Trwa ładowanie...
d3ktkh9

Niewystarczająca ilość snu może zmienić geny

Trudności z koncentracją, rozdrażnienie, niezdarność – to dobrze znane efekty zarwanej jednej lub kilku nocy. Receptą na powrót do formy jest zwykle porządne wyspanie się. Jeśli jednak problemy ze snem trwają jakiś czas i nasz organizm nie wypoczywa dłużej niż sześć godzin na dobę, może mieć to fatalne skutki dla zdrowia. Chroniczne niewyspanie może nawet zmienić geny, co grozi poważnymi chorobami.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Niewystarczająca ilość snu może zmienić geny
(Thinkstockphotos)
d3ktkh9

Trudności z koncentracją, rozdrażnienie, niezdarność – to dobrze znane efekty zarwanej jednej lub kilku nocy. Receptą na powrót do formy jest zwykle porządne wyspanie się. Jeśli jednak problemy ze snem trwają jakiś czas i nasz organizm nie wypoczywa dłużej niż sześć godzin na dobę, może mieć to fatalne skutki dla zdrowia. Chroniczne niewyspanie może nawet zmienić geny, co grozi poważnymi chorobami.

* Udar mózgu*
Naukowcy twierdzą, że nawet gdy nie występują pozostałe czynniki ryzyka, takie jak nadwaga, otyłość czy historia podobnych zachorowań w rodzinie, zbyt mała ilość snu zwiększa ryzyko udaru mózgu. Badanie z 2012 r. pokazuje, że dorośli, którzy regularnie spali mniej niż przez sześć godzin, byli aż czterokrotnie bardziej narażeni na tę chorobę.

Otyłość

d3ktkh9

Kiedy śpimy zbyt mało, nasz organizm produkuje więcej greliny – hormonu głodu i jednocześnie ogranicza wytwarzanie leptyny, która wysyła do mózgu sygnał, że jesteśmy nasyceni. Uzasadnia to, dlaczego osoby, kładące się zbyt późno spać lub mające problem ze spokojnym snem, często jedzą więcej i wybierają mniej zdrowe produkty.

Cukrzyca

Jedno z badań, przeprowadzonych w zeszłym roku, dowodzi, że niewystarczająca ilość snu może zmniejszać efektywność, z jaką organizm wykorzystuje insulinę. Naukowcy wzięli pod lupę komórki tłuszczowe i stwierdzili, że chroniczne niewyspanie, nawet u osób przestrzegających diety niskokalorycznej, prowadzi do insulinoodporności. A to decydujący czynnik ryzyka w przypadku cukrzycy.

* Problemy z pamięcią*

d3ktkh9

Na pewno zauważyłaś, że kiedy jesteś zmęczona, zdarza ci się o czymś zapomnieć albo masz problemy z koncentracją. Ciągłe niewyspanie może natomiast prowadzić do trwałych problemów poznawczych. Podczas snu komunikują się bowiem ze sobą obszary mózgu, odpowiedzialne za powstawanie i magazynowanie pamięci. Ponadto, zbyt krótki nocny wypoczynek może spowodować pogorszenie stanu umysłu. Autorzy badania, przeprowadzonego w tym roku, twierdzą, że teza ta częściowo wyjaśnia zaniki pamięci, z jakimi zmagają się starsze osoby.

* Osłabienie kości*

U szczurów, którym nie pozwolono spać przez 72 dni, uczeni zaobserwowali zmiany gęstości mineralnej kości i szpiku kostnego. – Jeśli taka sama prawidłowość występuje u ludzi, a wierzę, że tak może być, nasze badanie pomoże zrozumieć, jak wielki wpływ na osteoporozę ma niewystarczająca ilość snu – mówi dr Steven R. Goodman, redaktor naczelny biuletynu „Biologia i Medycyna Eksperymentalna”.

Rak

d3ktkh9

Coraz więcej badań sugeruje, że krótki sen może zwiększać ryzyko zachorowania na niektóre typy nowotworów. Jedno z nich, z 2010 r., wykazało, że spośród 1240 osób, które przebadano na występowanie raka jelita grubego, większość z 338 zdiagnozowanych pozytywnie pacjentów spała mniej niż sześć godzin na dobę. Nawet po przeanalizowaniu bardziej tradycyjnych czynników ryzyka okazało się, że polipy częściej występowały u tych, którzy mieli niewystarczającą ilość snu. Naukowcy twierdzą też, że sześć lub mniej godzin odpoczynku nocnego może prowadzić do rozwoju raka piersi.

* Choroby serca*

Stres i niewyspanie mogą sprawiać, że organizm zacznie wytwarzać więcej substancji i hormonów, które przyczynią się do wystąpienia choroby serca. Badanie z 2011 r. pokazuje, że u osób, które regularnie spały przez sześć i mniej godzin oraz miały problemy ze spokojnym snem, ryzyko zachorowania na serce było aż o 48 procent wyższe.

* Wyższa śmiertelność wśród młodych*

d3ktkh9

Jak relacjonuje magazyn „TIME”, osoby, które śpią zbyt krótko, zwykle – z różnych przyczyn – umierają wcześniej niż ci, którzy dostarczają organizmowi co najmniej 6,5 godziny nocnego odpoczynku. W 2010 r. przeprowadzono badanie, analizujące zależność pomiędzy snem a śmiertelnością, z którego wynika, że mężczyźni, którzy spali mniej niż sześć godzin, byli aż czterokrotnie bardziej narażeni na śmierć w ciągu czternastu najbliższych lat. Naukowcy twierdzą, że sen to czynnik ryzyka, którego zwykle nie bierzemy pod uwagę.

Na podst. Huffingtonpost.com Izabela O’Sullivan (ios/mtr), kobieta.wp.pl

POLECAMY:

* Ćwiczenia pomagają się wyspać*

d3ktkh9

* Joga na całe życie*

* Jak silna jest kobieca wola?*

* Jak przeżyć marzec?*

Sny, które budzą

Podziel się opinią

Share

d3ktkh9

d3ktkh9
d3ktkh9