Nike - kolekcje, sklepy, logo, historia marki
Nike - z miłości do sportu
Nike – historia marki
Protoplastą marki Nike była firma Blue Ribbon Sport ufundowana przez Billa Bowermana i Phila Knighta w 1964 roku. Początkowo zajmowała się ona dystrybucją obuwia sportowego japońskiej marki Onitsuka Tiger w skali lokalnej – głównie wśród biegaczy biorących udział w imprezach sportowych w stanie Oregon. Wkrótce jednak BRS rozpoczęło produkcję własnej linii obuwia, a w 1966 roku otworzyło pierwszy sklep stacjonarny w Santa Monica.
Rok 1971 wyznaczył zakończenie współpracy z marką Onitsuka i rozpoczęcie działalności na własną rękę. Powstała pierwsza samodzielna linia obuwia sportowego pod nazwą "Swoosh". Jej model flagowy przeznaczony do gry w piłkę nożną nazwano "Nike".
W 1972 roku firma Blue Ribbon Sport wypuściła na rynek kolejną kolekcję butów, przeznaczonych tym razem dla biegaczy zawodów "US Olympic Track & Field Trials". Tym razem cała linia zyskała nazwę "Nike". Koncern podpisał również kontrakt z rumuńskim tenisistą Ilie Năstase na wyłączność noszenia butów BRS. Pięć lat później pojawił się pierwszy slogan reklamowy firmy: "There is no finish line".
W 1978 roku rozpoczęła się historia firmy, od tego momentu funkcjonującej już oficjalnie jako Nike. Koncern zaczął intensywnie wprowadzać nowe technologie, a przez to ulepszać obuwie. Już w 1979 roku powstała seria butów do biegania "Tailwind", w której zastosowano opatentowaną przez M. Franka Rudy'ego technologię powietrzną. Chodziło o wbudowanie w podeszwę plastikowych membran zawierających powietrze, a celem miało być zapewnienie dodatkowej amortyzacji. Wkrótce technologia została użyta w innej kolekcji butów Nike - "Air Force" przeznaczonej dla koszykarzy. W 1985 roku koncern stworzył innowacyjną kolekcję odzieży Air Jordan, opatrzoną nazwiskiem sportowca, gwiazdy NBA, Michaela Jordana.
W 1987 roku Nike wylansowało kultowe buty "Air Max", w których poduszka powietrzna została wyeksponowana na zewnątrz podeszwy. Był to również czas, gdy koncern zaczął odnotowywać zyski wyższe niż miliard dolarów rocznie. W 1988 roku Nike zaadoptował nowy slogan "Just do it", który funkcjonuje do dziś.
W latach 90. marka postawiła na reklamę poprzez sponsorowanie drużyn piłkarskich z Ameryki Północnej, Ameryki Południowej oraz Europy. Wśród tych ostatnich znalazł się Arsenal Londyn. Wkrótce firma Nike przeprowadziła gruntowną reformę wymuszoną skandalem związanym z wyzyskiem pracowników krajów rozwijających się zatrudnionych w fabrykach szyjących dla koncernu. Nike wyznaczył minimalny wiek pracowników, warunki pracy oraz nakazał stałą kontrolę zakładów pracy.
W 2002 roku ruszyła akcja społeczna "NikeGO", promująca aktywność ruchową wśród amerykańskiej młodzieży. Rok później Nike wykupił firmę Converse, co zapewniło koncernowi zyski rzędu 14 mld dolarów rocznie.
Markami zależnymi od Nike były niegdyś Bauer Hockey, Cole Haan i Umbro. Dziś należą do nich Brand Jordan, Hurley International i Converse.
Nike — logo
Znak firmowy marki Nike nosi nazwę "Swoosh" i został zaprojektowany w 1971 roku przez amerykańską graficzkę, Carolyn Davidson. Była ona studentką Uniwersytetu Stanowego Portland, na którym wykładał wówczas Phil Knight. Logo Nike jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków firmowych na świecie. Założeniem było przedstawienie wrażenia ruchu i szybkości, a także symbolu skrzydła greckiej bogini zwycięstwa, Nike.
Nike – kolekcje butów
Obuwie sportowe to podstawowy produkt oferowany przez Nike. Podczas ponad 50 lat działalności firmy powstało kilkanaście linii butów przeznaczonych do różnego rodzaju sportów. Najpopularniejsze z nich to:
- Nike Huarache,
- Nike Air Force,
- Nike Air Max,
- Nike Roshe Run,
- Nike Cortez,
- Nike Jordan,
- Nike Presto,
- Nike Janoski.
Nike – oferta
Nike oferuje nie tylko obuwie, ale również odzież dla kobiet, mężczyzn i dzieci, odpowiednią do uprawiania różnych sportów: biegania, piłki nożnej, koszykówki, ćwiczeń i treningu, a także skateboardingu. Poza tym istnieje kolekcja Nike "Lifestyle", która zawiera ubrania sportowe na co dzień.
Nike – sklepy
Nike posiada sklepy firmowe w Ameryce Północnej, Afryce, Azji i Europie. Najwięcej, bo 390 otwarto w Stanach Zjednoczonych. W Polsce działa 51 sklepów Nike. Produkty koncernu sprzedawane są także w punktach partnerskich posiadających ofertę multibrandową.