Zabawki interaktywne dla niemowląt

Zabawki interaktywne dla niemowląt

Zabawki interaktywne dla niemowląt
Źródło zdjęć: © iStock.com
29.01.2019 13:17, aktualizacja: 07.02.2019 13:38

Rozwój intelektualny, sprawność manualna i szybkie wkraczanie w kolejne fazy rozwojowe – to zasługa zabawek interaktywnych dla niemowląt. Jakie warto kupić, by pomóc swojemu dziecku w stawaniu się wszechstronnie uzdolnionym i radosnym maluchem? Podpowiadamy.

Jak działają zabawki interaktywne dla niemowląt?

Zabawki interaktywne różnią się od zwykłych zabawek zdolnością do reakcji na działania dzieci oraz wysyłania sygnałów dźwiękowych i sensorycznych, które aktywizują, a przy tym pobudzają wyobraźnię. Dzięki nim maluchy mogą nie tylko radośnie spędzić czas, ale również szybko nabyć umiejętności ważne na poszczególnych etapach rozwoju. W interaktywności najważniejszy jest więc walor edukacyjny. Niemowlęta potrzebują zabawek, dzięki którym nauczą się rozpoznawać rozmaite bodźce docierające z otoczenia oraz staną się sprawne pod względem motorycznym i manualnym. Dlatego właśnie zabawki interaktywne dla niemowląt są tak wysoko cenione przez specjalistów od wspomagania wczesnego rozwoju dziecka.

Faza niemowlęctwa trwa od urodzenia aż do ukończenia pierwszego roku. Niemowlak, szczególnie w pierwszych miesiącach życia, większość dnia przesypia, ale już wtedy intensywnie rozwija się pod względem zarówno fizycznym, jak i psychicznym oraz umysłowym. W 2.–3. miesiącu unosi główkę i obraca nią na wszystkie strony, z zaciekawieniem przyglądając się otoczeniu. W 5.–8. miesiącu zaczyna chwytać wszystko, co znajdzie się w zasięgu jego rąk, a także próbuje siadać i raczkować. Między 9. a 12. miesiącem może przymierzać się do wstawania i nauki chodzenia oraz wypowiadać pierwsze słowa. Zabawki interaktywne dla niemowląt, oprócz tego, że tak jak tradycyjne zajmują uwagę, budują poczucie bezpieczeństwa i uspokajają, stanowią również nieocenioną pomoc we wszystkich wymienionych czynnościach i zachęcają do ich wczesnego podejmowania.

Zabawki interaktywne dla niemowląt – rodzaje

Rynek zabawek interaktywnych dla niemowląt rozwija się bardzo dynamicznie, rodzice mają więc w czym wybierać. By jednak dokonać tego wyboru mądrze, powinni dostosować rodzaj zabawki do fazy rozwojowej dziecka, jak również zwrócić uwagę na jej bezpieczeństwo poświadczane przez producentów rozmaitymi atestami (np. TUV, EN71, WE, Certyfikatem Instytutu Matki i Dziecka oraz Państwowego Zakładu Higieny).

