Przed czerniakiem możemy chronić się sami
Ruszyła pierwsza w Polsce ogólnopolska kampania społeczna dotycząca profilaktyki czerniaka stworzona przez młodzież w ramach Programu „Mam Haka na Raka”. W każdym roku w Polsce stwierdza się około 2500 nowych zachorowań na czerniaka, a 1200 osób umiera z tego powodu. Nowa kampania, nawołując do obserwacji znamion na ciele, pomoże zmienić te niepokojące statystyki
19.09.2013 16:15
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ruszyła pierwsza w Polsce ogólnopolska kampania społeczna dotycząca profilaktyki czerniaka stworzona przez młodzież w ramach Programu „Mam Haka na Raka”. W każdym roku w Polsce stwierdza się około 2500 nowych zachorowań na czerniaka, a 1200 osób umiera z tego powodu. Nowa kampania, nawołując do obserwacji znamion na ciele, pomoże zmienić te niepokojące statystyki.
Spot telewizyjny przedstawia ekspertów podczas wywiadu z dziennikarzami. W mediach pojawiła się informacja o rzekomych planach budowy nad Polską tarczy chroniącej obywateli przed złośliwym działaniem promieni UV powodujących czerniaka. Doniesienia wzbudziły zainteresowanie reporterów. Tymczasem okazuje się, że „przed czerniakiem możemy chronić się sami”.
- Jeżeli zauważysz niepokojące zmiany na skórze, skontaktuj się z onkologiem lub dermatologiem. Wczesne wykrycie pozwala na wyleczenie nowotworu skóry – słyszymy jako finalną puentę. Autorki pomysłu to laureatki VI edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”: Katarzyna Lasyk, Ewa Szota, Paulina Hnatyszyn i Magdalena Frelich z Zespołu Szkół w Kietrzu. Opiekę nad zespołem Hakowiczek sprawowała Elżbieta Szewczak.
- Zależało nam na tym, aby w nietypowy sposób powiedzieć o czerniaku. Dzisiaj wszyscy skupieni są na mediach, szukają informacji, często ich uwagę przyciąga sensacja. Stąd w naszej propozycji wątek o tarczy UV, dopiero potem dowiadujemy się, że chodzi o czerniaka. Zaciekawiając odbiorcę absurdalnym tematem, przemyciłyśmy ważne przesłanie dotyczące obserwacji znamion – mówią laureatki.
Wczesne wykrycie nowotworu skóry umożliwia wyleczenie. - W USA i Niemczech z czerniaka wyleczonych zostaje w pełni 90 proc. chorych, właśnie dlatego, że jest on tam wykrywany we wczesnych stadiach. Niestety, w Polsce udaje się wyleczyć jedynie ok. dwóch trzecich pacjentów. Ta kampania ma szansę zmienić statystyki dotyczące umieralności z powodu czerniaka – uważa dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii, organizator Programu.
- Hakowicze namawiają Polaków do obserwacji skóry. Będąc świadomym zagrożenia, tego, z czym się wiąże, a przede wszystkim działań profilaktycznych, sami możemy zadbać o nasze zdrowie. W przypadku zmiany możemy szybko zareagować i skonsultować się z lekarzem.
- Przed czerniakiem możemy chronić się sami – mówi Jerzy Toczyski, Prezes Zarządu GlaxoSmithKline Pharmaceuticals.
Finalna kampania została opracowana przez profesjonalistów z Fabryki Komunikacji Społecznej. Do współpracy realizatorzy zaprosili reżysera Marcina Serafina. Powstał spot telewizyjny, spot radiowy i plakat. Specjalnie na potrzeby kampanii agencja Discipline Media Group przygotowała stronę www.obserwujznamiona.pl, na której znajduje się wiele przydatnych informacji dotyczących czerniaka oraz wszystkie elementy kampanii „Obserwuj znamiona”.
Jak co roku akcję promować będą media ogólnopolskie i regionalne. Emisja kampanii „Obserwuj znamiona” potrwa do końca roku.
Więcej informacji na: www.obserwujznamiona.pl