ModaKto jest kim - Paprocki i Brzozowski

Kto jest kim - Paprocki i Brzozowski

Są dla siebie największą inspiracją oraz najbardziej rozpoznawalnym duetem projektantów. Ich ubrania cieszą się popularnością wśród celebrytek, dziennikarek, aktorek oraz piosenkarek. Jednak Paprocki i Brzozowski nie skupiają się wyłącznie na wysokim krawiectwie. Chętnie projektują modę dla zwykłych ludzi, stąd ich kolekcje bluz oraz t-shirtów. Mają butiki w wielu miastach Polski, takich jak Warszawa, Kraków, Zakopane, Białystok, Płock, Poznań i Koszalin

Kto jest kim - Paprocki i Brzozowski
Źródło zdjęć: © East News

09.01.2016 | aktual.: 15.01.2016 18:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Są dla siebie największą inspiracją oraz najbardziej rozpoznawalnym duetem projektantów. Ich ubrania cieszą się popularnością wśród celebrytek, dziennikarek, aktorek oraz piosenkarek. Jednak Paprocki i Brzozowski nie skupiają się wyłącznie na wysokim krawiectwie. Chętnie projektują modę dla zwykłych ludzi, stąd ich kolekcje bluz oraz t-shirtów. Mają butiki w wielu miastach Polski, takich jak Warszawa, Kraków, Zakopane, Białystok, Płock, Poznań i Koszalin.

„Wbrew temu, że dziś z niektórymi rzeczami mam problemy, w szkole byłem bardzo dobrym uczniem” – opowiada Marcin Paprocki. – „Dziś mogę bez wyrzutów sumienia powiedzieć, że nie byłem wtedy z nauką na bakier”. Drugi z duetu, Mariusz Brzozowski dodaje, że choć nie był prymusem z przedmiotów ścisłych, to zdawał maturę z matematyki. – „Pisemny egzamin wspominam super, a poszło mi dobrze na tyle, że ustnego już nie musiałem zdawać” – opowiada projektant.

Poznali się na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Mariusz Brzozowski studiował projektowanie ubioru, a Marcin Paprocki grafikę. Wspólnie zaczęli pracować nad projektami na konkursy modowe. Z tego powodu Paprocki wkrótce przeniósł się na Wydział Tkaniny i Ubioru. To właśnie za sprawą konkursów Marcin i Mariusz zaistnieli w świecie mody, eksperymentowali z różnymi stylami i estetykami, dopracowali warsztat. Ich strategia była konsekwentna – nie ominąć żadnego wyścigu o nagrody, nawet lokalnego „Guzik diabła Boruty” w Łęczycy. Profesor Krystyna Jaguczańska wspomina, że Mariusz i Marcin byli studentami, którzy wyraźnie się wyróżniali odwagą i otwartością na poszukiwanie indywidualnego stylu. Przez całe studia byli nierozłączni i na wszystkie zajęcia przychodzili razem.

W 2000 roku stworzyli markę Paprocki & Brzozowski. Ich wspólna praca opiera się na kontrastach, a także wspólnie wypracowanych pomysłach. Efekty często skutkują łączeniem wełny i matowych materiałów z błyskiem w stylu glamour. Mówią, że mają zupełnie inne temperamenty i osobowości, ale to ścieranie się jest niezwykle ważne w procesie twórczym. Podstawą ich współpracy jest szukanie kompromisu. Nie korzystają z trendbooków, podchodzą do mody bardziej intuicyjnie.

W 2002 roku Marcin Paprocki zaczął prowadzić dział mody w „Wysokich Obcasach”. W 2004 roku, dzięki kolekcji zainspirowanej Marią Callas, 27-letni Marcin i Mariusz zostali uznani Projektantami Roku przez miesięcznik „Elle”. To wyróżnienie okazało się przełomowe, bo zapewniło duetowi popularność i zainteresowanie gwiazd.