  • Mata edukacyjna jest jedną z najczęściej zalecanych przez pediatrów interaktywnych zabawek dla dzieci w wieku niemowlęcym. Można na niej układać nawet noworodka, który oczywiście nie będzie potrafił od razu okazywać zainteresowania, ale dzięki intensywnym kolorom znajdującym się w zasięgu wzroku zacznie doskonalić zdolność ostrego widzenia. Nad matą edukacyjną porozwieszane są zabawki sensoryczne, czyli takie, które pobudzają zróżnicowane doznania zmysłowe w wyniku dotknięcia, a nawet samego spoglądania. Rozmaite faktury, stopnie miękkości, dźwięki wydawane podczas zgniatania i odbicia oglądane w bezpiecznych lusterkach przynoszą cenną naukę już dla malucha w wieku 2.–3. miesięcy.
  • Książeczka interaktywna to zabawka, która doskonale wpływa na rozwój półrocznego niemowlaka. Zaprasza dziecko do świata nauki przez zabawę. W najbardziej zaawansowanej wersji zachęca do odtwarzania przez naciśnięcie przycisku rymowanek z podkładem dźwiękowym. Ich teksty opatrzone kolorowymi rysunkami znajdują się na poszczególnych stronach. Dziecko może poruszać się w rytm muzyki, rozróżniać poszczególne wyrazy, a gdy skończy 10 miesięcy – powtarzać fragmenty tekstu. Poza tym oswaja się z kształtem literek, a przewracając strony i szukając palcami przycisków, ćwiczy sprawność manualną.
  • Skacząca piłka jest idealną zabawką interaktywną dla dzieci, które zaczynają raczkować. Ma gumowe wypustki i emituje wibracje, dzięki czemu sama porusza się po podłodze, zachęcając niemowlaka, by za nią podążał. Wypustki są na tyle miękkie, że ząbkujące dziecko może je wziąć do buzi. Trzeba jednak szczególną uwagę zwracać na utrzymywanie piłki w czystości. Zabawka podczas poruszania się wygrywa skoczne melodie i wesoło chichocze.
  • Garnuszek na klocuszek jest niezwykle popularna zabawką interaktywną dla niemowląt od 6. miesiąca życia. Wielotorowo rozwija zdolności manualne, ponieważ skłania dziecko do tego, by wkładało kolorowe klocki do odpowiadających im pod względem kształtu dziurek. W reakcji na poprawne wykonanie zadania śmieje się i mówi, jaki kształt miał wybrany klocek. Powtarza również nazwy cyferek znajdujących się na klockach, co sprzyja zapamiętywaniu pierwszych wyrazów.
  • Kostka interaktywna pod pewnymi względami może przypominać garnuszek na klocuszek albo grającą książeczkę, ponieważ ma bardzo zróżnicowane funkcje. Każda z sześciu kolorowych ścianek skłania do innej aktywności. Na jednej może znajdować się miniksiążeczka z przewracanymi stronami, na innej zaś panel z klawiszami do uruchamiania dźwięków, zegar z obracaną wskazówką czy dziurka do wrzucania klocków. Taka wielofunkcyjna zabawka nie pozwala na nudę i pobudza wiele zmysłów jednocześnie.
  • Chodzik-pchacz to zabawka interaktywna dla niemowląt uczących się stawiania pierwszych kroków. Odpowiednio skonstruowany nie wykazuje szkodliwego wpływu na kształtowanie się postawy dziecka (tak jak zwykły chodzik). Jeśli jego kółka stawiają pewien opór i nie powodują, że chodzik "ucieka" dziecku, może przynieść wiele korzyści: ośmielić niemowlaka do odkrywania otaczającej go przestrzeni na własnych nogach i wspomóc wyrobienie nawyku naprzemiennego, odważnego stawiania stóp. Za interaktywność chodzika-pchacza odpowiada przedni panel, na którym jest wiele miejsca do montażu rozmaitych akcesoriów, np. przycisków dźwiękowych, mikrofonu z melodiami, tablicy do pisania znikopisem, obracającej się piłki.
  • Stolik interaktywny może stać się dla niemowlaka miejscem dokonywania odkryć i eksperymentowania. Blat takiego stolika, umieszczony na nóżkach lub ułożony bezpośrednio na dywanie, jest podzielony na kilka, a nawet kilkanaście aktywizujących stref z rozmaitymi zabawkami i mechanizmami o potencjale edukacyjnym. Manipulowanie przy stoliku interaktywnym doskonali sprawność ruchową, zwłaszcza jeśli maluch krąży wokół niego na własnych nóżkach. Jest też doskonałym ćwiczeniem zręczności. Elementami stolika mogą być np. otwierane drzwiczki, za którymi ukrywają się zwierzęta wiejskie wydające charakterystyczne dla siebie odgłosy, a także klocki do układania piramidek.