Polacy wierzą, że w naszym kraju można odnieść sukces
Magazyn Sukces, przy wsparciu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych Ibris, zbadał, czy Polacy uważają, że w naszym kraju można osiągnąć sukces. Wyniki są wyjątkowo optymistyczne.
15.05.2015 | aktual.: 15.05.2015 14:04
Magazyn Sukces, przy wsparciu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych Ibris, zbadał, czy Polacy uważają, że w naszym kraju można osiągnąć sukces. Wyniki są wyjątkowo optymistyczne. Nie tylko wierzymy, że ten sukces jest możliwy, ale także utożsamiamy go częściej z udanym życiem rodzinnym, dobrym zdrowiem i możliwością samorealizacji, niż z pieniędzmi i sławą. Wśród Polaków największy optymizm przejawiają najmłodsi z nas.
Zdecydowana większość respondentów (69,8%) uważa, że odniesienie * sukcesu* w Polsce że dzisiaj możliwe. Przeciwnego zdania jest 28,2% uczestników badania.
- Polacy obserwują co dzieje się wokół nich, widzą, że nasza rzeczywistość zmienia się na lepsze i wierzą w to, że także oni mogą odnieść ** sukces– * mówi Krzysztof Martyniak, socjolog z Instytutu Socjologii UW – _Ten optymizm jest bardzo cenny i nie możemy pozwolić, by się zmarnował. Nasz potencjalny narodowy * sukces to nic innego jak wypadkowa indywidualnych sukcesów** Polaków_ – dodaje Krzysztof Martyniak.
Wyniki prezentują się szczególnie ciekawie w rozbiciu na poszczególne grupy wiekowe. Najbardziej optymistyczni są młodzi Polacy. Prawie 9 na 10 przedstawicieli najmłodszej grupy wiekowej 21-24 lata uważa, że dziś w naszym kraju można odnieść * sukces, z czego 11% udzieliło zdecydowanej odpowiedzi, a 78% uznało, że w Polsce raczej można odnieść sukces. W grupie wiekowej 25-34 lata pozytywnej odpowiedzi udzieliło nieco mniej osób – łącznie 84%, ale właśnie w tej grupie aż 27% respondentów uznało, że sukces jest zdecydowanie możliwy. Najmniejszy optymizm panuje w grupie wiekowej 45-54 lat. Mimo że optymiści wciąż stanowią w tej grupie większość, to 43% respondentów uznało, że w Polsce dziś nie można odnieść sukces*, z czego 12% uznała, że ten sukces jest zdecydowanie niemożliwy.
- Szczególnie budujący jest optymizm grupy wiekowej 25-34 lata - mówi Cezary Szymanek, Redaktor Naczelny Magazynu Sukces – Są w niej młodzi Polacy, których spora część wkroczyła na rynek pracy w czasach dekoniunktury i musieli mierzyć się z wysokim bezrobociem. Nastawienie najmłodszych uczestników rynku pracy jest o tyle istotne, że są oni przeważnie na etapie zakładania rodziny, budowania biznesu lub wyboru docelowego pracodawcy. Nie będzie przesadą uznanie, że ich życiowy sukces lub jego brak będzie miał wpływ na sytuację gospodarczą Polski. Są to bowiem ostatnie roczniki wyżu demograficznego i to wkrótce na nich spocznie ciężar utrzymania naszego starzejącego się społeczeństwa – dodaje Cezary Szymanek.
Zamiast sławy wybieramy rodzinę
Wspólne badanie magazynu * Sukces i Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych Ibris wykazało, co Polacy uważają za wyznacznik sukcesu. Tylko 8,6% respondentów uznało, że bycie rozpoznawalną osobą jest jego oznaką. Tymczasem aż 54,5% Polaków uznało, że wyznacznikiem sukcesu* jest szczęśliwa rodzina.
- To świadczy o dojrzałości Polaków, którzy potrafią odróżnić opakowanie od zawartości - mówi Cezary Szymanek, Redaktor Naczelny Magazynu Sukces – Dla pewnej części społeczeństwa czerwone dywany, ścianki i błysku fleszów to wciąż oznaka sukcesu, ale większość z nas rozumie, że to ** sukcesbardzo powierzchowny – **dodaje Cezary Szymanek.
