Porady motoryzacyjne dla kobiety

Porady motoryzacyjne dla kobiety

Porady motoryzacyjne dla kobiety
Źródło zdjęć: © iStock.com
06.08.2018 15:14, aktualizacja: 10.01.2019 12:28

Nieprawidłowe ustawienie fotela kierowcy, ignorowanie kontrolek, niezapinanie pasów i brak koncentracji podczas jazdy – z tym największe problemy mają kierowcy płci żeńskiej. Zapoznaj się z poradami motoryzacyjnymi dla kobiety, a zrozumiesz, dlaczego na pozór nieszkodliwe nawyki mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo drogowe i dowiesz się, jak możesz je zmienić.

Jakimi kierowcami są kobiety?

Jak wynika z badań regularnie przeprowadzanych przez Instytut Transportu Drogowego, kobiety jeżdżą znacznie ostrożniej niż mężczyźni. W 2013 roku odnotowano nieco ponad 6 tysięcy wypadków drogowych spowodowanych przez panie i prawie 28 tysięcy groźnych zdarzeń drogowych, w których zawinili mężczyźni. Ta ponad czterokrotna różnica wynika przede wszystkim z faktu, że panowie znacznie częściej przekraczają dozwoloną prędkość. Nie jest jednak bezzasadne formułowanie porad motoryzacyjnych dla kobiet, gdyż istnieją pewne nieprawidłowości notorycznie pojawiające się u kierowców płci żeńskiej.

Najczęstsze błędy kobiet za kółkiem – jak ich unikać?

Eliminowanie szkodliwych przyzwyczajeń pozwala mieć nadzieję na bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego podczas jazdy. U kobiet poruszających się samochodami najbardziej problematyczne kwestie to:

  • Niepoprawna pozycja za kierownicą

Pozycja za kierownicą przekłada się na bezpieczeństwo kierowcy podczas jazdy. Aby ustawić fotel w optymalnej odległości od pedałów, trzeba pilnować, by noga nie była wyprostowana, kiedy stopa leży na sprzęgle, a kolano nie dotykało deski rozdzielczej. W przeciwnym razie zwykła stłuczka lub nawet ostre hamowanie spowoduje poważną kontuzję stawu biodrowego. Ważne jest także ustawienie oparcia fotela. O prawidłowym ułożeniu tułowia można mówić, kiedy bez odrywania pleców od oparcia da się położyć nadgarstki na górnej części kierownicy w ten sposób, by ręce były lekko ugięte w łokciach.

  • Brak koncentracji

Kobiety w aucie są narażone na szereg czynników rozpraszających uwagę. Największe zagrożenie stwarzają telefony komórkowe, które podczas w ogóle nie powinny być wyjmowane z torebki. Pisanie SMS-ów i rozmowy telefoniczne podczas jazdy wydłużają czas reakcji nawet o 35 procent. Do podstawowych błędów wpływających na obniżenie koncentracji za kierownicą należą też malowanie się w samochodzie, przewożenie zwierząt domowych swobodnie biegających w pojeździe i głośne słuchanie muzyki. Nastawianie radia na cały regulator sprawia, że cała uwaga skupia się na tym, co słychać z głośników, a nie na tym, co dzieje się na drodze. Łatwo wówczas o nieumyślne zignorowanie sygnału nadjeżdżającej karetki pogotowia czy niepokojących szmerów wydawanych przez silnik.

  • Niezapinanie pasów bezpieczeństwa

Kobiety często świadomie rezygnują z zapinania pasów bezpieczeństwa. Jest to podyktowane obawą, że świeżo wyprasowana odzież pomnie się w samochodzie. Wiele pań nie przypina się pasami w czasie ciąży, na co zezwala jeszcze polskie prawo. Jest to jednak rozwiązanie bardzo niebezpieczne zarówno dla matki, jak i dla dziecka, które w razie wypadku czy niegroźnej kolizji jest narażone na mocne uderzenie o kierownicę lub deskę rozdzielczą. U kobiety wyrzuconej z samochodu z ogromną siłą istnieje ogromne ryzyko odklejenia się łożyska. Niezapinanie pasów aż sześciokrotnie zwiększa ryzyko poniesienia śmierci w groźnych zdarzeniach drogowych. Aby nie narażać siebie ani dziecka, dolny najlepiej przeprowadzać pod brzuchem, na wysokości miednicy, a górny ułożyć tak, by przebiegał przez środek mostka.

  • Ignorowanie sygnałów o usterkach

Lista porad motoryzacyjnych dla kobiety byłaby niepełna bez odniesienia się do kwestii technicznych, które są prawdziwą piętą achillesową pań prowadzących pojazdy. By nie dopuścić do poważnej usterki w którymś z układów, trzeba przede wszystkim nauczyć się rozpoznawania sygnałów, jakie daje samochód. W nowoczesnych autach informacje o awariach wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, ale w starszych trzeba nauczyć się odczytywania kontrolek, które mogą dawać zielone, żółte lub czerwone światło (tak jak sygnalizacja). Każdy wariant opisany jest instrukcji obsługi samochodu.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (3)
Zobacz także