Śpisz w pozycji "na boku"? Lekarze ostrzegają

Lekarze alarmują: pozycja embrionalna podczas snu może nam szkodzić - zdjęcie ilustracyjne
Lekarze alarmują: pozycja embrionalna podczas snu może nam szkodzić - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Adobe

27.12.2023 21:24, aktual.: 28.12.2023 09:37

Wielu z nas śpi w tzw. pozycji embrionalnej. Choć jest wygodna, nie jest korzystna dla naszego organizmu, co podkreślają eksperci. Dlaczego? Już wyjaśniamy.

Pozycja embrionalna, znana również jako "pozycja płodu", jest ulubionym wyborem dla wielu osób podczas snu. Często jest kojarzona z poczuciem bezpieczeństwa i wygody, jednak zdaniem ekspertów, nie jest ona korzystna dla naszego zdrowia. Specjaliści z dziedziny medycyny podkreślają, że spanie w tej pozycji może prowadzić do szeregu problemów zdrowotnych, w tym uszkodzenia stawów i przeciążenia kręgosłupa.

Lepiej zmień pozycję. Zwijając się w kłębek sobie szkodzisz

Podczas snu w pozycji embrionalnej, nasze plecy zaokrąglają się, co prowadzi do dodatkowego obciążenia kręgosłupa. Wyobraź sobie teraz, jakie konsekwencje dla twojego zdrowia może mieć spędzanie w takiej pozycji pełnych ośmiu godzin snu.

Inną popularną pozycją jest spanie na boku. Dr Christopher Winter, znany specjalista w dziedzinie medycyny snu, w swoich licznych poradnikach i publikacjach naukowych zwraca uwagę na korzyści płynące ze spania w tej pozycji. Według niego może ona pomóc złagodzić ból pleców, a także ułatwić oddychanie poprzez udrożnienie dróg oddechowych. Ta pozycja jest szczególnie przydatna dla osób, które mają problemy z oddychaniem i chrapaniem.

Jednak, jak zauważa dr Winter, spanie na boku może również prowadzić do negatywnych konsekwencji. Wielu lekarzy, w tym fizjoterapeutów, zauważa wzrost liczby pacjentów skarżących się na uporczywe bóle pleców i stawów. Wiele z tych przypadków jest bezpośrednio związanych z nieprawidłowym ułożeniem ciała podczas snu, w tym z pozycją spania na boku.

Dr Winter zwraca szczególną uwagę na to, że najgorszą opcją jest spanie w pozycji embrionalnej na prawym boku, co może prowadzić do problemów z trawieniem. "Żołądek naciska wtedy na trzustkę. Lepiej spać na lewym boku" - ostrzega naukowiec.

W jakiej pozycji spać, aby sobie nie szkodzić?

Skoro już wiemy, jakich pozycji w łóżku unikać, warto wiedzieć, jak najlepiej ułożyć się do odpoczynku. W tej kwestii eksperci są zgodni.

Fizjoterapeuci zalecają spanie na plecach. Według nich tylko w tej pozycji ciało naprawdę odpoczywa. Jednak osoby zmagające się z bezdechem sennym powinny unikać tej pozycji, jak podkreślają eksperci na forum dotyczącym zdrowego snu.

Zapraszamy na grupę FB - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu:WP Kobieta
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (9)
Zobacz także