Tutaj także bardzo interesujące są wyniki w poszczególnych grupach wiekowych. Sławę, jako wyznacznik * sukcesu*, wskazało aż 16% przedstawicieli grupy wiekowej 45-54 lat. Podczas gdy respondenci z najmłodszej grupy wiekowej 21-24 lata nie udzielili ani jednej takiej odpowiedzi.
- Na tym przykładzie świetnie widać, jak różni się pokolenie dzisiejszych 45- i 50-latków wychowanych na „Życiu na gorąco” i telewizji od dzisiejszych 20-parolatków, którzy korzystają z dobrodziejstw nowych mediów – mówi Krzysztof Martyniak, socjolog z Instytutu Socjologii UW – Ci pierwsi przez większość życia obcowali z polukrowanym wizerunkiem sławnych ludzi. Dla tych drugich ciemna strona sławy jest zbyt oczywista, żeby celebrycki żywot uznać za wyznacznik ** sukcesu – **dodaje Krzysztof Martyniak.
Rodzina i zdrowie ważniejsze także od pieniędzy
Z wyników badania jednoznacznie wynika, że dla Polaków * sukces to przede wszystkim szczęśliwa rodzina i dobre zdrowie. Kwestie zawodowe i finansowe schodzą na dalszy plan, chociaż mają one większe znaczenie dla mężczyzn, niż dla kobiet. Prawie 3 na 4 kobiety (72%) przyznały, że dla nich sukces to przede wszystkim szczęśliwa rodzina. Wśród mężczyzn takiej odpowiedzi udzieliło tylko nieco ponad połowa ankietowanych (58%). Ankietowani obu płci, którzy mogli wskazać trzy odpowiedzi, byli zgodni co do tego, że synonimem sukcesu jest dobre zdrowie. Takiej odpowiedzi udzieliło odpowiednio 53% kobiet i 52% mężczyzn. Mężczyźni dużo częściej od kobiet wskazywali, że sukcesto dla nich samorealizacja i pieniądze. Takich odpowiedzi na pytanie „Czym jest dla Ciebie sukces*?” udzieliło po 16% mężczyzn, podczas gdy w grupie
kobiet takich odpowiedzi udzieliło odpowiednio 10 i 8%.
- To, że ** sukces łączymy z rodzinnym i zdrowotnym szczęściem to kolejny dowód na to, że w naszym społeczeństwie zaszła poważna zmiana – **mówi Krzysztof Martyniak, socjolog z Instytutu Socjologii UW – Szczególnie młodzi Polacy, którzy podróżując mieli okazję przyjrzeć się, jak żyją inni Europejczycy, dostrzegają, że to, co w życiu najcenniejsze, nie ma związku z pieniędzmi. Jako naród pozbywamy się swoich kompleksów i w przyszłość patrzymy coraz bardziej optymistycznie. To badanie jest tego kolejnym dowodem – dodaje socjolog.
24% mężczyzn i 30% kobiet uznało, że * sukces* to bycie dobrym i uczciwym człowiekiem i była to trzecia najchętniej wskazywana przez ankietowanych odpowiedź.
- Jako społeczeństwo coraz mniej skupiamy się na karierze zawodowej i budowaniu swojego majątku, a coraz większą wagę przywiązujemy do jakości naszego życia- mówi Cezary Szymanek, Redaktor Naczelny Magazynu Sukces – Dziś dla nas ** sukces to rodzinne i zdrowotne szczęście oraz możliwość życia w zgodzie z własnymi zasadami. To przesunięcie życiowych akcentów stawia nas, Polaków, w jednym szeregu z najbardziej rozwiniętymi społeczeństwami na świecie i jest świetnym dowodem na to, jak wielki cywilizacyjny sukcesu** osiągnęliśmy w ostatnim ćwierćwieczu.
Pełne wyniki badania opinii na temat sukcesu zawodowego zostały opublikowane w najnowszym numerze Magazynu * Sukces*.