Blisko ludziSkąd brać motywację do pracy?

Skąd brać motywację do pracy?

Skąd brać motywację do pracy?
12.12.2007 10:00, aktualizacja: 28.05.2010 15:15

Często mamy dość pracy, nudzi i męczy nas to, co robimy. Poranne wstawanie męczy nas bardziej niż miało to miejsce jeszcze kilka miesięcy temu. Czujemy się niepotrzebni, zadania wykonujemy mechanicznie, bez najmniejszego zaangażowania. Nie widzimy celu tego, co robimy.

Często mamy dość pracy, nudzi i męczy nas to, co robimy. Poranne wstawanie męczy nas bardziej niż miało to miejsce jeszcze kilka miesięcy temu. Czujemy się niepotrzebni, zadania wykonujemy mechanicznie, bez najmniejszego zaangażowania. Nie widzimy celu tego, co robimy. W trakcie pracy cały czas zerkamy na zegarek, odliczając czas do opuszczenia miejsca mordęgi. Diagnoza jest prosta – brakuje nam motywacji i chęci do pracy a bez niej rozwój naszej kariery nie jest możliwy.

Rodzaje motywacji

W życiu zawodowym wyróżnić można dwa rodzaje motywacji – zewnętrzną oraz wewnętrzną. Pierwsza z nich jest uzależniona od naszej pracy, tego, co robimy, ile zarabiamy, czy jesteśmy zadowoleni z wykonywanej pracy, z tego, jaka panuje atmosfera między pracownikami. Natomiast motywacja wewnętrzna zależy od naszego nastawienia. Czy potrafimy postawić sobie cele i do nich dążyć, czy rozwijamy się i osiągamy sukcesy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Skąd się bierze motywacja?

Każdy ma swoje potrzeby oraz wymagania odnośnie pacy. Większość z nich jest indywidualna i zależy od osobistej ambicji, ale są też takie, które dotyczą każdego z nas. Najważniejsze z nich są trzy główne potrzeby, które wpływają na naszą motywację. Przede wszystkim w pracy musimy czuć, że jesteśmy za coś odpowiedzialni, że posiadamy konkretny zakres obowiązków i w konsekwencji, że posiadamy pewną autonomię działania. Następnie, każdy pracownik musi widzieć sens oraz cel swojej pracy. Bardzo dobrze jeśli przy okazji może się uczyć nowych rzeczy i zdobywać nowe doświadczenie. Ważne jest również to, że pracownik potrzebuje oceny swojej pracy. Pracodawca powinien informować swoich podwładnych, na temat tego, jakie efekty przynosi to, co robią, jak są postrzegani w jego oczach.

Jak się motywować do pracy?

Najpierw należy przeprowadzić bilans i analizę tego, na jakim etapie pracy jesteśmy. Zastanawiamy się, czy nauczyliśmy się wielu nowych rzeczy na obecnym stanowisku, czy swobodnie czujemy się przy przydzielonej pracy, czy zatem w pełni przyswoiliśmy wiedzę niezbędną do wykonywania wyznaczonych zadań. Jeśli na wszystkie te pytania odpowiedź brzmi „tak”, warto przemyśleć, jaka przyszłość jawi się przed nami. Czy mamy szanse na awans, czy praca daje nam perspektywy rozwoju i poznawania nowych rzeczy. Jeśli osiągnęliśmy w niej już wszystko, co było możliwe, warto zastanowić się nad zmianą pracy, na taką, która będzie stanowiła dla nas wyzwanie. Natomiast w drugim przypadku, gdy są jeszcze przed nami cele do osiągnięcia, należy je wyraźnie wyznaczyć i pomyśleć, w jaki sposób możemy je zrealizować. Mając przed sobą konkretnie obrane cele, łatwiej się zmotywować i z zapałem przychodzić do pracy.

Zanim stracimy całkowity entuzjazm do naszego miejsca pracy, warto też przeanalizować drugorzędne, ale również istotne elementy, jakimi jest kultura pracy. Godziny w jakich jesteśmy w biurze, bezpośredni współpracownicy, panująca w firmie atmosfera. Są to czynniki, których czasem się nie docenia i dopiero gdy znajdziemy nowe ciekawe zajęcie, jednak z bardzo wymagającym szefem i nieżyczliwymi współpracownikami, dopiero miło zaczniemy wspominać naszą nudną pracę ze świetnymi kolegami.

Motywacja finansowa

Każdy indywidualne podchodzi do swojego życia zawodowego i inaczej kierują swoim rozwojem. Część osób nastawia się na ciekawe wyzwania i dreszczyk emocji, inni chcą spokoju, harmonii i pewnej posady. Są też w kolei i tacy, dla których praca jest synonimem pieniędzy i tylko zarobki są w stanie ich zmotywować. Niestety czynnik ten należy do elementów motywacji zewnętrznej i najważniejsze decyzje w tej kwestii podejmuje pracodawca. W niektórych przypadkach system premiowy okazuje się doskonałym rozwiązaniem, gdzie nasza motywacja jest uzależniona bezpośrednio od tego, ile można zarobić.

W pracy spędzamy tyle czasu, że ważne jest to, byśmy się w niej dobrze czuli. Sfrustrowany i niezmotywowany pracownik przenosi swoje smutki na życie prywatne i przestaje cieszyć się również z niego. Dlatego ważne jest, by umieć doceniać swoją pracę szukać pozytywnych stron, dzięki czemu łatwiej nam będzie znosić zawodowe słabości i chwile zwątpienia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Źródło artykułu:WP Kobieta
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także