ycipk-36cd8u

Pamięć mięśniowa - na czym polega?

Postęp w ćwiczeniach treningowych to zasługa wielu składowych. Jedną z nich jest pamięć mięśniowa, dzięki której mózg szybciej rozumie impuls wysyłany przez mięśnie i pozwala na szybsze i efektywniejsze wykonywanie ćwiczeń. Pamięć mięśniowa to jednak nie tylko pojęcie związane ze sportem. Ułatwia ona bowiem człowiekowi życie na co dzień.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Pamięć mięśniowa pozwala na automatyczne wykonywanie ruchów, również w sporcie
Pamięć mięśniowa pozwala na automatyczne wykonywanie ruchów, również w sporcie (Shutterstock.com)
ycipk-36cd8u

Pamięć mięśniowa – co to?

Pamięć mięśniowa, nazywana także pamięcią ciała albo ruchową, jeden z naturalnych mechanizmów ciała, który odpowiada za adaptowanie go do wykonywania nieświadomie i mimowolnie konkretnych ruchów.

Plusem pamięci mięśniowej jest to, że organizm, znając impuls, nie musi go na nowo interpretować, a przez to oszczędza sporo energii i działa zdecydowanie szybciej i wydajniej. Mechanizm ten sprawdza się w codziennych czynnościach, takich jak pisanie na klawiaturze bez konieczności zerkania, obsługa różnych urządzeń i sprzętów czy prowadzenie samochodu. Jednak najlepszym przykładem jest umiejętność jazdy na rowerze, której się nie zapomina, o czym powszechnie wiadomo od dawna. To z kolei pozwala wywnioskować istotę pamięci mięśniowej w sporcie.

ycipk-36cd8u

Jak działa pamięć mięśniowa w sporcie?

Działanie pamięci mięśniowej polega na tym, że każdy wykonany ruch pobudza proprioceptory, czyli receptory mięśniowe. Te z kolei wysyłają do ośrodkowego układu nerwowego odpowiedni sygnał zawierający informacje o bieżącym położeniu ciała, napięciu danych mięśni, a także kolejności, według której pracują. Cała sekwencja zapisywana jest w pamięci mięśniowej w mózgu, przez co następnym razem ten połączy impuls z odpowiednim ruchem. W konsekwencji ćwiczenie wykonywane po raz kolejny pozwoli na robienie tego za każdym razem efektywniej i szybciej.

W pojęciu pamięci mięśniowej kryje się jednak coś jeszcze. Chodzi o hiperplazję, czyli wzrost jąder komórkowych. Produkują one białka mięśniowe, przez co masa mięśniowa rośnie. Wraz ze wzmożonym wysiłkiem fizycznym jądra się namnażają i nawet w przypadku zaprzestania treningu nie ulegają zniszczeniu. Tym samym w pamięć mięśniowej pozostaje informacja, że mięsień ma zdolność zwiększenia masy. Po ponownym podjęciu treningu muskulatura powraca szybciej niż przy pierwszym.

Pamięć mięśniowa – korzyści w sporcie

ycipk-36cd8u

Wymienić można dwa podstawowe pozytywne skutki działania pamięci mięśniowej:
• zapamiętanie wzorców ruchowych, które zostają do końca życia i pozwalają na szybki powrót do formy po podjęciu treningu nawet po kilkuletniej przerwie,
• zwiększenie liczby jąder w komórkach mięśniowych, a co za tym idzie możliwość stopniowego, efektywnego budowania masy mięśniowej z treningu na trening.

Jak korzystać z pamięci mięśniowej?

Z dobrodziejstw pamięci mięśniowej warto korzystać. W tym celu należy:
• trenować co najmniej 9 miesięcy,
• co 2 tygodnie zwiększać obciążenie i liczbę powtórzeń, skracać przerwy,
• co 3-4 tygodnie dokładać kolejne ćwiczenia, a przez to pobudzać mięśnie do ciągłego rozwoju,
• nie analizować każdego ruchu, tylko zaufać automatyzmowi organizmu.

Polub WP Kobieta
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-36cd8u

ycipk-36cd8u
ycipk-36cd8u