Blisko ludziCoach - psycholog dla menadżerów?

Coach - psycholog dla menadżerów?

Coach - psycholog dla menadżerów?

25.08.2008 08:00, aktual.: 15.06.2012 13:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Słowa „coach”, „coaching” szybko weszły do polskiego świata biznesu. I tak jak prawie każdy w Ameryce ma swojego psychoanalityka, tak w świecie biznesu coraz więcej menedżerów ma swojego osobistego coach’a. Coaching to jednak nie psychoterapia, chociaż często słyszy się określenie że coaching to „psychoterapia w biznesie” . Jednak coaching oferuje inny rodzaj pomocy niż psychoterapia i poradnictwo psychologiczne.

Słowa „coach”, „coaching” szybko weszły do polskiego świata biznesu. I tak jak prawie każdy w Ameryce ma swojego psychoanalityka, tak w świecie biznesu coraz więcej menedżerów ma swojego osobistego coach’a. Coaching to jednak nie psychoterapia, chociaż często słyszy się określenie że coaching to „psychoterapia w biznesie” . Jednak coaching oferuje inny rodzaj pomocy niż psychoterapia i poradnictwo psychologiczne.

Jednocześnie słowo terapia w sferze biznesu kojarzy się negatywnie i sugeruje, że jeśli menedżer potrzebuje psychoterapeuty to znaczy, że jest z nim coś nie tak, ma poważne problemy ze sobą lub jest słaby. A w świecie biznesu panuje przekonanie, że tylko silni mogą sprawować władzę, osiągać sukcesy i sami sobie radzą z własnymi problemami. Terapia kojarzy się także ze żmudną, długą pracą nad sobą. A na to nie ma czasu w biznesie. Jednocześnie także sami terapeuci nie są pozytywnie odbierani przez menadżerów na polu zawodowym. Kojarzą się oni z „panem w dżinsach”, który niewiele ma im do zaoferowania w biznesie i nigdy nie daje jasnych odpowiedzi na konkretne pytania.

Wyższa kadra menadżerska uważa także, że podczas terapii mówi się bardzo dużo o swoich prywatnych uczuciach, emocjach, problemach i przeżyciach z dzieciństwa. Duża części z nich, nie ma to ochoty na polu zawodowym i szczerze mówiąc praca nie jest do tego najlepszym miejscem. Jeśli coach będzie oferował terapię w biznesie będzie stracony. Zostawmy więc psychoterapię w rekach zawodowych terapeutów i przyjrzymy się różnicom pomiędzy coachingiem, a terapią.

1. Okres czasowy

Terapia jest skoncentrowana głównie na przeszłości, natomiast coaching jest ukierunkowany na teraźniejszość i przyszłość. Koncentruje się na chwili obecnej i dotyczy aktualnych zagadnień, problemów i umiejętności. Owszem coaching docenia wagę przeszłości i przeszłych doświadczeń menedżera, ale głównym celem pracy jest zasada „tu i teraz” oraz koncentracja na podejmowaniu konkretnych działań.

2. Treść

Terapia zakłada pracę nad rozmaitymi problemami emocjonalnymi, osobistymi, bolesnymi przeżyciami z dzieciństwa oraz problemami naprawdę poważnymi jak depresja. Problemy w terapii mają charakter wewnętrzny natomiast w coachingu praca ukierunkowana jest na rozwój i osiąganie konkretnych umiejętności, a problemy często znajdują się na płaszczyźnie menedżer-otoczenie. Owszem coaching pośrednio zahacza o osobiste sprawy klienta, ale generalnie koncentruje się na możliwościach, a nie na ograniczeniach, na rozwoju, a nie analizie przeszłości.

3. Klient i pacjent

Psychoterapia zakłada także mówienie o osobach w kategorii pacjentów, a nie jak w przypadku coachingu klientów. To ma zasadnicze znaczenie w świecie biznesu, albowiem pacjent często kojarzy się z kimś zaburzonym lub chorym. Jednocześnie dla terapeuty pacjent to konkretna osoba, która przychodzi do jego gabinetu i poddaje się terapii. Natomiast klientem w procesie coahnigu może być osoba prywatna, a może być firma, która opłaca coacha. Dodatkowo pacjent sam wybiera psychoterapeutę, natomiast firma może zadecydować o wyborze konkretnego coacha dla menedżera.

4. Granice

Praca psychoterapeutyczna odbywa się w gabinecie terapeuty i ma sztywne granice czasowe - sesje trwają 50 minut. Natomiast w coachingu panuje nienormowany czas spotkań, zawsze ustalany indywidualnie z klientem. Granice są także mniej sztywne, ponieważ praca coacha bardzo często odbywa się poza jego biurem, często w gabinecie menedżera, a także podczas spotkań z klientami, zebrań biznesowych itd.

5. Efekty

Zarówno terapia jak i coaching mają na celu zmianę zachowania, rozwój osobowości oraz pomagają klientowi w zrozumieniu jak jego temperament oraz poznawcze i emocjonalne reakcje wpływają na jego funkcjonowanie w życiu i pracy. Coaching menedżerski ogranicza się do sfery zawodowej i relacji biznesowych, natomiast terapia obejmuje życie osobiste. Oczywiście poprawa w funkcjonowaniu zawodowym przynosi czasem korzyści w życiu osobistym i na odwrót. Jednak głównym efektem coachingu jest poprawa sytuacji w firmie i w funkcjonowaniu menedżera w pracy i relacjach zawodowych.

6. Zakres pomocy

Terapeuta ma prawo badać wczesne dzieciństwo, rodzinne korzenie, patologiczne zachowania swego pacjenta. Tymczasem badanie przeszłości i intymności menedżera przez jego coacha wydaje się mniej zasadne. Jeśli jednak coach widzi, że problemy emocjonalne w dużej mierze wpływają na efektywność menedżera, powinien go odesłać do kompetentnego terapeuty. Sam natomiast powinien się skupić na kwestiach ściśle związanych z biznesowym funkcjonowaniem swojego klienta.

7. Kompetencje.

Coach nie posiadający wiedzy i doświadczenia psychologicznego powinien poznać podstawowe zagadnienia psychologii. Z kolei psychoterapeuta który przechodzi do coachingu i nie zna się realiów biznesowych, kultury korporacji oraz mało wie o podstawowych celach i dążeniach kadry menedżerskiej, powinien je poznać ponieważ może napotykać duże trudności w swej pracy. Szczególnie jeśli chce sztywno wykorzystywać techniki terapeutyczne wobec menedżerów, którzy sobie tego nie życzą!

psychologcoachbiznes
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także