W morzu śmierci. Wspomnienie syna

Na okładce znana fala czarnych włosów z pasemkami siwizny. W niebo zapatrzona jest Susan Sontag – najciekawsza ikona nowojorskich intelektualistów. Na kartkach, które kryje okładka jej syn, David, rozprawia się z legendą matki i lekko zaburza wizerunek, na który Sontag pracowała całym swoim życiem.

Obraz
Źródło zdjęć: © materiały promocyjne

Na okładce znana fala czarnych włosów z pasemkami siwizny. W niebo zapatrzona jest Susan Sontag – najciekawsza ikona nowojorskich intelektualistów, role model dla intelektualistek na całym świecie. Jest bardzo świadoma tego, że właśnie jest fotografowana. Na kartkach, które kryje okładka, jej syn, David, rozprawia się z legendą matki i lekko zaburza wizerunek, na który Sontag pracowała całym swoim życiem.

„Aby opisać to tak odważnie, a jednocześnie tak wymownie, Rieff musiał być nieodrodnym synem swojej matki" – napisał krytyk w „Washington Post”. Rzeczywiście, bezkompromisowość Davida Rieffa przypomina bezkompromisowość jego matki – pisarki („W Ameryce”, „Miłośnik wulkanów”), eseistki („Przeciw interpretacji”, „Notatki o Kampie”), aktywistki walki o prawa człowieka (wielokrotnie wyjeżdżającej choćby do Sarajewa, co uwieczniła na fotografiach jej partnerka życiowa Annie Leibovitz). Jednocześnie Rieff staje w opozycji do legendy, którą intelektualistka budowała – opisując po prostu jej słabości. Parę lat wcześniej fotograficzną prawdę o ciężkiej chorobie Sontag ujawniła na swoich zdjęciach Leibovitz. Uzupełnia ją Rieff opisując zmagania z rakiem i z widmem śmierci.

Sontag zmagała się z chorobą w paru nawrotach. Gdy już wydawało się, że zwalczyła raka piersi (jej wzruszające zdjęcia, zasłaniającej bliznę po operacji w wannie, opublikowała Leibovitz), pojawiła się następna choroba, a eksperymentalne leczenie, na które Sontag się zdecydowała wzmocniło białaczkę. Jednak jej codziennym zmaganiom towarzyszył szerszy kontekst - jak zwykle intelektualny.

Sontag opublikowała książkę „Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory” starając się „odczarować” nie tylko raka (istnieje wiele przekonań, że to choroba wywoływana choćby przez „złe” uczucia czy niespełnienie), ale i AIDS. Rieff do tego zaangażowanego i wygładzonego przez samą pisarkę wizerunku osoby walczącej za pomocą własnej choroby o prawa innych, dodaje jednak zwyczajny portret kobiety, która choroby nie znosi, a śmierci się boi.

„Prosta prawda sprowadza się do tego, że matka nigdy nie umiała nasycić się życiem. Po prostu upajała się byciem. Nie znam nikogo, kto kochałby życie w sposób tak jednoznaczny, bez żadnych zastrzeżeń, i jestem niemal pewien, że gdyby dożyła nie siedemdziesiątki, lecz setki, jak marzyła w ostatnich latach, nic poza osłabieniem sprawności umysłowej nie ułatwiałoby jej pogodzenia się z koniecznością nieuchronnego odejścia. Sekundowała wielkiemu peruwiańskiemu poecie Césarowi Vallejo, który napisał:
Chciałbym żyć zawsze, nawet rozpłaszczony na brzuchu, Bo jak mówiłem i jak mówię dzisiaj, Tak wiele życia i nigdy! I tyle, tyle lat, I zawsze, zawsze i zawsze, zawsze zawsze!

To fragment książki Rieffa, który opisuje w niej jednocześnie osobę zmagającą się ciągle z depresjami, rozchwianą emocjonalnie, w obliczu śmierci przekształcającą się z poważnej nowojorskiej intelektualistki z zasadami w chorującego, słabego człowieka chwytającego się to środków racjonalnych (czytała ksiąśki medyczne i robiła z nich notatki, by zrozumieć chorobę) i nieracjonalnych (podobno zwracała się do Boga, którego „nie uznawała” przez całe życie). Krytycy stwierdzili, że najważniejsze w tej książce są szczerość syna i całkowicie inne spojrzenie na chorobę i umieranie niż to prezentowane w kulturze popularnej.

David Rieff, „W morzu śmierci. Wspomnienie syna”, Wydawnictwo Czarne, 2009.

David Rieff(ur. 1952) - amerykański dziennikarz i komentator polityczny. Absolwent Uniwersytetu Princeton. Publikuje m.in. w "The New York Times", "The Los Angeles Times", "The Washington Post", "The Wall Street Journal", "World Affairs", "Harper’s", "El Pais" i "Le Monde". Autor wielu cenionych książek (m.in.„ At the Point of a Gun: Democratic Dreams and Armed Intervention”, “A Bed for the Night: Humanitarianism in Crisis” i “Slaughterhouse: Bosnia and the Failure of the West”), w których zajmuje się wielkimi problemami współczesnego świata – konfliktami międzynarodowymi, kryzysem humanitaryzmu i emigracją.

Wybrane dla Ciebie
Oszukiwał ją przez pół roku. Natalia Sikora z "The Voice" straciła majątek
Oszukiwał ją przez pół roku. Natalia Sikora z "The Voice" straciła majątek
Stanisław Tym odszedł po cichej walce. Chorobę trzymał w tajemnicy
Stanisław Tym odszedł po cichej walce. Chorobę trzymał w tajemnicy
"Trzy badziewia z Żabki". Firma reaguje po ostrych słowach Bosackiej
"Trzy badziewia z Żabki". Firma reaguje po ostrych słowach Bosackiej
Robert Moskwa stracił majątek. Nie ukrywa, ile musiał oddać bankowi
Robert Moskwa stracił majątek. Nie ukrywa, ile musiał oddać bankowi
Jajecznica po japońsku robi furorę. Takiej jeszcze nie jadłeś
Jajecznica po japońsku robi furorę. Takiej jeszcze nie jadłeś
Reklamówka wisi w klasie. To, co wrzucają do niej dzieci, wyciska łzy
Reklamówka wisi w klasie. To, co wrzucają do niej dzieci, wyciska łzy
Do takiego domu seniora chciałby trafić. W Polsce ich nie ma
Do takiego domu seniora chciałby trafić. W Polsce ich nie ma
Nagminny błąd. To dlatego wędlina psuje się po dwóch dniach
Nagminny błąd. To dlatego wędlina psuje się po dwóch dniach
Jerzy Zelnik żałuje jednej rzeczy. "Aborcji dokonałem jako człowiek niewierzący"
Jerzy Zelnik żałuje jednej rzeczy. "Aborcji dokonałem jako człowiek niewierzący"
Siedem miliarderek z polskimi korzeniami. Wiadomo, jak dorobiły się fortun
Siedem miliarderek z polskimi korzeniami. Wiadomo, jak dorobiły się fortun
Na scenie poczuła, że coś jej "pęka w ustach". Wyjawiła, co się stało
Na scenie poczuła, że coś jej "pęka w ustach". Wyjawiła, co się stało
Adwokatka obejrzała "Dom dobry". "To nie fikcja, ale codzienność tysięcy kobiet"
Adwokatka obejrzała "Dom dobry". "To nie fikcja, ale codzienność tysięcy kobiet"