Koniec seksistowskich reklam. Do akcji wkroczyło ONZ
UN Women to jednostka ONZ zajmująca się prawami kobiet i równością płci na świecie. W porozumieniu z globalnym rynkiem reklamy postanowiła walczyć ze stereotypem kobiecego wizerunku w mediach. Z tej okazji zainaugurowała w Cannes międzynarodowy projekt "Unstereotype Alliance".
25.06.2017 13:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
UN Women utworzona została w 2010 roku. Jej głównym zadaniem jest ochrona praw kobiet i dziewcząt, promowanie równouprawnienia płci na każdym szczeblu oraz walka ze stereotypami.
– Globalny przemysł reklamowy w ogromnym stopniu kreuje decyzje ludzi w kwestii wyboru produktów i usług. Efektem ubocznym tego zjawiska jest niestety tworzenie lub wzmacniane negatywnych stereotypów dotyczących zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Te treści kształtują normy kulturowe i stanowią barierę dla równości płci. Musimy je dostrzegać i zmieniać – wyjaśniła w rozmowie z mediami Phumzile Mlambo-Ngcuka, dyrektor wykonawcza UN Women.
W projekt zaangażowane są firmy i marki, które od wielu lat słyną z aktywnej walki o zwalczanie stereotypowego postrzegania kobiet. Są to między innymi: Facebook, Google, IPG, IPA, Johnson & Johnson, Mars, Mattel, Microsoft, P&G i Twitter.
Szef marktetingu firmy P&G, Marc Pritchard podkreśla w rozmowie z dziennikarzami: Nasz głos w reklamie możemy wykorzystać jako narzędzie zarówno dobra moralnego, jak i wzrostu ekonomicznego. Wzrost podąża bowiem za równością. Nawet tak prosty fakt jak to, że kobiety zarabiają o 20 proc. mniej od mężczyzn za tę samą pracę daje nam sporo do myślenia. Wystarczyłaby jedynie korekta zjawiska na rynku, aby siła nabywcza wzrosła aż o 4,3 biliony dolarów.
Jako przykład kampanii podkreślającej stereotypy i krzywdzący wizerunek kobiet, Pritchard podał „Easy, Breezy, Beautiful” marki CoverGirl należącej do P&G. Modelki biorące udział w tej reklamie cechowały się bardzo szczupłą figurą, a większość z nich cechowała się nordyckim typem urody, czyli blond włosami i niebieskimi oczami. Firma P&G zmodyfikowała swoją kampanię i zatrudniła raperkę Queen Latifah oraz prezenterkę telewizyjną Ellen de Generes, aby podkreślić, że kobiety na świecie są różnorodne i wszystkie są tak samo piękne.