ModaZnudziły ci się stare ubrania? Nie wyrzucaj ich do kosza. Ciekawa akcja #ShareWear

Znudziły ci się stare ubrania? Nie wyrzucaj ich do kosza. Ciekawa akcja #ShareWear

Znudziły ci się stare ubrania? Nie wyrzucaj ich do kosza. Ciekawa akcja #ShareWear
Źródło zdjęć: © Instagram
Kamila Żyźniewska

03.02.2016 13:11, aktual.: 04.02.2016 12:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Projektanci co sezon przedstawiają najświeższe trendy, zainspirowane nimi sieciówki promują aktualne kolekcje, a pisma kobiece i serwisy modowe na bieżąco informują czytelników o tym, co nowego w modzie piszczy. Sklepy odzieżowe regularnie wymieniają swój asortyment, kusząc klientów coraz to nową okazją. Przeceny, wyjątkowe obniżki, najróżniejsze akcje promocyjne – entuzjastki modowych trendów nie mogą liczyć na spokojny spacer po mieście, kiedy na każdym rogu ulicy pojawiają się tak atrakcyjne oferty. O szafie bez dna można jedynie pomarzyć, a miejsca na nowe rzeczy w wypełnionej po brzegi garderobie raczej nie przybędzie.

Projektanci co sezon przedstawiają najświeższe trendy, zainspirowane nimi sieciówki promują aktualne kolekcje, a pisma kobiece i serwisy modowe na bieżąco informują czytelników o tym, co nowego w modzie piszczy. Sklepy odzieżowe regularnie wymieniają swój asortyment, kusząc klientów coraz to nową okazją. Przeceny, wyjątkowe obniżki, najróżniejsze akcje promocyjne – entuzjastki modowych trendów nie mogą liczyć na spokojny spacer po mieście, kiedy na każdym rogu ulicy pojawiają się tak atrakcyjne oferty. O szafie bez dna można jedynie pomarzyć, a miejsca na nowe rzeczy w wypełnionej po brzegi garderobie raczej nie przybędzie.

Rynek działający według zasad „fast fashion” jest odpowiedzią na obecne potrzeby współczesnego konsumenta, którego lista życzeń regularnie się powiększa. „ (…) we wszystkich sferach życia chcemy ciągle więcej i więcej, a jednocześnie szybciej, lepiej, taniej...” – definiuje to pojęcie Katarzyna Sempruch-Krzemińska z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w swoim artykule „Fast fashion — przyszłość branży mody?”. Przez powszechność tego zjawiska zrodziło się wiele problemów będących poważnym zagrożeniem dla środowiska.

- Każdego roku, w Szwecji i innych krajach na całym świecie, tony tekstyliów są wyrzucane na śmietnik, nawet jeśli większość z nich nadaje się na recykling i mogłyby zostać komuś podarowane, bądź ponownie wykorzystane - pisze Sofia Kinberg, prezes marketingu Visit Sweden.

Przy tej właśnie okazji szwedzka firma Visit Sweden we współpracy z agencją rządową The Swedish Institute stworzyły specjalną inicjatywę, której celem jest zachęcenie klientów do bardziej świadomego kupowania. W ramach akcji o nazwie „ShareWear” powstała specjalna kolekcja, w której tworzenie zaangażowały się szwedzkie marki: Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nikolaj d'Étoiles oraz Uniforms for the Dedicated. Na czym polega cały projekt?

Firma udostępnia na swoim Instagramie zdjęcie danej rzeczy, a pierwsza osoba, która zostawi komentarz pod fotografią, otrzymuje możliwość noszenia ubrania przez tydzień. Po tym czasie uczestnik akcji jest zobowiązany zamieścić zdjęcie danego produktu na swoim profilu social media i na tej samej zasadzie oddać go kolejnej chętnej osobie. Nie ma odstępstwa od powyższych reguł, gdyż ubrania nie można ani zatrzymać, ani odkupić. To jednak nie wszystko. Inicjatywa Visit Sweden ma zachęcić inne osoby do udostępniania swojej prywatnej garderoby na Instagramie, oznaczając ją specjalnym hasztagiem #sharewear.

- Kolekcja ShareWear ma na celu zwrócenie uwagi branży na problem i tym samym proponuje alternatywne rozwiązanie - dodaje Kinberg.

Henrik Selin, szef Instytutu Dialogu Międzykulturowego dodał:

- Zamiast wyrzucać ubrania, dzielcie się nimi, to dobre zarówno dla waszego portfela, jak i dla środowiska. Jeśli chcecie iść zgodnie z duchem trendów, to przyłączcie się do tej akcji.

Idea zrównoważonej mody to kolejny temat związany z ochroną środowiska, który wyszedł z inicjatywy Szwedów. Podobne akcje regularnie organizuje Ikea, która edukuje swoich klientów w temacie ochrony środowiska.

Czy modowy projekt typu ShareWear sprawdziłby się w Polsce? Biorąc pod uwagę popularność cyklicznie organizowanych targów wymiany ubrań, szanse powodzenia takiej akcji są wielce prawdopodobne.

Komentarze (0)