Sekrety kobiet sukcesu
Kobiety w ostatnich latach coraz prężniej pną się po szczeblach kariery i coraz więcej z nich zakłada własne firmy. Co robią aby odnieść sukces?
Kobiety w ostatnich latach coraz prężniej pną się po szczeblach kariery i coraz więcej z nich zakłada własne firmy. Co robią aby odnieść sukces? Przede wszystkim nie naśladują męskich reguł gry na polu zawodowym, nie przejmują cech męskich i nie starają się na siłę do nich upodabniać.
Panie walczą o swoją karierę według własnych kobiecych zasad, czerpiąc z bogatego repertuaru kobiecych cech. Kobiety sukcesu to Panie pewne siebie, zaradne, wytrwałe, nie bojące się wyzwań i takie które wiedzą, że to co zdobędą zależy od nich samych, a nie od innych.
Stawianie jasnych granic
Kobiety sukcesu nie biorą wszystkiego na siebie, delegują uprawienia i zadania w pracy oraz dzielą obowiązki w domu. Wiedzą, że perfekcjonizm i robienie wszystkiego za wszystkich to droga na skróty do wypalenia zawodowego. Nie pozwalają się więc wykorzystywać. Zdają sobie sprawę, że jeśli pokażą, że ze wszystkim doskonale sobie radzą, to inni zaczną je wykorzystywać i nie opędzą się od kolejnych zadań, obowiązków i wymagań. Wiedzą też, że spełniając oczekiwania innych, będą miały czasu na kształtowanie swojej kariery i osiąganie zamierzonych celów.
ZOBACZ RÓWNIEŻ
Odporność na stres
Różnimy się w przeżywaniu i reakcjach na stres. Niektóre z nas silniej reagują na sytuacje stresogenne i w momencie stresu, uciekają i odwlekają podjęcie decyzji. Są też takie pośród nas, które na stres reagują walką i podjęciem działania. Kombinują, zastanawiają się co można zrobić w zaistniałej sytuacji i jak można z niej wyjść. To właśnie te kobiety łatwiej osiągają sukces, ponieważ stres dodaje im energii do pracy i mobilizuje do rozwiązywania napotkanych problemów.
Kobiety - menadżerowie generalnie lepiej radzą sobie ze stresem. Dlaczego? Ponieważ kobiety pełnią wiele ról, są: matkami, żonami, pracownikami, szefami często więc są obarczone wieloma obowiązkami. Wobec takich wymagań i pełnionych ról nie obce są im sytuacje stresogenne. To sprawia, że kobiety są zorganizowane, wytrzymałe i potrafią efektywnie znosić stres i zmęczenie.
Łatwość przyznawania się do błędów
Kobiety szefowie potrafią przyznać się do błędu wobec swoich pracowników oraz prosić o pomoc i korzystać ze wsparcia innych. To nie obniża ich poczucia własnej wartości i przyczynia się do sukcesu. Dlaczego? Ponieważ kobiety potrafią czerpać z innych, a przyznając się do błędów, nie upierają się przy nietrafnych pomysłach. Budują więc swój sukces, opierając się na wspólnym dążeniu do celu.
Intuicja
Menedżerowie kobiety częściej kierują się intuicją w podejmowaniu decyzji. Potoczna „kobieca intuicja" to nic innego, jak umiejętność wyczuwania emocji u innych oraz dobre odczytywanie intencji u klientów, pracowników, zwierzchników. Ta intuicja często chroni nas przed konfliktami i nietrafnymi decyzjami.
Konstruktywne podejście do porażki
Umiejętność podnoszenia się z porażek to jedna z podstawowych i najważniejszych predyspozycji sprzyjających osiągnięciu sukcesu. Różnimy się w podejściu do porażek. Niektóre z nas przyjmują porażki z pokorą, przemyślą co było nie tak i potraktują je jako kolejne doświadczenie. Są też kobiety, które załamią się i ugną pod ciężarem porażki. Okazuje się jednak, że panie dużo lepiej od mężczyzn znoszą psychicznie poczucie porażki i niepowodzenia.
