Globalny biznes przyłącza się do Akcji z Polski "Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka"
Kampania z Polski "Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka" (#2h4family/4human) podbiła świat! Zaangażowały się już firmy z 59 krajów. Wirtualna Polska także od samego początku wspiera akcję, co roku korzystają z niej setki pracowników. To oznacza, że pierwsza polska kampania wellbeing adresowana do pracodawców jest już celebrowana w co trzecim państwie na świecie. Pomysłodawcą i organizatorem projektu, który o ponad dekadę wyprzedził trendy #HumanEconomy i #ESG jest Instytut Humanites. Można powiedzieć, że polska kampania, w której biorą udział miliony pracowników wraz z rodzinami, stała się Globalnym Ruchem Społecznym na rzecz Bliskości.
Akcja "Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka" od ponad 11 lat promuje potrzebę zmiany kultury pracy i stylu życia, wspiera rozwój zdrowego społeczeństwa oraz społecznych kompetencji kluczowych z punktu widzenia rewolucji technologicznej. Okazuje się, że projekt Instytutu Humanites wpisuje się znakomicie w nowe regulacje i standardy sustainability – ESG oraz #HumanEconomy. Polska innowacja wyprzedziła globalne trendy.
Od 1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie dyrektywa, która nakłada obowiązek raportowania zagadnień ESG na wszystkie spółki zatrudniające ponad 250 osób. W większości firm środkowy komponent "S" (social), dotyczący wpływu społecznego, jest najmniej przemyślanym i najtrudniejszym do zaraportowania elementem. Przedsiębiorcy, dbając o employer branding, muszą na nowo przemyśleć swoje strategie zatrudnienia i bardziej holistycznie spojrzeć na człowieka. Akcję wspiera również Wirtualna Polska - od lat korzystają z niej co roku setki pracowników.
Biznes mierzy się nadal ze skutkami zmian na rynku pracy wynikających z ostatnich ogólnoświatowych wydarzeń społeczno-gospodarczych. Ale to problemy kadrowe stają się największym wyzwaniem dla pracodawców na całym świece. Rynek pracy doświadcza fali "wielkiej rezygnacji" (wg. Instytutu Gallupa). Z kolei, blisko 80 procent osób pracujących w toksycznych środowiskach pracy rozważa odejście z firmy (wg raportu Humanites - "Well Working 2022"). Ciągle też bardzo nisko oceniany jest kluczowy obszar, czyli jakość przywództwa w firmach. Tylko 20 procent pracowników widzi w swoich przełożonych model do naśladowania.
Przekłada się to na zdolności kognitywne, poziom absencji, koszty opieki zdrowotnej oraz spadek motywacji i zaangażowania w pracę oraz życie rodzinne i społeczne pracowników. W 2020 r. według danych ZUS o 21,3 procent wzrosła liczba zaświadczeń wystawionych z powodu depresji.
Tymczasem o sukcesie firmy, jej innowacyjności i konkurencyjności w pierwszej kolejności decyduje zaangażowanie i kreatywność jej pracowników. Motywacja wewnętrzna jest o 54 procent wyższa wśród osób o wysokim (vs niskim) poziomie dobrostanu w pracy. To ważne, bo to właśnie wewnętrzna motywacja jest związana z celem i chęcią osiągnięcia dobrych rezultatów poprzez zdobywanie doświadczenia i rozwój osobisty.
Firmy angażujące się w Akcję dostrzegają wagę mądrego łączenia, integrowania ról zawodowych i prywatnych (w opozycji do work-life balance),]. Dlatego inspirują swoich pracowników do jakościowego spędzania czasu z bliskimi, do uważności relacji i ciekawości drugiego człowieka wokół corocznie wybieranego motywu przewodniego. Elementem "Dwie godziny dla Rodziny/Człowieka" jest także symboliczne skrócenie czasu pracy o dwie godziny w okolicach 15 maja, czyli Międzynarodowego Dnia Rodzin (Uchwała ONZ 1993r.).
Wysoki kapitał społeczny jest kluczowy dla rozwoju innowacyjnej gospodarki w dobie technologicznej rewolucji. Jednocześnie coraz więcej osób doświadcza samotności, depresji. Dlatego Instytut Humanites w 2012 podjął działania, aby wprowadzić temat rodziny do środowiska biznesu wyprzedzając obecne trendy wellbeing. Zaproponowany przez Humanites Model "Wioski" Rozwoju Ekosystemu Społecznego łamał silosowe podejście i mocno zakorzeniony paradygmat, że rodzina i praca to odrębne światy - mówi Zofia Dzik, impact inwestor i prezes zarządu Instytutu Humanites.
