Kto jest kim - Paprocki i Brzozowski
Są dla siebie największą inspiracją oraz najbardziej rozpoznawalnym duetem projektantów. Ich ubrania cieszą się popularnością wśród celebrytek, dziennikarek, aktorek oraz piosenkarek. Jednak Paprocki i Brzozowski nie skupiają się wyłącznie na wysokim krawiectwie. Chętnie projektują modę dla zwykłych ludzi, stąd ich kolekcje bluz oraz t-shirtów. Mają butiki w wielu miastach Polski, takich jak Warszawa, Kraków, Zakopane, Białystok, Płock, Poznań i Koszalin
09.01.2016 | aktual.: 15.01.2016 18:23
Są dla siebie największą inspiracją oraz najbardziej rozpoznawalnym duetem projektantów. Ich ubrania cieszą się popularnością wśród celebrytek, dziennikarek, aktorek oraz piosenkarek. Jednak Paprocki i Brzozowski nie skupiają się wyłącznie na wysokim krawiectwie. Chętnie projektują modę dla zwykłych ludzi, stąd ich kolekcje bluz oraz t-shirtów. Mają butiki w wielu miastach Polski, takich jak Warszawa, Kraków, Zakopane, Białystok, Płock, Poznań i Koszalin.
„Wbrew temu, że dziś z niektórymi rzeczami mam problemy, w szkole byłem bardzo dobrym uczniem” – opowiada Marcin Paprocki. – „Dziś mogę bez wyrzutów sumienia powiedzieć, że nie byłem wtedy z nauką na bakier”. Drugi z duetu, Mariusz Brzozowski dodaje, że choć nie był prymusem z przedmiotów ścisłych, to zdawał maturę z matematyki. – „Pisemny egzamin wspominam super, a poszło mi dobrze na tyle, że ustnego już nie musiałem zdawać” – opowiada projektant.
Poznali się na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Mariusz Brzozowski studiował projektowanie ubioru, a Marcin Paprocki grafikę. Wspólnie zaczęli pracować nad projektami na konkursy modowe. Z tego powodu Paprocki wkrótce przeniósł się na Wydział Tkaniny i Ubioru. To właśnie za sprawą konkursów Marcin i Mariusz zaistnieli w świecie mody, eksperymentowali z różnymi stylami i estetykami, dopracowali warsztat. Ich strategia była konsekwentna – nie ominąć żadnego wyścigu o nagrody, nawet lokalnego „Guzik diabła Boruty” w Łęczycy. Profesor Krystyna Jaguczańska wspomina, że Mariusz i Marcin byli studentami, którzy wyraźnie się wyróżniali odwagą i otwartością na poszukiwanie indywidualnego stylu. Przez całe studia byli nierozłączni i na wszystkie zajęcia przychodzili razem.
W 2000 roku stworzyli markę Paprocki & Brzozowski. Ich wspólna praca opiera się na kontrastach, a także wspólnie wypracowanych pomysłach. Efekty często skutkują łączeniem wełny i matowych materiałów z błyskiem w stylu glamour. Mówią, że mają zupełnie inne temperamenty i osobowości, ale to ścieranie się jest niezwykle ważne w procesie twórczym. Podstawą ich współpracy jest szukanie kompromisu. Nie korzystają z trendbooków, podchodzą do mody bardziej intuicyjnie.
W 2002 roku Marcin Paprocki zaczął prowadzić dział mody w „Wysokich Obcasach”. W 2004 roku, dzięki kolekcji zainspirowanej Marią Callas, 27-letni Marcin i Mariusz zostali uznani Projektantami Roku przez miesięcznik „Elle”. To wyróżnienie okazało się przełomowe, bo zapewniło duetowi popularność i zainteresowanie gwiazd.
