Scandinavian design
Przez wiele lat norweskie wzornictwo nie było obecne poza Norwegią, również wówczas gdy, mimo słabnięcia popularności wzornictwa skandynawskiego, Duńczycy, Finowie, Szwedzi zachowali pozycję czołowych projektantów.
03.03.2009 | aktual.: 03.03.2009 13:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przez wiele lat norweskie wzornictwo nie było obecne poza Norwegią, również wówczas gdy, mimo słabnięcia popularności wzornictwa skandynawskiego, Duńczycy, Finowie, Szwedzi zachowali pozycję czołowych projektantów.\r\n\r\n
\r\n\r\nW ciągu kilku ostatnich lat znalazło się ponownie w centrum uwagi nawiązując do rangi zajmowanej w latach 50 i 60- tych. Popyt na nie rośnie w zawrotnym tempie, co bez wątpienia jest dziełem nowego pokolenia utalentowanych projektantów.\r\n\r\nPoczątki nowoczesnego wzornictwa skandynawskiego datuje się na lata 20. XX wieku, jednak światowe zainteresowanie państwami nordyckimi w aspekcie wzornictwa to wspomniane lata 50, co należy wiązać bezpośrednio z wystawą objazdową po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie dla potrzeb której stworzono ponadczasowy termin „Scandinavian design”.\r\n\r\nPOLECAMY\r\n\r\nMONTAŻ PÓŁEK Z UKRYTYM MOCOWANIEM\r\n\r\nJedną z branży rozwijającą się na kanwie wzornictwa norweskiego jest przemysł meblarski.\r\nNa uwagę zasługuje grupa projektowa Nowary Says zaproszona do wzięcia udziału w dorocznym Salone Satelite w Mediolanie, jednej z najbardziej renomowanych wystaw współczesnego wzornictwa. To spektakularny powrót Norwegów do tak prestiżowych sal wystawienniczych po 30-letniej nieobecności. Śmiało więc możemy powiedzieć o renesansie norweskiego designu. Sygnowane przez Torbjorna Anderssena, Andreasa Engesvika, Espena Volla, absolwentów National Collage of Art. and Design w Bergen, przedmioty użytkowe zdobywają co roku kilka nagród na światowych wystawach. Wiele z nich było pokazywanych na stronach magazynów wnętrzarskich całego świata, a sofa UGO znalazła się na okładce brytyjskiego Wallpaper’a.\r\n\r\nMomentem przełomowym dla reaktywacji designu norweskiego były bez wątpienia lata 90 i powstanie Norsk Form, fundacji, wspierającej rozwój wzornictwa i architektury.\r\nNorweskie wzornictwo to przede wszystkim ergonomia oraz produkcja, odbywająca się z poszanowaniem naturalnych zasobów ziemi, co stanowi wyznacznik wzornictwa skandynawskiego w ogóle. To właśnie kraje nordyckie pozwoliły nam dostrzec, że dobrze zaprojektowane przedmioty nie muszą być kosztowne, czy przeznaczone wyłącznie dla elit. Dobre wzornictwo może być dostępne na każdym kroku i może przydać się nawet przy tak banalnych czynnościach jak sprzątanie. Rozsądek, umiar, dostępność to hasła, które przyświecają wielu skandynawskim projektom już od dawna.\r\n\r\nSkandynawscy projektanci wylansowali trend tworzenia mebli dobrej jakości dostępnych dla mas. Ta inicjatywa w połączeniu z ideą sztuki użytkowej zwróconej na człowieka, a nie konsumenta sprawiły, że to wzornictwo uchodzące za demokratyczne. O ponadczasowości norweskich projektów może świadczyć fakt, że zaprojektowane w 1932 roku przez architekta George Fredrika Fastinga norweskie czerwone budki telefoniczne zostały objęte ochroną. Jego model został wybrany spośród 93 konkurencyjnych propozycji. Dziś uchodzą za klasykę modernistycznego wzornictwa. Przez 75 lat budki stały się częścią pejzażu - mówi David Brand z Norweskiego Muzeum Telekomunikacji.\r\n\r\nSpecyficzne geograficzne położenie państw nordyckich, gdzie życie skupia się wokół domu, miało bez wątpienia niebagatelny wpływ na rozwój sztuki użytkowej w takiej a nie innej formie, z tendencją do racjonalnego wykorzystania surowców. Zrodził się design przyjazny dla człowieka, zdominowany prostotą, ergonomiczny, funkcjonalny i tymi walorami podbił świat.\r\n\r\nPrzełomowym projektem w zakresie ergonomii był Balans Variable umożliwiający pracę przy biurku z zachowaniem optymalnej pozycji ciała. Innym przykładem mogą być projekty Peter’a Opsvik’a , którego krzesło Tripp Trapp zaprojektowane z myślą o najmłodszych użytkownikach zdobyło sławę dzięki możliwości dostosowania siedziska do wzrostu. Dyrektor do spraw informacji Norweskiej Rady Wzornictwa , Knut Skoe ma następujące zdanie na temat krzesła Tripp Trapp: „ To krzesło cały czas rośnie z dzieckiem, zapewnia siedzenie na odpowiedniej wysokości przy stole oraz umożliwia dziecku kontakty towarzyskie.”\r\n\r\nSilną pozycję kraje skandynawskie wypracowały między innymi przez wspomaganie działań projektantów. Rządy tych krajów dbają o rozwój tej dziedziny wytwórczości poprzez współfinansowanie konkursów i promocję zagraniczną, czego bez wątpienia brakuje w naszym kraju.\r\nW sklepach każdy produkt jest ostemplowany i sygnowany nazwą wytwórcy. Przykłady norweskiej sztuki użytkowej możemy oglądać w Kunstindustrimuseet założonym w 1876 roku i należącym do najstarszych kolekcji tego rodzaju w Europie.\r\n\r\nPOLECAMY\r\n\r\nMONTAŻ PÓŁEK Z UKRYTYM MOCOWANIEM\r\n\r\n