Trwa ładowanie...
da7t6t3

Nerkowce dla zdrowia. Właściwości i wartości odżywcze orzechów nerkowca

Orzechy nerkowca to popularne owoce o słodkawym smaku, które idealnie sprawdzają się jako przekąska czy dodatek do dań obiadowych albo śniadania. Dlaczego warto nerkowce włączyć do swojej diety i czy są wskazane podczas diety odchudzającej? Poznaj prozdrowotne właściwości nerkowca.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Orzechy nerkowca idealnie sprawdzają się jako sycąca przekąska.
Orzechy nerkowca idealnie sprawdzają się jako sycąca przekąska. (123RF)
da7t6t3

Kilka słów o nerkowcu

Nerkowce są owocami drzewa nerkowca zachodniego, które rośnie na trzech kontynentach: amerykańskim, afrykańskim i azjatyckim. Co ciekawe, drzewo nerkowca jest bliskim krewnym mango i pistacji. Owoce nerkowca wyróżniają się miękkością, słodkawym smakiem i delikatnym aromatem. Orzechy nie są jedynym owocem nerkowca. Drzewo wydaje także mięsiste jabłka, w kształcie przypominające czerwoną paprykę. Tak jak orzechy, jabłka używane są zazwyczaj w kulinariach, jako popularny składnik soków, dżemów, marmolad czy konfitur.

Wartości odżywcze orzechów nerkowca

da7t6t3

Nerkowce znane są z bogactwa wartości odżywczych. Przede wszystkim są żródłem składników mineralnych, takich jak potas, fosfor, miedź, magnez, wapń, cynk i żelazo. Znajduje się w nich imponująca ilość witamin, szczególnie z grupy B oraz witaminy E i K. W nerkowcach znajdują się także fitosterole, czyli roślinne sterole wpływające na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Jak wszystkie pozostałe orzechy, nerkowce są źródłem błonnika pokarmowego i aminokwasów.

Orzechy nerkowca - kalorie

100 gramów orzechów nerkowca zawiera 553 kalorie, z czego 44 proc. to tłuszcze jedno- i wielonienasycone. To jedne z najmniej kalorycznych owoców orzechowych.

Właściwości orzechów nerkowca

da7t6t3

Orzechy nerkowca pomogą zachować zdrowie, a także urodę. Nerkowiec znany jest z niskiej wartości indeksu glikemicznego, dlatego zalecany jest osobom chorującym na cukrzycę lub nietolerancję glukozy. Wyciąg z orzechów nerkowca stymuluje proces wchłaniania glukozy, więc regularne spożywanie tych orzechów może uchronić przed rozwojem cukrzycy typu 2.

*Zdrowe kwasy tłuszczowe nerkowców *obniżają cholesterol i wspierają pracę serca oraz całego układu krwionośnego. Trójglicerydy regulują ciśnienie tętnicze i rozszerzając tętnice mogą uchronić przed zawałem. Witamina B, a zwłaszcza niacyna wspiera pracę układu nerwowego, poprawiając pamięć i koncentrację, Magnez i potas są także lekiem na skołatane nerwy.

Warto wspomnieć, że włączenie orzechów nerkowca do diety może pomóc w drodze do zdrowych włosów i paznokci. A to wszystko dzięki bogactwu selenu i cynku. Cynk pochłania sebum, dlatego świetnie poradzi sobie z włosami słabymi i przetłuszczającymi się.

da7t6t3

Orzechy nerkowca a dieta

Ładunek 553 kalorii, który zawiera się w 100 gramach nerkowca, może odstraszać przed wprowadzeniem go do diety, zwłaszcza tej odchudzającej. Ale należy pamiętać, że kalorie kaloriom nie są równe i te oferowane przez nerkowce, mogą wspomóc dietę redukcyjną. Po pierwsze niski indeks glikemiczny nie powoduje nagłych skoków cukru we krwi, a nasycone kwasy tłuszczowe obniżają cholesterol. Dodatkowo nerkowce są bardzo sycące, dlatego świetnie sprawdzają się jako przekąski albo dodatki do lekkich dań. Orzechy nerkowca podnoszą poziom serotoniny, co z kolei obniża apetyt, a także poprawia nastrój. Wskazuje się, że spożywanie orzechów nerkowca skutecznie minimalizuję warstwę tłuszczu wokół brzucha, czyli tak trudną w pozbyciu się oponkę.


da7t6t3

da7t6t3
da7t6t3