Jednocześnie, jak pokazuje także wiele badań, zadowolenie z życia prywatnego bezpośrednio przekłada się na zdrowie, kompetencje społeczne oraz efektywność w pracy i odwrotnie - wysoka jakość kultury pracy przekłada się na poczucie dobrostanu u ludzi oraz energię, z jaką wracają do domu, do swoich bliskich. Cieszymy się, że holistyczny Model Wioski staje się obecnie podstawą budowy strategii zrównoważonego rozwoju zarówno dla firm, jak i całych regionów - dodaje Katarzyna Lorenz, dyrektor ds. komunikacji Instytutu Humanites, bezpośrednio odpowiedzialna za realizację Kampanii.
W takim tonie wypowiadają się przedstawiciele firm, biorących udział w akcji na szeroką skalę.
Pracownicy to filar naszej strategii. Zaangażowanie załogi, sprawne przywództwo i przekonanie, że cele strategiczne są osiągalne i warte wysiłku przekłada się na wysokie wyniki produkcyjne i finansowe. - mówi Marcin Chludziński, prezes Zarządu KGHM - Dlatego jako pracodawca słuchamy pracowników i tworzymy środowisko, w którym szanuje się ludzi.
Pracodawcy dostrzegali prostotę akcji i jej znaczenie w wyrwaniu ludzi z rutyny codziennego dnia i stworzenia przestrzeni na refleksję. Tak o akcji mówi wieloletni prezes, a obecnie przewodniczący Rady Nadzorczej K2 S.A., które jest uczestnikiem od pierwszej edycji:
Bądźmy ze sobą szczerzy. Przy zwariowanym tempie i konkurencyjnych warunkach, w jakich praktycznie wszyscy obecnie funkcjonujemy, nie myślimy za często o naszych rodzinach. Dajmy te dwie godziny jako symbol i czas na refleksję.
Podobną filozofią kieruje się Alexander Mann Solution, które po kilku latach doskonałych doświadczeń z Kampanią 2h4family w Polsce, zdecydowało się rozszerzyć jej zasięg i zaprosić do udziału wszystkich pracowników na całym świecie, co przełożyło się łącznie na blisko 9 tysięcy uczestników z 55 krajów!
Niezmiernie się cieszymy, że w 2022 zarząd firmy zadecydował o rozszerzeniu tegorocznej kampanii na wszystkie kraje, tak żeby cała społeczność AMS miała możliwość spędzenia wspólnego czasu ze swoimi bliskimi i dbania o relacje, które niewątpliwie jeśli odpowiednio pielęgnowane są motorem i siłą do pracy i szczęśliwego życia zarówno w pracy, jak i poza nią - mówi Bridget Goona, AMS Managing Director People and Culture.
15 września w Trend House - Impact Club w Warszawie odbyła się Konferencja Prasowa "Światowy biznes przyłącza się do akcji z Polski" - uroczyste podsumowanie tegorocznego wyniku kampanii. Jej inicjatorka: Zofia Dzik, Prezes Instytutu Humanites, Impact Inwestorka opowiedziała o początkach i skalowaniu tej systemowej idei. W gronie uczestników i Partnerów akcji: właścicieli firm, kadry zarządzającej toczyła się dyskusja na temat trendów oraz współczesnego podejścia biznesu do budowania kapitału społecznego i zdrowego społeczeństwa.
Akcję #2h4family/4human na przestrzeni lat wsparło wiele znakomitych osobistości, dzieląc się swoimi sposobami na budowanie silnych więzi, m. in. Andrzej Seweryn, Roma Gąsiorowska, Zbigniew Wodecki czy Kamil Stoch. To właśnie głosy postaci ze świata kultury, sportu odegrały bardzo ważną rolę w rozpowszechnianiu idei intencjonalnego budowania więzi. W ten sposób kampania Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka połączyła światy, które na co dzień są sztucznie podzielone: Biznesu, Rodziny oraz Kultury i Mediów.
Kampania Instytutu Humanites #2h4Family/4Human wpisuje się w nowe regulacje i standardy sustainability i potwierdza, że jako Polacy możemy z sukcesem eksportować innowacje społeczne na cały świat. Mamy nadzieję, że w kolejnych latach przyłączy się do niej jeszcze więcej pracodawców z Polski i z zagranicy, a 15 maja będzie dniem wspólnego świętowania i budowania silnych więzi.