Avon i Feminoteka skreślają przemoc wobec kobiet – start ogólnopolskiej kampanii „PrzeMOC wobec KOBIET. Skreśl niepotrzebne”
Dwie na pięć kobiet, które doświadczyły przemocy, nie wiedzą gdzie szukać pomocy , a wiele z nich po prostu wstydzi się lub boi zgłosić akt przemocy. Dlaczego? „Nie mogę mówić o tym głośno”, „Nie należy się wtrącać” – to zdania, które wielokrotnie pojawiają się w głowach pokrzywdzonych i świadków.
Od dziś skreślenie przemocy będzie jednak znacznie łatwiejsze – pod hasłem „PrzeMOC wobec KOBIET. Skreśl niepotrzebne” startuje ogólnopolska kampania firmy Avon i fundacji Feminoteka, które będą walczyć z przemocą w pozytywny sposób. Bohaterkami kampanii są kobiety, które odnalazły w sobie moc i wydostały się z przemocowej sytuacji. Aby ułatwić takie działanie wszystkim pokrzywdzonym, została również uruchomiona pierwsza w Polsce przeciwprzemocowa aplikacja mobilna Avon Alert.
25 listopada w ramach światowej akcji "16 dni przeciw przemocy ze względu na płeć” fundacja Feminoteka i firma Avon wspierana przez Rzecznika Praw Obywatelskich i największe polskie miasta startują ze wspólną kampanią „PrzeMOC wobec KOBIET. Skreśl niepotrzebne”, w ramach której wspierają kobiety, i pokazują, że reagowania na przemoc nie należy się bać.
Nowe technologie sposobem na walkę z przemocą
Zaledwie 60% pokrzywdzonych wierzy, że ich zgłoszenie zostanie potraktowane poważnie. Aby ułatwić kobietom wzywanie pomocy w trudnych sytuacjach, organizatorzy kampanii stworzyli pierwszą w Polsce przeciwprzemocową aplikację. Avon Alert umożliwia szybki kontakt z telefonem wsparcia Feminoteki, który zapewnia bezpłatną, profesjonalną pomoc ofiarom i świadkom wszelkich rodzajów przemocy (tel. 888-88-33-88, czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-20.00). Aplikacja daje również możliwość dyskretnego wezwania pomocy w formie tekstowej. W aplikacji znajduje się także moduł edukacyjny, dzięki któremu można dowiedzieć się, co jest przemocą i jak sobie z nią radzić, oraz specjalny chat-bot, do którego można zwrócić się o pomoc 24 godziny na dobę.
Start kampanii „PrzeMOC wobec KOBIET. Skreśl niepotrzebne” to dla fundacji Feminoteka początek ważnego rozdziału. Od teraz będziemy mogły wspierać kobiety z doświadczeniem przemocy w znacznie szerszym wymiarze. Będzie to możliwe nie tylko dzięki wydłużonym godzinom pracy naszego numeru wsparcia, ale również aplikacji Avon Alert, z której kobiety mogą korzystać zawsze, kiedy tego potrzebują. Jestem przekonana, że te dwa narzędzia pozwolą uzyskać profesjonalną pomoc i odbudować poczucie mocy i odwagi wielu kobiet – podkreśliła Joanna Piotrowska, prezeska fundacji Feminoteka.
Głośno o przemilczanych problemach
Przemoc to w Polsce wciąż wstydliwy problem. Pokrzywdzeni i świadkowie często wolą przemilczeć temat, niż narażać się na niezrozumienie otoczenia. Potęguje to ich poczucie niepewności i strachu nawet w najbliższym otoczeniu. W ankiecie „Violence against women and girls” przeprowadzonej wśród 14400 kobiet z 15 krajów tylko 61% respondentek zadeklarowało, że czuje się bezpiecznie w swojej społeczności. Dyskretna aplikacja Avon Alert i telefon pomocowy Feminoteki to szansa, by Polki mogły odzyskać poczucie bezpieczeństwa i powiedzieć przemocy głośne „nie”.
Przemoc niejedno ma imię – to nie tylko siniaki, ale także ograniczanie wolności, wydzielanie pieniędzy, czy wykorzystywanie psychiczne. Niewiele kobiet zdaje sobie z tego sprawę. Właśnie dlatego w Avon od lat dbamy o bezpieczeństwo kobiet i sprzeciwiamy się przemocy każdego rodzaju. Naszymi działaniami chcemy nie tylko uświadomić kobietom, że mogą znajdować się w przemocowej sytuacji, ale przede wszystkim dać im moc, aby mogły się z niej uwolnić. Wierzymy, że mając w telefonie aplikację Avon Alert, wiele kobiet odważy się wyciągnąć rękę po pomoc i skreślić przemoc w swoim życiu – powiedziała Anna Werstler, dyrektor marketingu Avon Cosmetics Polska.
Edukacją w przemoc
Prawdziwą siłą firmy Avon jest ponad 200 tysięcy Polek, które rozwijają się zawodowo jako Ambasadorki Piękna. Wezmą one udział szkoleniach z ekspertkami Feminoteki w zakresie rozpoznawania przemocy i wspierania kobiet dotkniętych przemocą. Dzięki temu, gdy tylko zauważą niepokojące objawy wśród rodziny, znajomych lub klientek, będą potrafiły zareagować i udzielić im natychmiastowej pomocy. Ambasadorki Piękna Avon można zobaczyć również w materiałach promocyjnych kampanii, w tym na głównym plakacie akcji.
