UrodaŁadne dziewczyny mają lepsze oceny? To wyniki najnowszych badań

Ładne dziewczyny mają lepsze oceny? To wyniki najnowszych badań

Pamiętacie „Legalną blondynkę”? Bohaterka filmu, Elle Woods dostaje się na prawo na Harvardzie z dwóch powodów: ma doskonałe wyniki na egzaminie i jest bardzo ładna. Chciałoby się wierzyć, że w prawdziwym życiu znaczenie ma tylko ta pierwsza kwestia. Jednak badania przeprowadzone przez ekonomistów z Metropolitan State University of Denver wykazały, że atrakcyjność fizyczna jest wprost proporcjonalna do otrzymywanych ocen. Ale zależność ta występuje tylko wśród kobiet. Studenci – mężczyźni nie muszą martwić się o to, jak ich wygląd wpływa na oceny.

Ładne dziewczyny mają lepsze oceny? To wyniki najnowszych badań
Źródło zdjęć: © 123RF
Aleksandra Kisiel

08.01.2016 | aktual.: 08.01.2016 12:23

Pamiętacie „Legalną blondynkę”? Bohaterka filmu, Elle Woods dostaje się na prawo na Harvardzie z dwóch powodów: ma doskonałe wyniki na egzaminie i jest bardzo ładna. Chciałoby się wierzyć, że w prawdziwym życiu znaczenie ma tylko ta pierwsza kwestia. Jednak badania przeprowadzone przez ekonomistów z Metropolitan State University of Denver wykazały, że atrakcyjność fizyczna jest wprost proporcjonalna do otrzymywanych ocen. Ale zależność ta występuje tylko wśród kobiet. Studenci – mężczyźni nie muszą martwić się o to, jak ich wygląd wpływa na oceny.

Ekonomiści Rey Hernandez-Julian i Christina Peters przeprowadzili badania na próbie 5394 studentów, którzy otrzymali 103 803 ocen. Z eksperymentu wynika, że zwiększenie atrakcyjności studentek podwyższało ich oceny o 0,024 (w czterostopniowej skali GPA stosowanej na uniwersytetach w USA). Najmniej atrakcyjne dziewczyny otrzymywały oceny niższe o 0,067 punktu, niż pozostałe.

A w jaki sposób oceniana była atrakcyjność studentek i studentów? Badacze poprosili osoby niezwiązane z uczelnią (MSU-Denver) o wystawienie oceny każdemu uczestnikowi eksperymentu, posługując się skalą od 1 do 10. Jednocześnie naukowcy ustalili, jakie są preferencje każdego z oceniających, następnie na tej podstawie uśredniali ich oceny.

Jakie mogą być przyczyny takiej różnicy w ocenach? Amerykanie tłumaczą, że może to wynikać z faktu, iż nauczyciele poświęcają więcej uwagi bardziej atrakcyjnym studentom. W ten sposób dają im szansę podniesienia wyników nauce. Zwłaszcza, że wygląd miał wpływ na oceny tylko z tych przedmiotów, które były nauczane twarzą w twarz. Na kursach online atrakcyjność studentów nie miała wpływu na ich oceny. Co ważne, płeć nauczycieli również nie grała roli przy wystawianiu ocen. Zarówno kobiety jak i mężczyźni przyznawali atrakcyjnym uczennicom wyższe oceny.

Badacze przygotowują kolejną serię eksperymentów, która ma podać przyczyny takiej sytuacji. Miejmy nadzieję, że wyniki tych badań będą mniej niepokojące. Póki co wygląda na to, że atrakcyjne osoby, które wygrały los na genetycznej loterii, nie dość że mają większy kapitał na starcie to jeszcze w trakcie nauki mogą liczyć na większą uwagę i pomoc ze strony nauczycieli.

Aleksandra Kisiel/ Kobieta WP

POLECAMY:

Źródło artykułu:WP Kobieta

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (27)