Jak uniknąć nieprzyjemnej rozmowy? Oto 15 porad, co wtedy odpowiadać
Czy wiedzieliście jak taktownie zakończyć trudną rozmowę? Pewnie nie zawsze. Z pomocą przychodzi Don Gabor, autor książki “Uwolnij swój język”, który zebrał kilka przykładów powszechnie spotykanych nieprzyjemnych rozmów wraz z wyjaśnieniem, dlaczego są one problematyczne, a także z oczekiwanym wynikiem i taktowną odpowiedzią.
07.07.2020 | aktual.: 14.08.2020 15:38
Nieprzyjemna rozmowa 1:
Kolega stara się wciągnąć cię w rozmowę o polityce
Problem: Polityka jest w wielu kręgach uważana za "temat tabu”. Dzieje się tak nie bez powodu, ponieważ ludzie często podchodzą do tego tematu bardzo emocjonalnie, co może prowadzić do licznych spięć. Kłótnie, jakie mogą być wynikiem takich rozmów, potrafi skutecznie nadwątlić relacje osobiste, towarzyskie i zawodowe.
Pożądany wynik: Uniknięcie kłótni i zmiana tematu.
Taktowna odpowiedź: Nie zaczynaj rozmowy, w której każdy będzie przegrany. Powiedz po prostu: "Nie lubię rozmawiać o polityce w pracy (na imprezie, podczas obiadu). A zmieniając temat, co robisz w ten weekend?”.
Nieprzyjemna rozmowa 2:
Współpracownik próbuje skłonić Cię do wykonania czegoś za niego
Problem: Jeżeli pozwolisz, aby leniwi i kiepsko zmotywowani ludzie nadużywali twojej sympatii, to będą oni się starali wykorzystywać cię, gdy tylko nadarzy się taka okazja.
Pożądany wynik: Daj współpracownikom do zrozumienia, że powinni zacząć zachowywać się odpowiedzialnie.
Taktowna odpowiedź: "Jeżeli potrzebujesz pomocy, porozmawiaj o tym ze swoim szefem. Mam własne obowiązki, więc nie będę robić wszystkiego za ciebie”.
Nieprzyjemna rozmowa 3:
Ustawiczne prośby o pomoc ze strony organizacji charytatywnych
Problem: W dzisiejszych czasach wiele osób potrzebuje pomocy, więc nacisk ze strony organizacji charytatywnych (i związane z nim poczucie winy) może być silne. Nie jesteś jednak w stanie wesprzeć wszystkich.
Pożądany wynik: Sprawić, aby inni przestali cię prosić o pieniądze.
Taktowna odpowiedź: "Nie jestem w stanie pomóc wszystkim. Mam swoją grupę organizacji, które w obecnej chwili wspieram, i na razie jej nie rozszerzam”.
Nieprzyjemna rozmowa 4:
Krewny pyta, dlaczego się jeszcze nie ożeniłeś (lub nie wyszłaś za mąż) i dlaczego nie masz dzieci
Problem: Taki komentarz jest pośrednią krytyką twojego stylu życia.
Pożądany wynik: Zakończenie zadawania niewygodnych pytań.
Taktowna odpowiedź: "Bo tak się złożyło”.
Nieprzyjemna rozmowa 5:
Ktoś, kogo dobrze nie znasz, prosi cię o wstawiennictwo
Problem: Twoja wiarygodność może ucierpieć, jeżeli polecisz kogoś, za kogo nie możesz ręczyć osobiście.
Pożądany wynik: Polecasz wyłącznie ludzi, których znasz.
Taktowna odpowiedź: "Nie polecam ludzi, których nie znam zbyt dobrze. Może podeślesz mi jakieś próbki swojej pracy? Wtedy zobaczę, co się da zrobić”.
Nieprzyjemna rozmowa 6:
Przyjaciel lub znajomy chce, aby wasza znajomość nabrała bardziej osobistego charakteru
Problem: Jednoznaczne odrzucenie przyjaciela lub współpracownika może popsuć relacje i doprowadzić do nieprzyjemnych sytuacji.
Pożądany wynik: Utrzymanie dobrych stosunków.
Taktowna odpowiedź: Zareaguj uprzejmie, lecz stanowczo. Współpracownikowi możesz powiedzieć: "Nigdy nie nawiązuję romantycznych kontaktów w miejscu pracy. Lubię cię i przykro mi, że tak wyszło, ale takie mam zasady”. Z kolei przyjacielowi możesz powiedzieć: "Jesteśmy przyjaciółmi i chcę, aby nasza relacja wyglądała właśnie tak, a nie inaczej”.
Nieprzyjemna rozmowa 7:
Ktoś agresywnie podważa Twoją opinię
Problem: Rónica opinii łatwo może przerodzić się w kłótnię.
Pożądany wynik: Uniknięcie konfrontacji.
Taktowna odpowiedź: "Mamy inne poglądy na tę sprawę. Nikt nikogo tu nie przekona, więc może na tym poprzestańmy”. Jeżeli rozmówca mimo wszystko dąży do kłótni, powtórz: "Mamy inne opinie, więc zakończmy na tym temat”.
