Moda czy zdrowie? Tym Polki kierują się przy wyborze okularów. Badanie BioStat dla Wirtualnej Polski
25.04.2023 13:40, aktual.: 29.03.2024 12:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
"Czy okulary dodają pani pewności siebie?" - zapytano Polki w sondażu przeprowadzonym we współpracy z WP abcZdrowie 30 marca 2023 roku przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat®. Aż 64 proc. kobiet odpowiedziało, że tak. Przy wyborze okularów przeciwsłonecznych 81 proc. respondentek kieruje się zdrowiem swoich oczu.
Wiele lat temu były jedynie dodatkiem, na który mało kto zwracał uwagę. Dziś odgrywają jednak kluczową rolę w życiu mnóstwa Polek. Okulary — zarówno korekcyjne, jak i przeciwsłoneczne — są noszone przez miliony kobiet na całym świecie. Przy ich wyborze częściowo kierują się zdrowiem oczu, a częściowo — także modą i panującymi trendami. Nie ma w tym jednak nic dziwnego, że moda również jest w tym przypadku znaczącym czynnikiem. Wiele kobiet podkreśla bowiem, że dzięki okularom (a raczej bardzo dobremu samopoczuciu w nich) czują się znacznie pewniej w życiu codziennym.
Polki stawiają na zdrowe spojrzenie
W sondażu przeprowadzonym we współpracy z WP abcZdrowie przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® udział wzięło aż 600 kobiet powyżej 25. roku życia. Każda z nich przyznała, że okulary są obecne w jej życiu, jednak nie każda potrzebuje ich "pod ręką" od rana do wieczora. Okulary korekcyjne na stałe są niezbędne dla 66,2 proc. respondentek. Ponad 40 proc. stwierdziło, że używa ich wyłącznie do czytania, a jedynie 2 proc. z nich przyznało, że zakłada je do pracy przy komputerze czy jazdy samochodem. 42 proc. pań dodało jednak, że oprócz okularów korekcyjnych, noszą także przeciwsłoneczne.
66,7 proc. kobiet od czasu do czasu korzysta również z pomocy soczewek. Wyjątkowo pocieszający jest fakt, że prawie tyle samo - 65,2 proc. - pamięta o dbaniu o swój wzrok i robi to poprzez regularną suplementację. Jedynie o 0,1 proc. więcej używa także kropli do oczu, dzięki którym ich oczy są nawilżone, a przez to mniej podatne na swędzenie, pieczenie i najróżniejsze podrażnienia, wywołane najczęściej czynnikami zewnętrznymi.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Okulary kluczem do uzyskania pewności siebie
Okulary swego czasu stały się jednym z kluczowych trendów w świecie mody. Zauważyć to można było poprzez fakt, że wiele osób zaczęło je nosić mimo braku wady wzroku. Oprawki od najsłynniejszych projektantów czy ich barwne kolory i zwracające uwagę wzory sprawiły, że od dłuższego czasu to one są najważniejszym dodatkiem do całej stylizacji. Wraz z tym pobiły torebki, buty i biżuterię.
Wynik pytania: "Czy okulary dodają pani pewności siebie?" nie powinien więc nikogo dziwić. 64 proc. respondentek stwierdziło, że tak — okulary dodają im pewności siebie. I nie chodzi tu wyłącznie o niezbędne okulary korekcyjne, ale i przeciwsłoneczne, które — nie zapominajmy — są równie ważne. Od tzw. sieciówek po sklepy, które są określane mianem luksusowych — okularów każdego rodzaju mamy naprawdę pod dostatkiem.
81 proc. Polek zaznaczyło jednak, że przy wyborze okularów przeciwsłonecznych kieruje się przede wszystkim zdrowiem swoich oczu. Dla ponad 76 proc. najważniejszy okazał się być gwarantowany filtr UV (blokujący dostęp szkodliwych promieni UV, czyli UVA i UVB do oczu), a 73,8 proc. zadeklarowała także, że zawsze wybiera szkła z polaryzacją.
- Jeśli mamy wątpliwości, czy okulary, które kupiliśmy, chronią przed promieniowaniem, możemy to bezpłatnie sprawdzić w zakładzie optycznym. Specjalista sprawdzi, czy soczewki odbijają promieniowanie UV - poinformowała Wioletta Drewecka, właścicielka salonu optycznego Zdrowe Oczy w rozmowie z WP abcZdrowie.
Ponad 18 proc. pań oznajmiło natomiast, że na pierwszym miejscu stawia modę. Oznacza to, że przy wyborze okularów ważny jest dla nich przede wszystkim wygląd produktu, ale i poniekąd panujące trendy, które, jak wiadomo, co sezon się zmieniają.
Zobacz także: Polki odpowiedziały, czy są szczęśliwe i jakimi wartościami się kierują. Badanie BioStat dla Wirtualnej Polski
Marka, rekomendacja, reklama
Aż 72,6 proc. pań przyznało w sondażu, że przy wyborze okularów przeciwsłonecznych kieruje się wzorem. 27,4 proc. dodało przy tym, że ważna jest dla nich również marka. Okazuje się więc, że jeżeli produkt pochodzi z kolekcji najpopularniejszych brandów na świecie, kobiety wybierają go znacznie chętniej. Niewiele mniej, bo 21,8 proc. bierze pod uwagę rekomendację sprzedawcy. Najmniej (bo zaledwie 3,2 proc.) zwraca uwagę na reklamę, a 2,8 proc. - cenę i możliwość połączenia produktu z okularami korekcyjnymi.
Opinie co do wpływu influencerów i ich poleceń są w tym przypadku także klarowne. 15,7 proc. respondentek przyznało, że przy wyborze okularów przeciwsłonecznych kieruje się rekomendacjami ulubionego influencera, co pokazuje, że zarówno znane, internetowe nazwiska, jak i same media społecznościowe, mają "jakiś" wpływ na zakupy Polek. Nie jest on jednak duży, ponieważ znaczna większość (84,3 proc.) zaprzeczyła, aby kiedykolwiek kierowała się takimi rekomendacjami. Znaczącym czynnikiem może być tu wiek ankietowanych Polek, czyli 25+. Te rzadziej interesują się światem influencerów.
Polki wybierają ponadczasowość
Choć jak pokazuje przeprowadzony sondaż, moda w pewnym stopniu okazuje się być ważna przy wyborze okularów przeciwsłonecznych, Polki w tym przypadku rzadziej kierują się trendami. Stawiają na klasykę i ponadczasowość. Aż 78,3 proc. ankietowanych oznajmiło, że preferuje okulary w stylistyce klasycznej. Tym samym, ich pierwszym wyborem są zawsze okulary z "bezpiecznymi" oprawkami w czarnym kolorze.
Znacznie mniej, bo 20,7 proc. Polek wybiera natomiast okulary, które zwracają uwagę. Jeżeli chodzi o styl i kolor, chcą tego, co odważne. Mocne i konkretne odcienie, dodatki w postaci błyszczących zdobień czy zwierzęce printy są tym, na co najchętniej stawiają.
Tylko 1 proc. Polek stwierdziło, że przy wyborze okularów przeciwsłonecznych kluczowe jest dla nich to, czy dany produkt pasuje do kształtu ich twarzy, urody oraz osobowości.
Sondaż "Polki - zdrowe spojrzenie" został przeprowadzony we współpracy z WP abcZdrowie 30 marca 2023 roku przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® metodą CAWI wśród 600 kobiet w wieku powyżej 25 lat, zamieszkujących na terenie Polski.
Zapraszamy na grupę na Facebooku - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.