Polki wciąż boją się zakładać swoje firmy. To błąd
Kto rządzi światem? Kobiety. To one odgrywają coraz ważniejsze role w życiu publicznym – są pracowite, empatyczne i lojalne. Dlaczego więc prowadzenie przez kobiety firmy to nadal rzadkość?
07.12.2016 | aktual.: 08.12.2016 10:07
– Myślę, że należy pomóc kobietom uzyskać wiarę w siebie, zdobyć dodatkowe kompetencje albo pokazać, jak ważne jest budowanie sieci kontaktów, czyli networkingu, który znakomicie pomaga w budowaniu i rozwijaniu własnej firmy – mówi Katarzyna Wierzbowska, prezeska Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet.
– Musimy walczyć ze stereotypem, że kobiece firmy to zakłady fryzjerskie i salony kosmetyczne. Kobiety działają z sukcesami w różnych nowoczesnych obszarach gospodarki. Wiedzą, że założenie własnej firmy to bardzo złożony proces, do którego należy się dobrze przygotować. Trzeba mieć wizję i bardzo konkretny pomysł. Należy stworzyć model biznesowy, zawierający analizę przepływów finansowych, trzeba określić, jakie będą grupy docelowe oraz jakimi kanałami będziemy do nich docierać, a także ustalić, jaki będzie nasz produkt i na czym będziemy zarabiać. Rynek jest bardzo nieprzewidywalny, dlatego wcześniejsze stworzenie modelu biznesowego pozwala przygotować się na różne ewentualności. Druga rzecz to przygotowanie zaplecza finansowego. Trzeba mieć zasób środków do czasu, aż firma zacznie przynosić zyski – wyjaśnia Katarzyna Wierzbowska.
Wiele kobiet waha się przed podjęciem decyzji o poprowadzeniu własnej firmy. Powstrzymuje je niepewność i obawa – nie zawsze wiedzą, od czego należy zacząć, szukają odpowiedniego uzasadnienia dla swojego pomysłu albo chcą wcześniej zdobyć praktyczną wiedzę o tym, jak postawić pierwsze kroki w biznesie.
– Warto podnosić swoje kompetencje, szukać wiedzy, jak skutecznie zakładać i prowadzić swoje własne firmy. Aby odpowiedzieć na te potrzeby, w ramach platformy Sieci Przedsiębiorczych Kobiet powstał cykliczny program akceleracyjny „Biznes w kobiecych rękach”, który jest wsparciem dla kobiet mających już konkretny pomysł na biznes. W programie oferowane są kompleksowe szkolenia, mentoring biznesowy czy różne wydarzenia o charakterze networkingowym. Program ma bardzo wysoką skuteczność. W dwóch edycjach programu wzięło udział 100 uczestniczek i założonych zostało już 76 firm. Teraz jesteśmy w trakcie trzeciej edycji i kolejne 50 uczestniczek bierze w nim udział, powstaną nowe firmy – podsumowuje Katarzyna Wierzbowska.