Koniec seksistowskich reklam. Do akcji wkroczyło ONZ

UN Women to jednostka ONZ zajmująca się prawami kobiet i równością płci na świecie. W porozumieniu z globalnym rynkiem reklamy postanowiła walczyć ze stereotypem kobiecego wizerunku w mediach. Z tej okazji zainaugurowała w Cannes międzynarodowy projekt "Unstereotype Alliance".

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Paulina Brzozowska

UN Women utworzona została w 2010 roku. Jej głównym zadaniem jest ochrona praw kobiet i dziewcząt, promowanie równouprawnienia płci na każdym szczeblu oraz walka ze stereotypami.

Obraz
© Materiały prasowe

– Globalny przemysł reklamowy w ogromnym stopniu kreuje decyzje ludzi w kwestii wyboru produktów i usług. Efektem ubocznym tego zjawiska jest niestety tworzenie lub wzmacniane negatywnych stereotypów dotyczących zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Te treści kształtują normy kulturowe i stanowią barierę dla równości płci. Musimy je dostrzegać i zmieniać – wyjaśniła w rozmowie z mediami Phumzile Mlambo-Ngcuka, dyrektor wykonawcza UN Women.

W projekt zaangażowane są firmy i marki, które od wielu lat słyną z aktywnej walki o zwalczanie stereotypowego postrzegania kobiet. Są to między innymi: Facebook, Google, IPG, IPA, Johnson & Johnson, Mars, Mattel, Microsoft, P&G i Twitter.

Szef marktetingu firmy P&G, Marc Pritchard podkreśla w rozmowie z dziennikarzami: Nasz głos w reklamie możemy wykorzystać jako narzędzie zarówno dobra moralnego, jak i wzrostu ekonomicznego. Wzrost podąża bowiem za równością. Nawet tak prosty fakt jak to, że kobiety zarabiają o 20 proc. mniej od mężczyzn za tę samą pracę daje nam sporo do myślenia. Wystarczyłaby jedynie korekta zjawiska na rynku, aby siła nabywcza wzrosła aż o 4,3 biliony dolarów.

Obraz
© Materiały prasowe

Jako przykład kampanii podkreślającej stereotypy i krzywdzący wizerunek kobiet, Pritchard podał „Easy, Breezy, Beautiful” marki CoverGirl należącej do P&G. Modelki biorące udział w tej reklamie cechowały się bardzo szczupłą figurą, a większość z nich cechowała się nordyckim typem urody, czyli blond włosami i niebieskimi oczami. Firma P&G zmodyfikowała swoją kampanię i zatrudniła raperkę Queen Latifah oraz prezenterkę telewizyjną Ellen de Generes, aby podkreślić, że kobiety na świecie są różnorodne i wszystkie są tak samo piękne.

Wybrane dla Ciebie

Ma guza mózgu. Fryzjer gwiazd zapytany o objawy
Ma guza mózgu. Fryzjer gwiazd zapytany o objawy
Niegdyś sądzono, że jest jadalny. Może zabić nawet po 20 latach
Niegdyś sądzono, że jest jadalny. Może zabić nawet po 20 latach
Nie chce kremacji ani trumny. Tak ma zostać pochowana
Nie chce kremacji ani trumny. Tak ma zostać pochowana
Był alkoholikiem, gdy się poznali. "Nie nalegała, żebym przestał pić"
Był alkoholikiem, gdy się poznali. "Nie nalegała, żebym przestał pić"
Przed laty osłoniła córkę własnym ciałem. Straciła wtedy śledzionę
Przed laty osłoniła córkę własnym ciałem. Straciła wtedy śledzionę
Jej mąż zostaje w Szwecji. Mówi, czego "nie może znieść" w Polsce
Jej mąż zostaje w Szwecji. Mówi, czego "nie może znieść" w Polsce
Stanęła na ściance. Tylko spójrzcie, co miała na dłoniach
Stanęła na ściance. Tylko spójrzcie, co miała na dłoniach
"Przepuścił" 40 mln zł. Była żona nie ukrywała na co
"Przepuścił" 40 mln zł. Była żona nie ukrywała na co
Najpierw dowiedział się o dziecku. Chwilę później usłyszał diagnozę
Najpierw dowiedział się o dziecku. Chwilę później usłyszał diagnozę
Tak mówił o torturach. "Nie mogłem o własnych siłach wrócić do celi"
Tak mówił o torturach. "Nie mogłem o własnych siłach wrócić do celi"
Kończy 52 lata. Od ponad 30 ma "żonę"
Kończy 52 lata. Od ponad 30 ma "żonę"
Posyp trawnik we wrześniu. Wiosną będzie gęsty jak nigdy
Posyp trawnik we wrześniu. Wiosną będzie gęsty jak nigdy