Solidarność, która daje (po)moc
Przemoc to wciąż zjawisko o zbyt dużej skali, by jeden podmiot mógł ją skutecznie wyeliminować. Dlatego też organizatorzy akcji postawili na koalicję przeciw przemocy z partnerami instytucjonalnymi. Kampanię swoim honorowym patronatem objęli prezydenci miast Warszawy, Wrocławia, Łodzi i Poznania, jak również Rzecznik Praw Obywatelskich.
Przemoc wobec kobiet to wielowymiarowy problem, którego skutki dotyczą nie tylko ofiar, ale również ich rodzin, znajomych i całego społeczeństwa. W Biurze RPO stworzyliśmy listę dziesięciu obszarów, które wymagają natychmiastowych działań, aby skala przemocy wobec kobiet mogła się systematycznie zmniejszać. Jestem jednak świadomy, że ograniczenie tego zjawiska nie będzie możliwe bez solidarnych działań na rzecz edukacji społeczeństwa oraz skończenia z kulturą milczenia i obwiniania ofiar. Bardzo cieszę się, że kampanię „PrzeMOC wobec KOBIET. Skreśl niepotrzebne” wspiera szeroka koalicja trzeciego sektora, samorządów i biznesu – to olbrzymia szansa na zmianę postrzegania przemocy przez społeczeństwo i realne wsparcie ofiar – powiedział Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich.
W działania na rzecz kobiet aktywnie angażuje się też stolica. W ramach pakietu na rzecz ochrony praw kobiet „Warszawa dla kobiet” Prezydent m.st. Warszawy wskazał kilka obszarów priorytetowych – jednym z nich jest obszar przeciwdziałania przemocy domowej.
- Z wypowiedzi ekspertów zawodowo działających w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie na terenie m.st. Warszawy wynika, że przemoc jest „demokratyczna”. Sprawców i ofiary przemocy można napotkać w każdej grupie społecznej, w każdej dzielnicy Warszawy. Samorządy podejmują różnego rodzaju wysiłki, aby wypełnić luki w systemie pomocy pokrzywdzonych. Może to być np. wsparcie dla organizacji pozarządowych, które od lat zapewniają specjalistyczną pomoc ofiarom przemocy ze względu na płeć, jak również prowadzenie kampanii społecznych zwiększających świadomość na ten temat. Wspierając kampanie m.in. takie jak „Skreśl niepotrzebne” miasto stołeczne Warszawa tworzy efektywny łańcuch pomocy dla ofiar przemocy – powiedziała Katarzyna Wilkołaska-Żuromska, Pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy do spraw kobiet.
Spot promujący kampanię można obejrzeć pod adresem www.avonalert.pl/spot. Szczegóły kampanii oraz aplikacja Avon Alert są dostępne na stronach www.avonalert.pl, www.avonkontraprzemoc.pl oraz www.feminoteka.pl.
Avon Kontra Przemoc
Firma Avon wierzy w świat, w którym kobiety i dziewczęta mogą żyć bez przemocy, dlatego w 2008 roku w Polsce została zainicjowana kampania Avon Kontra Przemoc. Działania w ramach tej inicjatywy budują świadomość istnienia problemu i koncentrują się wokół edukacji na temat możliwości udzielenia pomocy ofiarom przemocy.
Od początku trwania kampanii Avon zebrał ponad 3 mln złotych poprzez sprzedaż produktów ze znakiem nieskończoności. Od 8 lat firma wspieramy również finansowo Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”. W 2018 roku 16 778 osób uzyskało pomoc, m.in. dzięki funduszom, które firma zebrała w ramach kampanii Avon Kontra Przemoc i przekazała na działanie Niebieskiej Linii.
Rozpoznawalną inicjatywą kampanii jest coroczny bieg „Avon Kontra Przemoc” w podwarszawskim Garwolinie, który wpisał się na stałe w kalendarz miłośników biegania. Bieg charakteryzuje się bardzo wysokim odsetkiem kobiet, który wynosi średnio około 30 procent, podczas gdy na innych podobnych imprezach kobiety to zaledwie kilkanaście procent biegaczy.
Fundacja Feminoteka
Od ponad 14 lat Feminoteka działa na rzecz kobiet doświadczających lub zagrożonych przemocą – prowadzi szkolenia, wydaje materiały edukacyjne, zapewnia ofiarom przemocy wsparcie psychologiczne, instytucjonalne i prawne.
Od 2009 r. fundacja prowadzi telefonu interwencyjnego dla kobiet doświadczających przemocy, w ramach którego udzielane są bezpłatne porady prawne i psychologiczne dla kobiet doświadczających przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej czy seksualnej. Z kolei od 2013 r. Feminoteka koordynuje ogólnopolską edycji międzynarodowej akcji „Nazywam się miliard” (ang. „One Billion Rising”), promująca walkę z przemocą wobec kobiet, która organizowana jest od 7 lat także we Wrocławiu
W 2014 r. fundacja powołała i koordynuje działania Antyprzemocowej Sieci Kobiet.