ZOBACZ RÓWNIEŻ
Kobiety częściej niż mężczyźni po kolejnej porażce nie dają za wygraną i starają się jeszcze lepiej przygotować na następny krok. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ kobiety przeważnie nie traktują porażek, aż tak ambicjonalnie jak mężczyźni. To z kolei prowadzi kobiety do refleksji nad własnym postępowaniem i dzięki takiej postawie jesteśmy bardziej skłonne i emocjonalnie przygotowane na odkrycie i zaakceptowanie swoich niepowodzeń. Takie właśnie podejście do porażek, jest bardzo istotne w osiąganiu sukcesu na polu zawodowym.
Wytrwałość w dążeniu do wyznaczonego sobie celu
Kobiety nie tak łatwo, wbrew powszechnej opinii, rezygnują z raz wyznaczonego sobie celu, nawet jeśli muszą kolejny raz: zdawać na aplikację radcowską, podejmować kolejne próby dostania się na wysokie stanowisko czy ubiegać się o pożyczkę w banku na własną działalność. Są wytrwale, konsekwentne, a nawet uparte w dążeniu do sukcesu w biznesie. Badania prowadzone wśród kobiet przedsiębiorczych pokazują, że kiedy raz założymy swoją firmę, to zrobimy wszystko by ona nie upadła, mężczyźni natomiast są bardziej skłonni do zamknięcia firmy jeśli coś idzie nie tak i założenia nowej.
Inteligencja emocjonalna
Inteligencja emocjonalna skutecznie pomaga kobietom w osiąganiu sukcesu w biznesie. Jak pokazują badania psychologiczne cecha ta jest znacznie wyższa u kobiet niż u mężczyzn. Ten rodzaj inteligencji pomaga nam budować relacje oparte na zrozumieniu i zainteresowaniu potrzebami innych ludzi. Inteligencja emocjonalna jest szczególnie istotna w kontaktach z klientami, a także z przełożonymi i podwładnymi. Kobiety obdarzone tą cechą potrafią wczuć się i wyczuć potrzeby drugiej osoby oraz odpowiednio na nie zareagować. Posiadamy też umiejętność wyczuwania i obserwowania emocji u innych np.: szybko odczytamy (nawet przez telefon) zdenerwowanie klienta, który ma nawał pracy i zaproponujemy rozmowę w innym terminie.
Posiadanie umiejętności miękkich
Kobiety posiadają zdolności komunikacyjne, umieją lepiej słuchać oraz posiadają umiejętność czytania z mowy ciała. Kobiety generalnie przywiązują większą uwagę do stosunków międzyludzkich w pracy. Dbają o jakość komunikowania się i zwracają dużą uwagę na pozawerbalne reakcje przełożonych, pracowników, klientów, kontrahentów. Kobiety posiadają także umiejętność doboru odpowiedniej strategii porozumienia z różnymi osobami, reprezentującymi odmienne style komunikacyjne. Posiadamy także umiejętność czytania języka ciała. Często czytamy z gestów, oczu, tonu głosu czy postawy ciała. Widzimy kiedy ktoś jest nieuczciwy, lub próbuje nas oszukać. Jak to robimy? Otóż zauważamy, kiedy ktoś mówi co innego mówi, a co innego zdradzają jego gesty.
Kobiety - menedżerowie częściej budują swój sukces opierając się na wspólnym dążeniu do celu. Ten styl przywództwa daje pracownikom większą swobodę w podejmowaniu działań i decyzji. Kobiety szefowie wierzą, że sukces w biznesie polega przede wszystkim na tworzeniu dobrych i pozytywnych relacji, które ułatwiają: negocjacje, zdobywanie i utrzymanie klientów, są podstawą pracy zespołowej oraz są niezbędne w skutecznym zarządzaniu ludźmi.
Izabela Kielczyk
Psycholog biznesu, coach wyższej kadry menadżerskiej.
Współwłaściciel firmy szkoleniowej LABEL Sp. z o.o.