Koniec seksistowskich reklam. Do akcji wkroczyło ONZ

UN Women to jednostka ONZ zajmująca się prawami kobiet i równością płci na świecie. W porozumieniu z globalnym rynkiem reklamy postanowiła walczyć ze stereotypem kobiecego wizerunku w mediach. Z tej okazji zainaugurowała w Cannes międzynarodowy projekt "Unstereotype Alliance".

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Paulina Brzozowska

UN Women utworzona została w 2010 roku. Jej głównym zadaniem jest ochrona praw kobiet i dziewcząt, promowanie równouprawnienia płci na każdym szczeblu oraz walka ze stereotypami.

Obraz
© Materiały prasowe

– Globalny przemysł reklamowy w ogromnym stopniu kreuje decyzje ludzi w kwestii wyboru produktów i usług. Efektem ubocznym tego zjawiska jest niestety tworzenie lub wzmacniane negatywnych stereotypów dotyczących zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Te treści kształtują normy kulturowe i stanowią barierę dla równości płci. Musimy je dostrzegać i zmieniać – wyjaśniła w rozmowie z mediami Phumzile Mlambo-Ngcuka, dyrektor wykonawcza UN Women.

W projekt zaangażowane są firmy i marki, które od wielu lat słyną z aktywnej walki o zwalczanie stereotypowego postrzegania kobiet. Są to między innymi: Facebook, Google, IPG, IPA, Johnson & Johnson, Mars, Mattel, Microsoft, P&G i Twitter.

Szef marktetingu firmy P&G, Marc Pritchard podkreśla w rozmowie z dziennikarzami: Nasz głos w reklamie możemy wykorzystać jako narzędzie zarówno dobra moralnego, jak i wzrostu ekonomicznego. Wzrost podąża bowiem za równością. Nawet tak prosty fakt jak to, że kobiety zarabiają o 20 proc. mniej od mężczyzn za tę samą pracę daje nam sporo do myślenia. Wystarczyłaby jedynie korekta zjawiska na rynku, aby siła nabywcza wzrosła aż o 4,3 biliony dolarów.

Obraz
© Materiały prasowe

Jako przykład kampanii podkreślającej stereotypy i krzywdzący wizerunek kobiet, Pritchard podał „Easy, Breezy, Beautiful” marki CoverGirl należącej do P&G. Modelki biorące udział w tej reklamie cechowały się bardzo szczupłą figurą, a większość z nich cechowała się nordyckim typem urody, czyli blond włosami i niebieskimi oczami. Firma P&G zmodyfikowała swoją kampanię i zatrudniła raperkę Queen Latifah oraz prezenterkę telewizyjną Ellen de Generes, aby podkreślić, że kobiety na świecie są różnorodne i wszystkie są tak samo piękne.

Wybrane dla Ciebie
Ostatni dzwonek, aby pozbyć się kretów. Wykonaj te zabiegi
Ostatni dzwonek, aby pozbyć się kretów. Wykonaj te zabiegi
Skończyła 82 lata. Jedyne czego żałuje, to sesji dla "Playboya"
Skończyła 82 lata. Jedyne czego żałuje, to sesji dla "Playboya"
"Dochodziło do awantur". Tak wspomina czas przed diagnozą
"Dochodziło do awantur". Tak wspomina czas przed diagnozą
"Trójkąt śmierci" na twarzy. Nigdy nie wyciskaj
"Trójkąt śmierci" na twarzy. Nigdy nie wyciskaj
Poproś o "rum raisin nails". Oto najmodniejszy manicure na jesień
Poproś o "rum raisin nails". Oto najmodniejszy manicure na jesień
Pijesz kawę z mlekiem? Proktolog wskazał, kto powinien przestać
Pijesz kawę z mlekiem? Proktolog wskazał, kto powinien przestać
Najgorszy moment na umycie zębów. Wtedy robią się żółte
Najgorszy moment na umycie zębów. Wtedy robią się żółte
Chwile przed wylotem zniszczył obrączkę. Kim jest Faustyna Martyniuk?
Chwile przed wylotem zniszczył obrączkę. Kim jest Faustyna Martyniuk?
Niedawno skończyła 74 lata. Ten gest poruszył fanów
Niedawno skończyła 74 lata. Ten gest poruszył fanów
Nie tylko aktorstwo. Aż trudno uwierzyć, co robi po godzinach
Nie tylko aktorstwo. Aż trudno uwierzyć, co robi po godzinach
W rok pochowała 43 bliskich. Mówi głośno, na co zmarli
W rok pochowała 43 bliskich. Mówi głośno, na co zmarli
Ma słabość do "nagich" sukienek. "Czuję się w nich pięknie"
Ma słabość do "nagich" sukienek. "Czuję się w nich pięknie"