Kto płaci, jeżeli stłukłeś słoik w sklepie? Przepisy mówią jasno
Nieostrożny ruch w sklepie może zakończyć się rozbiciem słoika lub butelki. Czy w takiej sytuacji klient musi zapłacić za straty? Prawo jasno precyzuje, że nie zawsze to on ponosi konsekwencje.
Czasem wystarczy moment nieuwagi, by produkt spadł na podłogę i uległ zniszczeniu. W takich sytuacjach pojawia się pytanie, kto powinien pokryć koszty - sklep czy klient? Do najczęstszych przyczyn zalicza się nieprawidłowe ustawienie towaru na półkach, nieuwagę osób robiących zakupy czy przypadkowe potrącenie słoika.
Kto musi zapłacić za rozbity słoik w sklepie?
Sklepy mają obowiązek zapewnienia bezpiecznego rozmieszczenia towaru, tak aby klienci mogli wybierać produkty bez ryzyka ich przewrócenia. Jeśli słoiki były ustawione niestabilnie lub zbyt ciasno, a przewrócenie nastąpiło nieumyślnie, klient nie ponosi odpowiedzialności.
"Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru rzeczy sprzedanej i sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów" - czytamy w artykule 546.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sklepy bez obsługi. Przyjmą się w Polsce? "Mamy kilkadziesiąt tys. klientów"
Czytaj także: Przymierzasz buty w Zarze? Wiele osób nie zna tego triku
W takiej sytuacji warto poinformować personel i zwrócić uwagę na ewentualne niedociągnięcia w organizacji przestrzeni. Jeśli właściciel sklepu domaga się zapłaty, można poprosić o sprawdzenie nagrania z monitoringu. Rodzice powinni pamiętać, że odpowiedzialność za nieletnie dzieci jest szczególna. W przypadku gdy dziecko strąci słoik, obowiązuje art. 426 Kodeksu cywilnego: "Małoletni, który nie ukończył lat trzynastu, nie ponosi odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę". Jeżeli opiekun udowodni, że pilnował pociechę, sprzedawca nie może żądać zapłaty.
Kiedy klient musi pokryć straty?
Sytuacja zmienia się, gdy to klient jest odpowiedzialny za uszkodzenie produktu, na przykład przez nieostrożne ułożenie słoika w koszyku. Wówczas zastosowanie ma art. 415 Kodeksu cywilnego: "Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia". Jeśli zniszczenie nastąpiło celowo, klient może ponieść nie tylko koszty zakupu, lecz także konsekwencje prawne. Istotna jest wartość uszkodzonego towaru. Przy stratach do 800 zł grozi kara zgodnie z Kodeksem wykroczeń, natomiast powyżej tej kwoty obowiązują przepisy art. 288 Kodeksu karnego, przewidujące grzywnę lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.
Czytaj także: Kupujesz bułki w Biedronce? Spójrz na najniższą szufladę
Zapraszamy na grupę FB - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.