Mistrz awangardowej elegancji
To nazwisko to obecnie znak najwyższej jakości w świecie mody. Marc Jacobs jest dyrektorem artystycznym domu mody Louis Vuitton, głównym projektantem własnej marki i największą amerykańską gwiazdą tej branży.
25.05.2010 | aktual.: 10.06.2010 12:05
To nazwisko to obecnie znak najwyższej jakości w świecie mody. Marc Jacobs jest dyrektorem artystycznym domu mody Louis Vuitton, głównym projektantem własnej marki i największą amerykańską gwiazdą tej branży. Jego zaskakujące pomysły budzą podziw, zachwyt, zbierają pochwały. Ale równie wielkim uznaniem należy obdarzyć metamorfozę samego projektanta z brzydkiego kaczątka w wysportowanego króla wybiegu.
Marc Jacobs urodził się w Nowym Jorku, gdzie uczęszczał do High School of Art and Design oraz Parsons School of Design. Zadebiutował kolekcją swetrów dzierganych na drutach, a jego kariera w świecie mody rozpoczęła się już podczas pokazu jego dyplomowej kolekcji w roku 1984. Wtedy to zwrócił na siebie uwagę Roberta Duffy’ego, który do dziś dnia pozostaje głównym partnerem biznesowym projektanta. Owocem ich współpracy była pierwsza kolekcja marki Marc Jacobs, zaprezentowana w 1986 roku.
W historii amerykańskiej mody zapisał się jako najmłodszy laureat prestiżowej nagrody Rady Amerykańskich Projektantów Mody, którą zdobył już w roku 1987. Na początku swej kariery Jacobs związał się z marką Perry Elli, gdzie objął stanowisko głównego projektanta. Jego grunge'owe kolekcje z tamtego okresu, na które składały się satynowe sandały Birkenstock i jedwabne kraciaste koszule, inspirują rockowe nastolatki do dzisiaj. Jednak wtedy zostały źle przyjęte przez krytyków oraz ludzi z branży i doprowadziły do odejścia projektanta z firmy.
Przez kolejne lata Jacobs postanowił skupić się na własnej marce, rozszerzając ją w 1994 roku o kolekcje dla mężczyzn. Jednak prawdziwym przełomem w jego karierze było objęcie stanowiska dyrektora artystycznego prestiżowej marki Louis Vuitton, które piastuje od 1997 roku.
Niewątpliwie kluczem do wielkiego sukcesu Marca Jacobsa jest intuicja - mało kto potrafi tak trafnie odgadnąć co kobiety na całym świecie będą chciały nosić. Dla projektanta kreatywność jest tak samo ważna, jak znajomość minionych trendów i wzorów. Dlatego też podczas projektowania swych kolekcji nie kieruje się on tym, co w danym sezonie ma być trendy, ale tworzy na swój własny i niepowtarzalny styl w oparciu o to co znane.
Oprócz kreatywności ważną cechą projektanta jest jego niezwykła pracowitość, z której jest znany w świecie mody. Dzięki tym cechom Marc Jacobs w pełni zasłużył sobie na status jednego z najbardziej pomysłowych projektantów. Jego indywidualny styl to połączenie klasycznej elegancji z domieszką awangardowych klimatów. Przykład? Przeniesienie na jedwabne kreacje wzorów z… koszul flanelowych.
Jego styl widoczny jest zarówno w projektach marki Louis Vuitton, jak również w projektach autorskich linii: Marc Jacobs oraz Marc By Marc Jacobs. On sam powtarza, że zależy mu, aby kobiety noszące jego kreacje czuły się w nich komfortowo, a zarazem ponętnie. Nie lubi on jednak epatować seksualnością w stroju. Jego zdaniem czujemy się sexy, jeśli mamy świadomość swojej atrakcyjności, a nie dzięki wulgarnym ubiorom.
Jego kreatywność oraz lekko ironiczne spojrzenie na modę poprawiły wizerunek domu Louis Vuitton. Firma, słynąca z produkcji skórzanych toreb i waliz podróżnych, rozkwitła i stała się dla wielu symbolem luksusu oraz najnowszych światowych trendów. Marc Jacobs jest również jednym z niewielu projektantów o statusie gwiazdy, który sam wśród gwiazd się obraca. Te znajomości idealnie przekładają się na kampanie reklamowe marki Louis Vuitton, w których jego sławni znajomi chętnie biorą udział. Dzięki temu na przestrzeni lat mogliśmy oglądać w kampaniach marki całą plejadę pierwszoligowych gwiazd, takich jak Madonna, Scarlett Johansson czy Uma Thurman.
Marc Jacobs to geniusz - tylko w jego wydaniu wielkie kokardy na głowach modelek czy kolorowe afro mogły wywołać zachwyt u widzów. Indywidualista i niesamowita osobowość w świecie współczesnej mody, Jacobs jak nikt korzysta z dostępnych środków, instynktownie wyczuwa trendy i upodobania publiczności.