Planety dla chłopców, motylki dla dziewczynek. Wielka marka skrytykowana za seksizm

Wiele gigantów odzieżowych dla dzieci stawia dziś na produkty "unisex", czyli przeznaczone dla obu płci. Inne bacznie strzegą poprawności politycznej swoich kolekcji, projektując podobne rzeczy dla chłopców i dziewczynek. Marki Tesco i Mothercare zostały jednak ostro skrytykowane przez kampanię "Let Clothes Be Clothes" za stereotypizację płci i seksizm bijący z ich kolekcji ubranek.

Planety dla chłopców, motylki dla dziewczynek. Wielka marka skrytykowana za seksizm
Źródło zdjęć: © Fotolia
Anna Moczydłowska
20

Najnowsza kampania, walcząca z seksizmem, wzięła pod lupę asortyment szkolnych butów marki. Zauważono, że obuwie zostało podzielone na "Airtred Soles" dla chłopców i "Sensitive Soles" dla dziewcząt. Co więcej, buty chłopców mają na podeszwie motyw żółtych dinozaurów, podczas gdy wersje dla dziewczyn zdobią różowe motyle.

Nic dziwnego, że obraz wywołał oburzenie wśród rodziców w mediach społecznościowych.
"Tesco, żartujesz sobie?" - napisał jeden ze zbulwersowanych rodziców. "Jesteście wyraźnie wykształceni w podstawach seksizmu, więc zobaczmy, jak sobie radzicie z podstawową matematyką. Bojkotowanie produktów za 5, 4, 3, 2, 1…"

Inny dodaje: "Moja mała dama potrzebuje delikatnych podeszew na jej delikatne nóżki… Poważnie? Moja sprytna, wymagająca córka potrzebuje solidnych butów, które nie zostaną zniszczone w ciągu użytkowania!".

Jakby tego było mało, marka Mothercare wypuściła na rynek kampanię promującą nową kolekcję "Nature Explorer" skierowaną do dziewcząt. Produkty dostępne w niej odznaczają się błyskotkami, kwiatowymi wzorami i sloganami takimi, jak "confetti" i "sparkle". Tymczasem kolekcja "Space Oddity" skierowana równolegle do chłopców wypełniona jest obrazami planet i słów takich jak "geniusz" czy "spryt".

"Nigdy wcześniej nie przyszło mi do głowy bojkotowanie marki, ale ponieważ Mothercare nieustannie promuje takie szkodliwe idee, potrzebne jest działanie. Na pewno ich projektanci popierają tak przestarzałe pomysły? - komentują rodzice.

Francesca Cambridge Mallen, autorka kampanii "Let Clothes Be Clothes", powiedziała na łamach "Mail Online": "W tym tygodniu zarówno Mothercare, jak i Tesco starały się pokazać, że nadal akceptuje się seksizm w marketingu odzieży dziecięcej. Pytanie na jak długo? Wielu potencjalnych klientów, z którymi rozmawialiśmy, zamierza zacząć kupować gdzie indziej i mamy nadzieję, że wiadomość jest jasna - ludzie są wściekli. "

"SEO i marketing docelowy nie są usprawiedliwieniem dla utrwalenia pojęcia, że dziewczęta są wrażliwymi motylami, lubią się podobać i wyglądają pięknie, podczas gdy bycie chłopcem oznacza bycie młodym geniuszem. Kosmos i nauka nie są tylko dla chłopców, a dziewczynki nie rodzą się z naturalną skłonnością do różu lub kwiatów. Jako społeczeństwo za pośrednictwem sprzedawców, mediów i we wszystkim, co dotyczy dzieci, powinniśmy promować równość" - przekonywała kobieta.

W odpowiedzi na nietypową kampanię Tesco oznajmiło, że będzie aktualizować język używany na swojej stronie internetowej.

Wanda Nowicka i Małgorzata Terlikowska o seksizmie

Wybrane dla Ciebie

Dodaj do mydlin. Wciornastki znikną co do jednego
Dodaj do mydlin. Wciornastki znikną co do jednego
Nasmaruj tym newralgiczne miejsca. Osy nawet się nie zbliżą
Nasmaruj tym newralgiczne miejsca. Osy nawet się nie zbliżą
Dzieci pojawiają się w aplikacjach randkowych. Ekspertka alarmuje
Dzieci pojawiają się w aplikacjach randkowych. Ekspertka alarmuje
Masz ubytki w trawniku? Wypróbuj tę metodę dosiewki
Masz ubytki w trawniku? Wypróbuj tę metodę dosiewki
Już tak nie wygląda. Zmieniła kolor włosów i postawiła na ostre cięcie
Już tak nie wygląda. Zmieniła kolor włosów i postawiła na ostre cięcie
Masz w planach remont mieszkania? Możesz potrzebować pozwolenia
Masz w planach remont mieszkania? Możesz potrzebować pozwolenia
Nie rób schabowego z tego mięsa. Będą jak podeszwa
Nie rób schabowego z tego mięsa. Będą jak podeszwa
Kiedy najlepiej brać prysznic? Ekspertka mikrobiologii wyjaśnia
Kiedy najlepiej brać prysznic? Ekspertka mikrobiologii wyjaśnia
Księżna Kate stosuje "płynne złoto". To dlatego ma tak lśniące włosy
Księżna Kate stosuje "płynne złoto". To dlatego ma tak lśniące włosy
Walczy z otyłością. To spotyka go ze strony fanów
Walczy z otyłością. To spotyka go ze strony fanów
Patent na piękną lawendę. Będzie zachwycać przez całe lato
Patent na piękną lawendę. Będzie zachwycać przez całe lato
Nie sadź przy domu. Przyciąga szerszenie jak magnes
Nie sadź przy domu. Przyciąga szerszenie jak magnes