaga zregenerować skórę, chroni ją przed działaniem wolnych rodników, zapewnia blask, jędrność i pomaga zachować ładny odcień. Witaminę C znajdziesz w dzikiej róży, aceroli, papryczce chili, koperku, brukselce, natce pietruszki, porzeczkach, papryce, jarmużu, truskawkach, cytrusach. Z kolei witaminy z grupy B znajdują się w jajkach, drożdżach, produktach pełnoziarnistych, nabiale, wątróbce, roślinach strączkowych, suszonych owocach, zbożach, drobiu.

ycipk-3k86um

Eliksirem młodości znakomicie wpływającym na skórę jest również witamina E, którą znajdziesz w oleju słonecznikowym, oliwie z oliwek, oleju kokosowym, słoneczniku, papryce, migdałach, orzechach włoskich i ziemnych, maśle, jajkach, mleku. Skóra potrzebuje ponadto nawilżenia, dlatego codziennie pij wodę, zdrowe koktajle i soki owocowo-warzywne.

* Złota skóra dzięki olejkowi*

W drogeriach, mydlarniach i sklepach zielarskich można dostać olejek karotenowy (marchewkowy) – kosztuje niecałe 20 zł za 100 ml. Odznacza się wysoką zawartością beta-karotenu. Stosowanie olejku marchwiowego na skórę (zewnętrznie) pomoże w naturalny sposób uzyskać piękną opaleniznę. Ważne jednak, by nakładać go codziennie. Olejek można nakładać bezpośrednio na skórę albo połączyć z balsamem, masłem shea, olejem kokosowym itp.

Jedna z internautek o olejku marchwiowym pisze tak: „Ja używam go regularnie. To już moja trzecia buteleczka. Olejek jest super – rzeczywiście nadaje ładny koloryt, nawilża, regeneruje i ślicznie pachnie. Pogłębia odcień opalenizny, skóra po nim jest świeża i lśniąca”.

ycipk-3k86um

Ewa Podsiadły-Natorska/(mtr), WP Kobieta

POLECAMY:

* Niemki lubią solaria, najostrożniej opalają się Brytyjki*

ycipk-3k86um

* Naturalna opalenizna bez udziału słońca*

0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-3k86um

ycipk-3k86um
ycipk-3k86um