Najbardziej kontrowersyjne reklamy w świecie mody
Kiedy na łamach "Vogue" ukazała się kampania tegorocznej wiosenno-letniej kolekcji Miu Miu, wśród odbiorców pojawiły się opinie poddające w wątpliwość moralną poprawność najnowszej sesji.
Kiedy na łamach "Vogue" ukazała się kampania tegorocznej wiosenno-letniej kolekcji Miu Miu, wśród odbiorców pojawiły się opinie poddające w wątpliwość moralną poprawność najnowszej sesji. Jeden z czytelników postanowił poinformować o powyższym naruszeniu Advertising Standards Agency, zajmującą się regulowaniem rynku reklamy. Na zdjęciu pojawiła się ucharakteryzowana na niewinną dziewczynkę 22-letnia Mia Goth, znana również z roli w głośnym filmie "Nimfomanka". Modelka siedzi na łóżku w pustym pokoju, trzymając w ręku torebkę z najnowszej kolekcji Miu Miu. Jej poza okazała się dla niektórych na tyle sugestywna, że wśród opinii pojawiły się skojarzenia z wykorzystywaniem seksualnym nieletnich. Tym sposobem kampania została wycofana ze względu na swój kontrowersyjny wydźwięk.
Nie był to pierwszy przypadek, kiedy reklama znanej marki modowej wywołała wielką burzę w mediach i w efekcie spotkała ją cenzura. Jakie kampanie znalazły się na powyższej liście? Część z nich poznacie w naszej galerii.
Hailee Steinfeld w kampanii Sisley
W 2011 roku Hailee Steinfeld pojawiła się przed obiektywem Bruce'a Webbera przy okazji kampanii Miu Miu. Scenografia sesji nie wzbudziła pozytywnych opinii, a sam pomysł uznano za nieodpowiedzialny. Dlaczego? Pokazanie modelki w potencjalnie niebezpiecznej sytuacji, kiedy siedzi smutna na torach kolejowych, kojarzy się jednoznacznie.
Kate Moss w kampanii Calvin Klein Obsession
Marka Calvin Klein nigdy nie stroniła od kontrowersji. W 1993 roku światło dzienne ujrzała reklama zapachu Calvin Klein Obsession autorstwa Mario Sorrentiego z udziałem Kate Moss. Wśród opinii pojawiły się zarzuty, że promowany jest w niej wygląd heroinistki.
Lara Stone w kampanii Calvin Klien One
Kolejna kontrowersja z udziałem marki Calvin Klein. Jej przyczyną nie była roznegliżowana Lara Stone, a wyraz "Fuck", który podobno pojawił się na zdjęciu.
Kampania marki Benetton
W słynnej kampanii społecznej marki Benetton z cyklu "Unhate", mającej na celu promowanie tolerancji i równości, pojawiło się zdjęcie papieża Benedykta XVI całującego egipskiego imama Al-Ahazar Ahmeda el Tajeba. Taki fotomontaż wzbudził sprzeciw Kościoła Katolickiego.
Kampania marki Benetton
"Kolory przemocy domowej" w kampanii United Colors of Benetton. Tego typu pomysły z miejsca zostały uznane za ewidentne nadużycie.
Kampania marki Benetton
Słynne zdjęcie przedstawiające ostatnie chwile życia chorego na AIDS Davida Kirby pojawiło się w kampanii społecznej Benetton w 1992 roku. Krytycy zaczęli się zastanawiać, czy marka nie poszła o krok za daleko.
Kampania marki Benetton
Kolejna z rzędu kontrowersja z marką United Colors of Benetton w roli głównej.
Josie Maran w kampanii Sisley
Chyba nikt nie ma wątpliwości, dlaczego zdjęcie Josie Maran z reklamy Sisley spotkało się z cenzurą. Fotografia znanego prowokatora Terry'ego Richardsona została uznana za zbyt sugestywną seksualnie.
Kampania marki Sisley
Seria reklam Sisley z kontrowersyjnym hasłem "Fashion Junkie" (ang. junkie - ćpun) spotkała się z falą krytyki ze względu na promowanie używek takich jak alkohol i narkotyki.
Kampania marki Sisley
Kolejna prowokacyjna kampania marki Sisley. Zdjęcie zostało wykonane przez równie kontrowersyjnego Terry'ego Richardsona.
Kampania perfum Tom Ford
Seks się dobrze sprzedaje, o czym doskonale wie projektant Tom Ford. Tę kampanię uznano za zbyt wulgarną i prowokacyjną.
Kampania marki Gucci
Co wywołało falę krytyki, kiedy światło dzienne ujrzała kampania marki Gucci? "Władcza poza" mężczyzny i całkowicie uległa postawa kobiety.
Kampania marki Calvin Klein
Kampania Stevena Meisela z 1995 roku nie spotkała się z pozytywnym odbiorem. Marce Calvin Klein zarzucono "promowanie pornografii wśród młodzieży".
Kampania marki Calvin Klein
Główny powód oburzenia? Promowanie pornografii wśród młodych osób. Tak prezentuje się cała kampania marki Calvin Klein z 1995 roku.
Kampania perfum YSL Opium
Powyższa reklama znalazła się na liście "10 reklam, które wzbudziły najwięcej kontrowersji". Poza nagiej Sophie Dahl w kampanii YSL Opium okazała się dla większości "zbyt sugestywna seksualnie".
Kampania perfum Tom Ford Black Orchid
Reklama perfum Tom Ford Black Orchid z nagą Carą Delevingne w roli głównej również wywołała sporo negatywnych głosów. Skargi odbiorców o rzekomym prowokacyjnym charakterze zdjęcia nie przekonały jednak Advertising Standards Agency i w efekcie kampanii nie spotkała żadna cenzura.