Na początku 2008 roku nawiązali współpracę z Reserved. Potem była kolekcja dla Ochnika na jesień/zimę 2008 również z kampanią na cały kraj. Zaprojektowali dla sieci sklepów kolekcję „Motyle w brzuchu”. Pod koniec 2008 roku stworzyli stroje do tenisa na licytację Fundacji TVN „Nie jesteś sam”. W 2009 roku wzięli udział w kampanii społecznej przeciwko HIV „ryzy KOchania”. Wraz z innymi projektantami zaprojektowali nadruki na koszulki. Od 2012 roku takie t-shirty wcielili do swojej kolekcji. Najbardziej znane i lubiane ozdobione są napisami „Sex”, „X Adult's obsession”, „If you want try”, „To be continued” oraz „I love you”.
Paprocki i Brzozowski w 2012 roku stworzyli kostiumy do spektaklu tanecznego „Windows” Izadory Weiss z muzyką Leszka Możdżera w Operze Bałtyckiej. Choreografka podkreślała, że zatrudniła duet ze względu na ich dbałość o detale, delikatność linii oraz ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań estetycznych.
Przez kilka ostatnich sezonów nadają swoim kolekcjom ciekawe nazwy określające kierunek rozwoju i inspiracje. Na wiosnę-lato 2012 zaprezentowali kolorową i soczystą kolekcję „Like a Virgin”, podkreślając swoje upodobania muzyczne. Jesień-zima 2012-2013 była czasem „Chelsea Girls” i klimatu rodem z szalonej dyskoteki z lat 70. Wiosna-lato 2013 zwiastowała sensualną stronę kobiety objawiającą się w kolekcji „Emmanuel” – inspirowanej francuskim filmem erotycznym z 1974 roku. Retro i lata 40. były motywem przewodnim kolekcji „Dalia” na jesień-zimę 2013-2014, a w „Glare” (jesień-zima 2014-2015) dominowała wyrafinowana elegancja. Sezon wiosna-lato 2015 odbył się pod hasłem „Sex”, gdzie dominowały przeźroczystości oraz kroje blisko ciała. Dla klientów z mniej zasobnym portfelem zaprojektowali kolekcję „Plants”, która oparta jest na odzieży bawełnianej.
Projektanci często są jurorami w konkursach modowych takich jak Mazda Design i OFF Fashion Kielce. Prowadzą również warsztaty na Akademii Sztuk Pięknych.
Jako duet zdobyli wiele nagród: Stowarzyszenia Promowania Młodych Europejskich Talentów Prometa-Kraków, odbywającą się w Łodzi Złotą Nitkę, tytuł Osobowość w Modzie i w Sztuce podczas piątej edycji gali Moda i Sztuka we Wrocławiu (2005). W 2008 roku po raz drugi otrzymali tytuł Projektantów Roku czytelniczek magazynu „Elle”. W 2009 roku Międzynarodowe Targi Łódzkie przyznały projektantom Honorową Złotą Nitkę.
Ich kreacje noszą aktorki, modelki, stylistki i wokalistki, takie jak: Maja Ostaszewska, Katarzyna Figura, Kora, Monika Brodka, Paulina Krupińska oraz Maja Sablewska. Projektanci posiadają butik na ulicy Wiejskiej, który dwa razy przeszedł próby rabunku, oraz drugi „Plants” zlokalizowany w domach mody MODO. Oprócz tego ich kolekcje są dostępne w 26 miejscach sprzedażowych na terenie kraju. W programie „Kuba Wojewódzki show” zaprzeczyli próbom zdobywania rynków europejskich – obecnie chcą skupić się na rozwoju sprzedaży w kraju.
Paprocki & Brzozowski to jeden z nielicznych na polskim rynku duetów projektujących modę. Marcin i Mariusz bardzo sobie chwalą wspólną pracę. Wymieniają się pomysłami, uzupełniają się zdolnościami do rysowania końcowych modeli i szkicowania technicznego. Uważają, że ubrania powinny dodawać pewności siebie: podkreślać zalety i maskować wady. Według projektantów kluczem do dobrego stylu jest umiejętne dobieranie elementów stroju tak, żeby się ubrać, a nie przebrać. Nie należy też ślepo podążać za trendami w modzie.