"Letnia depresja". Jak możesz sobie pomóc

O jesiennej depresji wiemy już wszystko, o letniej pewnie niewiele osób słyszało. A jest ona powszechnym zjawiskiem, które najczęściej wynika z porównywania się do znajomych.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Na ogół "letnia depresja" nie jest depresją, lecz chandrą. Depresja to zdecydowanie nadużywane sformułowanie
Na ogół "letnia depresja" nie jest depresją, lecz chandrą. Depresja to zdecydowanie nadużywane sformułowanie (SPL/East News)
WP

Kiedy mówimy o sezonowym zaburzeniu afektywnym (SAD), na myśl przychodzą nam depresyjne okresy w miesiącach zimowych. Często się bowiem zdarza, że brak słońca oraz zimne i krótkie dni drastycznie obniżają nasz nastrój. Jednak obniżenie nastroju jest w stanie "złapać" nas również w lecie, kiedy temperatura jest wysoka. Tego typu sezonowe zaburzenie afektywne bywa nazywane letnią depresją.

Letni SAD nie jest dokładnie taki sam, jak zimowy. Podstawową różnicą jest to, że o ile "zimowa depresja" może wzmożyć apetyt, o tyle letnia raczej go likwiduje. Wysokie temperatury mogą spowodować drażliwość, a fizyczne skutki ciepła - odwodnienie, oparzenie słoneczne, udar cieplny – niewątpliwie mają wpływ na samopoczucie. Uważa się także, że letnie zakłócenia snu, spowodowane zbyt wysoką temperaturą, mogą wywoływać problemy emocjonalne, a nawet prowadzić do objawów lękowych i depresyjnych.

WP

Lato wzmaga ochotę na podróżowanie. Wytwarza się – m.in. dzięki mediom społecznościowym - presja wydawania pieniędzy na wakacje, pikniki czy choćby grillowanie. Porównujemy znacznie częściej niż w innych porach roku - nie tylko nasze wakacje w mieście z wakacjami koleżanki w Tajlandii, ale również nasze ciała. Robią to zwłaszcza ci, którzy nie przygotowali sobie "beach body" zawczasu.

Nie przeprowadzono dotąd wielu badań nad letnią depresją. Ci, którzy jej doświadczyli, sugerują współcierpiącym, że pomóc może po prostu przebywanie w cieniu. I dbanie o zwykłe czynności, które pomagają nam utrzymać równowagę – takie, jak chociażby sen.

Jeśli zauważasz, że twój nastrój spada w lecie, spraw, żeby sen był twoim priorytetem. Unikaj sytuacji, w których będzie zbyt gorąco i zrób sobie przerwę od mediów społecznościowych, aby uniknąć porównywania. Natomiast jeśli masz wrażenie, że twój słaby nastrój jest stanem permanentnym, nie czekaj, aż sezon minie. Porozmawiaj ze swoim lekarzem rodzinnym o tym, co mogłabyś w tej sytuacji zrobić. Leki, terapia albo zmiana stylu życia mogą okazać się konieczne.

WP

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polub WP Kobieta
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP