Pokaż mi swoje biurko, a powiem ci kim jesteś
Umeblowanie i aranżacja pomieszczenia, w którym pracujemy, stanowi ważny przekaźnik informacji o nas. Wygląd naszego biurka jest ważnym elementem kreowania naszego wizerunku w oczach kolegów z pracy, klientów, przełożonych czy partnerów biznesowych. Dzięki temu możemy kreować swój image.
Na biurku od samego rana witają nas sterty dokumentów, karteczek, notatek, gazet, papierowych teczek, skoroszytów itd. Prawie każdy z nas ma problemy z porządkiem na biurku i nie rozwiązują tego ani kolejne szuflady, nadstawki, czy powiększenie blatu. Rozejrzyj się po swoim biurku i zastanów się: Kiedy ostatnio nie mogłaś znaleźć jakiegoś ważnego dokumentu? Ile czasu zajęło ci jego szukanie?
Na spodzie sterty papierów leży jakiś dokument. Czy wiesz jaki? Kiedy go tam położyłaś? Pamiętasz? Wtedy pewne myślałaś, że kiedyś ci się przyda. Czy z niego kiedykolwiek skorzystałaś?
Tekst: Izabela Kielczyk
Pokaż mi swoje biurko, a powiem ci kim jesteś
Najnowsze badania dowodzą, że 48 procent z nas gromadzi stosy papierów, a podstawową zasadą zarządzania tą „stertą” jest jej ciągłe przeszukiwanie. Ponad 40% pracowników biurowych przyznaje się do regularnego gubienia dokumentów, a przeciętny pracownik spędza 150 godzin rocznie na szukaniu dokumentów na biurku (dane z badan amerykańskich 2004-2005).
Pokaż mi swoje biurko, a powiem ci kim jesteś
Warto zatem zadbać o ten bałagan i pokusić się o uporządkowanie papierów by zaoszczędzić sobie czas spędzany w pracy. Jeśli na biurku będzie panował porządek, to zaczniemy pracować wydajniej, a więc też krócej. Chaos w miejscu pracy niekorzystnie wpływa też na naszą psychikę i efektywne wykonywanie obowiązków. Warto wiedzieć, że przeciętnie: spędzamy ponad 6 tygodni rocznie na szukaniu zagubionych dokumentów, tworzymy 19 kopii tego samego dokumentu oraz gubimy 1 na 20 dokumentów (na podstawie: PriceWaterhouseCoopers Survey, Gartner Group Survey, Work Habits 2005).
Pokaż mi swoje biurko, a powiem ci kim jesteś
Amerykańscy naukowcy dowiedli, że nic tak nie wpływa na efektywność i skuteczność pracy człowieka, jak wystrój biurka i wygląd miejsca pracy. Jak dowiedli psycholodzy z amerykańskiej firmy Open Ergonomice, porządkowanie biurka jest bardzo ważną czynnością dla naszego zdrowia psychicznego. Po przeprowadzeniu ankiety wśród 2000 osób, naukowcy odkryli, że bałagan na biurku może być przyczyną schorzeń, dolegliwości fizycznych i psychicznych. U 40 procent ankietowanych nieład i nadmierna ilość papierów na biurku doprowadzały do wściekłości, agresji, ale nie robili oni nic, by to zmienić.
Pokaż mi swoje biurko, a powiem ci kim jesteś
Kiedy na naszym biurku panuje nieład, chaos i niczego nie możemy znaleźć, warto zdać sobie sprawę, że bałagan powoduje:
- rozdrażnienie, bo widzimy ile czeka jeszcze niezałatwionych spraw i niewykonanych zadań
- niecierpliwość, która owocuje spadkiem energii, a co za tym idzie spadkiem wydajności pracy
- frustrację, co zwiększa u nas niezadowolenie z pracy i wykonywanych obowiązków
- nadwrażliwość i nerwowość, która jest wynikiem ciągłego szukania potrzebnych nam w danej chwili papierów
Pokaż mi swoje biurko, a powiem ci kim jesteś
Tak więc wygląd biurka, to co i jak jest na nim ułożone, ma duży wpływ na to jak będziemy wykonywać swoją pracę: z ochotą czy niechęcią, zapałem czy brakiem motywacji, efektywnie czy ospale. Każdy z nas ma zapewne własną definicję „bałaganu”, ale brak odpowiedniego porządku wpływa nie tylko na wydajność pracy, ale też na nasze samopoczucie oraz zadowolenie z pracy.
Pokaż mi swoje biurko, a powiem ci kim jesteś
Osoby, które mają notoryczny bałagan na biurku są często oceniane jako bałaganiarze i lenie. Nierzadkie są też opinie, że nagromadzenie papierów na biurku świadczy o nie radzeniu sobie z pracą i powierzonymi obowiązkami. Bałaganiarze są gorzej oceniani jako pracownicy przez szefów niż osoby ceniące porządek.
Pokaż mi swoje biurko, a powiem ci kim jesteś
Umeblowanie i aranżacja pomieszczenia, w którym pracujemy, stanowi ważny przekaźnik informacji o nas. Wygląd naszego biurka jest ważnym elementem kreowania naszego wizerunku w oczach kolegów z pracy, klientów, przełożonych czy partnerów biznesowych. Dzięki temu możemy kreować swój image, np: osoby życzliwej i ciepłej, która trzyma fotografie, kwiaty na biurku; osoby romantycznej, która na biurku ma kolekcję pamiątek z wakacji; osoby stwarzającej bariery, pedantycznej, która ma wręcz perfekcyjny porządek. Osoby dbające o przesadny porządek, które denerwują się jeśli nawet mała karteczka leży krzywo, często odbierane są jako ludzie pełni dystansu do innych, ukrywający swoje prawdziwe ja.
Pokaż mi swoje biurko, a powiem ci kim jesteś
Biurko mosiężne, o klasycznym kształcie i z gadżetami typu elegancka lampa i drogie pióro wzmaga wiarygodność i wzbudza zaufanie. Nie przypadkiem takie biurka mają prawnicy, adwokaci czy doradcy finansowi. Biurka o nowatorskich kształtach i kolorach świadczą o tym, że mamy do czynienia z osobą, która lubi wyzwania i jest kreatywna. Właściciele takich biurek chcą pokazać, że cenią innowacje, są nowocześni i lubią wyróżniać się na tle innych. Dodatkowo jeśli na takim biurku panuje „artystyczny nieład” to mamy do czynienia z osobą, która wręcz tryska energią, zasypuje innych informacjami a pomysłami sypie jak z rękawa. To dusze towarzystwa.
Pokaż mi swoje biurko, a powiem ci kim jesteś
Warto także zwrócić uwagę na to co umieszczamy wokół naszego biurka. Często te elementy świadczą o naszych kompleksach. Wielki pluszowy lew na szafce u szefa, który jest niskiego wzrostu, lub ściany obwieszone zegarami pokazującymi czas w stolicach świata u menedżera małej firmy, świadczą o tym ze chcemy być inni niż jesteśmy. Z biurka można zatem dużo dowiedzieć się o jego właścicielu, jego cechach osobowości i kompleksach.