Na początku 2008 roku nawiązali współpracę z Reserved. Potem była kolekcja dla Ochnika na jesień/zimę 2008 również z kampanią na cały kraj. Zaprojektowali dla sieci sklepów kolekcję „Motyle w brzuchu”. Pod koniec 2008 roku stworzyli stroje do tenisa na licytację Fundacji TVN „Nie jesteś sam”. W 2009 roku wzięli udział w kampanii społecznej przeciwko HIV „ryzy KOchania”. Wraz z innymi projektantami zaprojektowali nadruki na koszulki. Od 2012 roku takie t-shirty wcielili do swojej kolekcji. Najbardziej znane i lubiane ozdobione są napisami „Sex”, „X Adult's obsession”, „If you want try”, „To be continued” oraz „I love you”.

Paprocki i Brzozowski w 2012 roku stworzyli kostiumy do spektaklu tanecznego „Windows” Izadory Weiss z muzyką Leszka Możdżera w Operze Bałtyckiej. Choreografka podkreślała, że zatrudniła duet ze względu na ich dbałość o detale, delikatność linii oraz ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań estetycznych.

Przez kilka ostatnich sezonów nadają swoim kolekcjom ciekawe nazwy określające kierunek rozwoju i inspiracje. Na wiosnę-lato 2012 zaprezentowali kolorową i soczystą kolekcję „Like a Virgin”, podkreślając swoje upodobania muzyczne. Jesień-zima 2012-2013 była czasem „Chelsea Girls” i klimatu rodem z szalonej dyskoteki z lat 70. Wiosna-lato 2013 zwiastowała sensualną stronę kobiety objawiającą się w kolekcji „Emmanuel” – inspirowanej francuskim filmem erotycznym z 1974 roku. Retro i lata 40. były motywem przewodnim kolekcji „Dalia” na jesień-zimę 2013-2014, a w „Glare” (jesień-zima 2014-2015) dominowała wyrafinowana elegancja. Sezon wiosna-lato 2015 odbył się pod hasłem „Sex”, gdzie dominowały przeźroczystości oraz kroje blisko ciała. Dla klientów z mniej zasobnym portfelem zaprojektowali kolekcję „Plants”, która oparta jest na odzieży bawełnianej.

Projektanci często są jurorami w konkursach modowych takich jak Mazda Design i OFF Fashion Kielce. Prowadzą również warsztaty na Akademii Sztuk Pięknych.

Jako duet zdobyli wiele nagród: Stowarzyszenia Promowania Młodych Europejskich Talentów Prometa-Kraków, odbywającą się w Łodzi Złotą Nitkę, tytuł Osobowość w Modzie i w Sztuce podczas piątej edycji gali Moda i Sztuka we Wrocławiu (2005). W 2008 roku po raz drugi otrzymali tytuł Projektantów Roku czytelniczek magazynu „Elle”. W 2009 roku Międzynarodowe Targi Łódzkie przyznały projektantom Honorową Złotą Nitkę.

Ich kreacje noszą aktorki, modelki, stylistki i wokalistki, takie jak: Maja Ostaszewska, Katarzyna Figura, Kora, Monika Brodka, Paulina Krupińska oraz Maja Sablewska. Projektanci posiadają butik na ulicy Wiejskiej, który dwa razy przeszedł próby rabunku, oraz drugi „Plants” zlokalizowany w domach mody MODO. Oprócz tego ich kolekcje są dostępne w 26 miejscach sprzedażowych na terenie kraju. W programie „Kuba Wojewódzki show” zaprzeczyli próbom zdobywania rynków europejskich – obecnie chcą skupić się na rozwoju sprzedaży w kraju.

Paprocki & Brzozowski to jeden z nielicznych na polskim rynku duetów projektujących modę. Marcin i Mariusz bardzo sobie chwalą wspólną pracę. Wymieniają się pomysłami, uzupełniają się zdolnościami do rysowania końcowych modeli i szkicowania technicznego. Uważają, że ubrania powinny dodawać pewności siebie: podkreślać zalety i maskować wady. Według projektantów kluczem do dobrego stylu jest umiejętne dobieranie elementów stroju tak, żeby się ubrać, a nie przebrać. Nie należy też ślepo podążać za trendami w modzie.

Źródło artykułu:Fashion Post
Komentarze (0)