Blisko ludziSprawdź to, zanim zostanie usunięte

Sprawdź to, zanim zostanie usunięte

Sprawdź to, zanim zostanie usunięte
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Magdalena Drozdek
28.06.2016 10:39, aktualizacja: 28.06.2016 16:24

„Łap jaja”, „Myśl o biuście”, „Trzeba znaleźć inne cycki” – to tylko przykłady kilku ostatnich akcji w mediach społecznościowych, które mają pokazać, jak ważne jest badanie się i wczesne wykrywanie nowotworów. Z rakiem w mediach można walczyć w różny sposób. Mnożące się kampanie pokazują, że siwiejący doktor w gabinecie nikogo już nie przekonuje. Za to akcje takie jak ta, to zupełnie inna sprawa.

„Check it before it’s removed”, czyli sprawdź to, zanim zostanie usunięte, to najnowsza kampania niemieckiego Pink Ribbon – organizacji, która od lat zajmuje się profilaktyką raka piersi. Działacze postanowili zakpić z ograniczeń Facebooka i Instagrama. Doskonale zdawali sobie sprawę z tego, że zdjęcia kobiet po mastektomii, czy nawet fotografie odkrytych kobiecych piersi natychmiast będą usuwane przez moderatorów w mediach społecznościowych, ale zamiast przejmować się cenzurą, postanowili przekuć ją w atut.

W ramach akcji kobiety publikowały zdjęcia z odsłoniętymi biustami z hasłem kampanii. Internautki zachęcały do badania, bo nie tylko zdjęcie może być za chwilę usunięte, ale także ich piersi, jeśli kobiety nie odwiedzą gabinetu lekarza.

Na reakcję portali społecznościowych nie trzeba było długo czekać. Zdjęcia były sukcesywnie blokowane, nawet te opublikowane na fanpage’u Pink Ribbon doczekały się cenzury. Jak przyznają jednak członkowie organizacji, w kampanię włączyli się celebryci, blogerzy i osoby ze świata polityki, więc Facebook przestał ostatecznie blokować fotografie.

W tym przypadku cenzura tylko pomogła wypromować kampanię. Wcześniej kreatywnością wykazali się pomysłodawcy #ManBoobs4Boobs, którzy postanowili „znaleźć inne cycki”. Nie można pokazywać kobiecych piersi, więc wykorzystali te męskie. Argentyńska fundacja MACMA nagrała filmik, w którym zamiast kobiety, występuje mężczyzna i to na nim wykonuje się profilaktyczne badanie. To był ogromny sukces w mediach społecznościowych. Film udostępniło ponad 7 milionów użytkowników.

Jak wskazuje Pink Ribbon, we wschodniej Europie na każde 100 tys. kobiet, 90 ma jakąś formę nowotworu. Dla porównania w Afryce to 19 na 100 tys. kobiet. Według ustaleń Światowej Organizacji Zdrowia w 2011 roku na raka piersi zmarło blisko pół miliona kobiet.

W Polsce to najczęściej występująca choroba nowotworowa u pań. Każdego roku zapada na raka piersi około 17 tys. Polek. Z powodu zbyt późnego wykrycia choroby umiera ich rocznie blisko 5 tys.

- Większość młodych ludzi traktuje choroby onkologiczne jako problem dotyczący osób starszych. Niezwykle ważne jest szerzenie profilaktyki i nawyków prozdrowotnych wśród młodych ludzi. Profilaktyka w młodym wieku pozwoli zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka w przyszłości -przyznaje Ewa Grabiec-Raczak, Prezes Stowarzyszenia „Amazonki” Warszawa-Centrum.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (2)
Zobacz także