FitnessPo pierwsze: nie dojadaj. Naukowcy znaleźli darmowy sposób na wieczną młodość

Po pierwsze: nie dojadaj. Naukowcy znaleźli darmowy sposób na wieczną młodość

Po pierwsze: nie dojadaj. Naukowcy znaleźli darmowy sposób na wieczną młodość
Źródło zdjęć: © iStock.com | Anchiy
28.03.2018 15:43, aktualizacja: 28.03.2018 16:29

Okinawa - to japońska wyspa, na której żyją najstarsi ludzie na świecie. Ich sposobem na długowieczność jest m.in.pozostawianie niedosytu i zjadanie ok. 80 proc. standardowej porcji. Teraz ich idee zostały potwierdzone naukowo.

Do tej pory dietetycy przekonywali, że to nie ilość kalorii ma wpływ na nasze zdrowie i sylwetkę, lecz ich jakość - kaloryczna potrawa ze zdrowych składników jest lepszym wyborem niż mniej kaloryczny fast food. Tymczasem pierwsze badania mające na celu ustalenie, czy ilość pochłanianych kalorii ma wpływ na nasze zdrowie przynoszą zaskakujące wyniki – im ich mniej, tym dłużej pożyjemy.

Badania przeprowadzili naukowcy z Pennington Biomedical Research Center w Louisianie, a ich wyniki zostały opublikowane w najnowszym numerze czasopisma "Cell Metabolism". Kluczowe dla długości ludzkiego życia okazało się tempo przemiany materii podczas snu. Jeśli ograniczymy kaloryczność diety poniżej normy, tempo to spada. A im jest mniejsze, tym mniej powstaje niekorzystnych produktów metabolizmu, m.in. takich, które uszkadzają komórki wolnych rodników.

Dietę niskokaloryczną przetestowano na 53 ochotnikach w wieku od 21 do 50 lat, z czego 34 osoby jadły o 15 proc. mniej niż powinny aż przez dwa lata. Pozostali zaś stanowili grupę kontrolną – jedli "normalnie". Po pierwszym i drugim roku eksperymentu wszystkich uczestników przebadano pod kątem tempa przemiany materii oraz starzenia się komórek.

Okazało się, że osoby, które jadły mniej, wydajniej korzystają z energii oraz lepiej radzą sobie ze stresem – aż o 20 proc. zmniejszyły się objawy uszkodzenia komórek, które uznaje się za symptomy starzenia. Naukowcy planują sprawdzić również działanie diety uboższej w kalorie, jednak wzbogaconej w produkty zawierające duże dawki przeciwutleniaczy. Ta metoda żywienia może spotęgować efekt odmłodzenia organizmu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl