Trwa ładowanie...
d2pdbwj

6 tys. kroków dziennie to minimum dla zdrowia kobiety

Wykonywanie co najmniej 6 tys. kroków każdego dnia – nieważne, w jakim celu – jest korzystne dla zdrowia pań w średnim wieku – wynika z badań brazylijskich, które publikuje internetowe wydanie pisma „Menopause”.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
6 tys. kroków dziennie to minimum dla zdrowia kobiety
(123RF)
d2pdbwj

Wykonywanie co najmniej 6 tys. kroków każdego dnia – nieważne, w jakim celu – jest korzystne dla zdrowia pań w średnim wieku – wynika z badań brazylijskich, które publikuje internetowe wydanie pisma „Menopause”.

Ten poziom aktywności fizycznej zmniejsza ryzyko cukrzycy i tzw. zespołu metabolicznego (uważanego za istotny czynnik ryzyka cukrzycy i chorób serca).

Jak przypominają autorzy pracy, przebycie menopauzy (tj. ostatniej miesiączki) jest związane ze wzrostem ryzyka chorób układu krążenia i zaburzeń metabolicznych u kobiet.

d2pdbwj

Wiele dotychczasowych badań wykazało, że zorganizowane ćwiczenia odgrywają istotną rolę w obniżaniu ryzyka różnych schorzeń, jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze oraz choroba serca.

Naukowcy z Hospital de Clinicas de Porto Alegre w Brazylii sprawdzali, czy podobną rolę może odgrywać aktywność fizyczna związana z codziennymi czynnościami. W tym celu przeanalizowali dane dotyczące 292 pań w wieku od 45 do 72 lat, tj. w okresie przed menopauzą, okresie okołomenopauzalnym (przekwitania) oraz po menopauzie. Były one uczestniczkami długoterminowego badania, które rozpoczęło się w 1995 r. w Passo Fundo w Brazylii.

Na siedem dni założono im elektroniczne krokomierze, by zebrać dane na temat liczby kroków, jaką przemierzają w ciągu dnia podczas zwykłych czynności.

Na tej podstawie podzielono je na aktywne (te, które wykonywały co najmniej 6 tys. kroków w ciągu dnia) i nieaktywne (mniej niż 6 tys. kroków). Sprawdzano także występowanie czynników ryzyka chorób metabolicznych oraz chorób układu sercowo-naczyniowego. W tym celu kobietom mierzono poziom glukozy i cholesterolu we krwi oraz obwód pasa i bioder (ich wzajemny stosunek pozwala ocenić występowanie otyłości brzusznej, będącej czynnikiem ryzyka cukrzycy i chorób serca).

d2pdbwj

Ogółem do pań aktywnych zaliczono 32 proc. badanych. Okazało się, że kobiety nieaktywne dwukrotnie częściej (tj. o 100 proc.) miały nadwagę lub były otyłe i o 70 proc. częściej miały otyłość brzuszną (obwód pasa powyżej 88 cm), w porównaniu z paniami aktywnymi. Cukrzyca występowała u nich o 170 proc. częściej (2,7 raza), a zespół metaboliczny o 150 proc. (2,5 raza).

Prawidłowość ta była obserwowana wśród kobiet niezależnie od wieku, od tego, czy przebyły menopauzę (po której ryzyko otyłości i zaburzeń metabolicznych zwykle wzrasta), czy stosowały hormonalną terapię zastępczą i czy paliły papierosy.

Zdaniem autorów pracy wyniki te wskazują, że codzienna aktywność fizyczna, a zwłaszcza przemierzanie 6 tys. kroków lub więcej dziennie, może korzystnie wpływać na zdrowie kobiet w średnim wieku. Przyczynia się bowiem do spadku ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego oraz zaburzeń metabolicznych. (PAP)

jjj/ tot/

d2pdbwj

POLECAMY:

<a hrefhttp://kobieta.wp.pl/ocet-jablkowy-zdrowie-w-plynie-5982673837625985a onclick="javascript:window.open(this.href);return false;">* Ocet jabłkowy dobry na wszystko*

<a hrefhttp://kobieta.wp.pl/krem-na-miejskie-klopoty-5982673599472769a onclick="javascript:window.open(this.href);return false;">* Krem na miejskie kłopoty*

* Jak pogodzić się z samym sobą?*

d2pdbwj

* 7 sposobów na odporność*

Poradnik grubaski

Podziel się opinią

Share

d2pdbwj

d2pdbwj
d2pdbwj