Nieprzyjemna rozmowa 8:
Zdarzyło Ci się powiedzieć coś, co zdenerwowało lub obraziło inną osobę
Problem: Im bardziej starasz się naprawić sytuację, tym bardziej się w nią wikłasz.
Pożądany wynik: Szybkie zakończenie problematycznej kwestii i zmiana tematu.
Taktowna odpowiedź: Jak najszybciej przeproś. Powiedz np.: "Przepraszam, to mój bd. Nie wiem, skąd mi się wziął taki bezmyślny komentarz. Proszę wybaczyć, zdarza się to nawet najlepszym”.
Nieprzyjemna rozmowa 9:
Długie okresy milczenia w czasie rozmowy
Problem: Krótkie milczenie to naturalny element rozmowy, ale kiedy ludzie milczą zbyt długo, może to być nieprzyjemne dla pozostałych rozmówców.
Pożądany wynik: Ponowne podjęcie rozmowy po długim milczeniu.
Taktowna odpowiedź: "Myślałem o czymś, co powiedzieliście kilka minut temu” albo "Przypomniałam sobie coś, co chciałam wam powiedzieć”.
Nieprzyjemna rozmowa 10:
Pytasz o żonę lub męża osobę niedawno owdowiałą lub rozwiedzioną
Problem: Niezamierzone przywołanie bolesnych doświadczeń jest dla większości ludzi bardzo nieprzyjemne i czasami może skutkować bardzo jadowitym komentarzem.
Pożądany wynik: Zaakceptowanie sytuacji drugiej osoby.
Taktowna odpowiedź: "Przykro mi to słyszeć. Nie wiedziałem. A jak w innych dziedzinach życia?”.
Nieprzyjemna rozmowa 11:
Jeden z gości wyłącznie narzeka i plotkuje
Problem: Negatywne komentarze mogą popsuć nastrój pozostałym.
Pożądany wynik: Zmienić temat na przyjemniejszy.
Taktowna odpowiedź: Powiedz: "To strasznie ponury temat. Zmieńmy go lepiej. Powiedzcie, co ciekawego się wam przytrafiło ostatnio”. W przypadku plotkarza możesz zaś powiedzieć: "Nie chcę rozmawiać o problemach innych ludzi, zwłaszcza jeśli to moi przyjaciele lub koledzy. Porozmawiajmy o czymś przyjemniejszym, na przykład o…”.
Nieprzyjemna rozmowa 12:
Krewny chce Ci skłonić do zrobienia czegoś
Problem: Nacisk lub manipulacja zwykle wywołuje złe emocje.
Pożądany wynik: Odmów, nie odczuwając przy tym winy ani nie wywołując kłótni.
Taktowna odpowiedź: Nie tłumacz się. Odpowiedz w sposób jasny i bezpośredni, np.: "Nie mam zamiaru tego robić. Pogódź się z tym”.
Nieprzyjemna rozmowa 13:
Ktoś oferuje ci niechciane porady
Problem: Chociaż Twój rozmówca może mieć dobre intencje, niechciana porada jest w najlepszym razie denerwująca. Jeżeli takie zachowanie się powtarza, może ono maskować próby manipulacji bądź pogardliwe nastawienie.
Pożądany wynik: Okazanie sympatii przy jednoczesnym zniechęceniu do kontynuowania danego zachowania.
*Taktowna odpowiedź: *Zachowaj się uprzejmie i kulturalnie. Powiedz: "Doceniam to, że próbujesz mi pomóc, ale dam sobie radę”.
Nieprzyjemna rozmowa 14:
Przyjaciel dzwoni tylko wtedy, gdy chce się pożalić albo o coś poprosić
Problem: Jeżeli nie skłonisz go do zmiany zachowania, wasza przyjaźń może na tym ucierpieć.
Pożądany wynik: Zniechęcenie do narzekania i nakłonienie do wzięcia odpowiedzialności za swoje zachowanie.
Taktowna odpowiedź: Powiedz uprzejmie: "Nie wiem, co mam ci powiedzieć. Mogę tylko zasugerować, że w takiej sytuacji najlepiej wziąć sprawy we własne ręce. Na pewno dzieje się w twoim życiu dużo dobrego. Dlaczego zatem nie skupić się na tym, co jest przyjemne?”.
Nieprzyjemna rozmowa 15:
Proszenie o przysługę lub pomoc
Problem: Jeżeli tylko sugerujesz, że potrzebujesz pomocy, nie mówiąc tego wprost, twoi rozmówcy mogą nie zrozumieć twoich intencji, a nawet poczuć się manipulowani.
Pożądany wynik: Poproś uprzejmie, ale bezpośrednio, nie owijając w bawełnę.
Taktowna odpowiedź: Powiedz: "Muszę prosić cię o drobną/ważną rzecz. Jeżeli nie możesz mi pomóc, powiedz po prostu, że nie jesteś w stanie”.
Artykuł stanowi fragment książki “Uwolnij swój język. Jak zacząć konwersację i zdobyć przyjaciół”, autor: Don Gabor.