GwiazdySztuka odmawiania

Sztuka odmawiania

Sztuka odmawiania
27.08.2008 11:26, aktualizacja: 26.05.2010 00:34

Gdy rozpoczynasz pracę w nowym miejscu, nie czujesz się pewnie, czasem nie wiesz dokładnie, co należy do twoich obowiązków, więc asekuracyjnie wykonujesz wszystkie powierzone zadania. Z czasem zauważasz jednak, że część z nich to niewdzięczne obowiązki kolegów, którzy wykorzystali fakt, że jesteś nowa w pracy a ty ciągle boisz się mówić „nie”, nie masz odwagi zaprzeczyć i powiedzieć, jakie jest twoje zdanie.

Gdy rozpoczynasz pracę w nowym miejscu, nie czujesz się pewnie, czasem nie wiesz dokładnie, co należy do twoich obowiązków, więc asekuracyjnie wykonujesz wszystkie powierzone zadania. Z czasem zauważasz jednak, że część z nich to niewdzięczne obowiązki kolegów, którzy wykorzystali fakt, że jesteś nowa w pracy a ty ciągle boisz się mówić „nie”, nie masz odwagi zaprzeczyć i powiedzieć, jakie jest twoje zdanie.

Czym jest asertywność?

Asertywność jest umiejętnością wyrażania swojej osobowości i obrony siebie, swoich poglądów oraz swoich praw. Wśród dzieci bardzo łatwo zaobserwować, które naturalnie ma tą cechę wypracowaną, a które ma trudności z przedstawieniem oraz obroną swoich racji.

Oczywiście ważna jest edukacja dziecka i pokazanie mu, że nie zawsze wszystko mu się należy i nawet jeśli ma silny charakter i potrafi walczyć o siebie, zawsze musi pamiętać o otoczeniu, o szanowaniu zdania i praw innych osób. Asertywność nie jest bezwzględną dominacją, tylko zdolnością dążenia do tego, co danej osobie się należy, z zachowaniem szacunku dla otoczenia.

Asertywni rządzą

Asertywność nie jest cechą, którą się przypisuje danej płci, określonemu wiekowi czy też specyfice pracy. Jest to wartość, którą jedni mają silniej rozwiniętą, inni mniej, ale nauczyć się jej może każdy. Jeśli masz problemy z byciem asertywnym i mówieniem „nie”, rozejrzyj się wśród swoich znajomych, lub w środowisku pracy. Zauważ, że najwyższe stanowiska posiadają zawsze te osoby, dla których powiedzenie słowa „nie”, nie stanowi żadnego problemu. Najczęściej jest tak, że tym mniej asertywna jest osoba, tym niższe ma stanowisko. Dlatego jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz się nauczyć bycia asertywną.

Zadbaj o siebie

Wiadomo, że na początku każdy chce się wykazać, pokazać, że jest ambitny i pracowity. Ważne jest jednak to, aby nie dać się wykorzystać, ani przełożonemu ani współpracownikom. Dlatego też dlatego tak istotna jest asertywność i umiejętność zadbania o siebie. W dłuższej perspektywie wieczna zgoda na wykonywanie nie swoich obowiązków lub akceptacja tych, które nie należą do twojego zakresu pracy, wcale nie jest tak dobrze obierana przez pracodawcę. Dobry pracownik umie zadbać o swoje obowiązki oraz pozycję w firmie.

Uwierz w siebie

Najczęstszą przyczyną braku asertywności jest niewiara w siebie i strach. Zazwyczaj boimy się trzech głównych konsekwencji wyróżnienia się w grupie – zignorowania, wyśmiania oraz odrzucenia. Te trzy elementy powodują, że wiele osób nie potrafi się przełamać i odważyć pokazać swojej osobowości w środowisku, podważyć czyjegoś zdania, wypowiedzieć swoją opinię. Kolejną rzeczą jest chęć przypodobania się innym, zadowolenia ich – zwłaszcza jeśli chodzi o pracę. Ale pamiętaj, że przede wszystkim musisz poznać swoje potrzeby, wiedzieć, na czym tobie zależy i co chcesz osiągnąć. A w konsekwencji najistotniejsze jest przecież dążenie do swoich planów i ich realizacja.

Poczuj się pewnie

W pracy każdy ma swoje zadania, musi je zrealizować i przede wszystkim powinien się w niej dobrze czuć, by móc pełni wykazać się, wykorzystać swoje możliwości oraz potencjał. Tylko pewność siebie oraz przekonanie, że jest się dobrym w tym, co się robi, pozwala na progres, rozwój a w perspektywie na awans. Lęk o wszystko, biernie akceptowanie tego, co inni ci narzucają, nie jest dobrym świadectwem dla pracodawcy. Jeśli nie potrafisz zadbać o siebie, to pewnie nie dasz sobie rady w przypadku, gdy będzie chodziło o firmę.

Zakres obowiązków

Oczywiście podstawą w postawie asertywnej na stanowisku pracy jest pewna wiedza na temat tego, co należy od twoich obowiązków, co możesz w firmie zrobić, co musisz a co boby mile widziane. Część stanowisk jest wyraźnie opisanych, inne mają charakter nieco nieokreślony, co daje pole do nadużyć. Jeśli miałaś inne oczekiwania, co do pracy, co innego obiecywali ci podczas rozmowy kwalifikacyjnej, poproś przełożonego, żeby dał ci na piśmie twój zakres obowiązków. Dzięki temu, będziesz miała konkretne argumenty w sytuacji, gdy ktoś będzie cię prosił o wykonanie dodatkowych zadań.

Nie bój się zadawać pytań, dowiadywać się, czy to na pewno ty masz wykonać dane zadanie. Jak nie masz na to czasu, powiedz, że możesz polecenie wykonać, ale w późniejszym terminie. Pamiętaj, że musisz czuć się dobrze, żeby efektywnie pracować. A to osiągniesz wyłącznie dzięki pewności siebie i asertywności. Nie tylko ty sama będziesz się bardziej szanować i cenić, ale zobaczysz, że przeniesie się to również na twoich współpracowników – będą liczyć się z twoim zdaniem i zaczną odczuwać większy respekt.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także