Na czym polega "decluttering"? Warto zrobić przed świętami
Chłodny wieczór to idealny moment na przeorganizowanie garderoby. "Decluttering", czyli dawne generalne porządki, można porównać do resetu domu, ale też jego mieszkańców. Sprawdź, jak odzyskać przestrzeń i spokój w głowie.
Zgodnie z filozofią feng shui porządek wpływa na swobodny przepływ energii chi. Zagracone przestrzenie prowadzą do poczucia stagnacji, zmęczenia czy chaosu. Liczy się też aspekt praktyczny – bałagan zabiera nam cenny czas, który można przeznaczyć na przyjemności.
"Decluttering" to proces, który pozwala na pozbycie się zbędnych rzeczy i kieruje naszą uwagę na to, co naprawdę ważne. Przykładowo, ład dookoła pomaga lepiej zorganizować się przed świętami, ale od czego zacząć?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szafa jak z Instagrama. Wiemy, jak zrobić spektakularne porządki
Porady ekspertów: reguła 2 lata i metoda pudełkowa
Pierwszym krokiem do skutecznego "declutteringu" jest opracowanie planu działania. Warto zacząć od przeglądu wszystkich ubrań i akcesoriów. Zastanów się, które z nich nosisz regularnie, a które tylko zajmują miejsce. Agnieszka Witkowska, znana jako Architekt Porządku, radzi, by pozbyć się rzeczy, których nie używaliśmy przez ostatnie dwa lata.
Porady ekspertów: organizacja dzięki akcesoriom
Po wstępnej selekcji czas na organizację przestrzeni. Inwestycja w funkcjonalne rozwiązania, takie jak wieszaki, pudełka czy kosze zwróci się w formie estetycznego, uporządkowanego miejsca. Specjalistki z programu "The Home Edit" są odpowiedzialne za pastelową metamorfozę garderoby Reese Witherspoon.
"Decluttering" – kilka złotych wskazówek
Zacznij od małych kroków, nie próbuj uporządkować całego domu na raz. Skup się na jednym pomieszczeniu lub nawet jednej szufladzie. Szybki efekt "wow" pomoże utrzymać motywację.
Ustal priorytety i zdecyduj, które obszary wymagają najwięcej uwagi i zacznij od nich. Może to być miejsce, które najbardziej cię przytłacza. Zrób zdjęcie "przed" i "po", które będzie ważnym wsparciem w chwili zwątpienia.
Stosuj zasadę trzech pudeł. Jedno na rzeczy do zachowania, drugie na rzeczy do oddania lub sprzedaży, a trzecie na śmieci. Te trzy kategorie pomogą zaoszczędzić czas, co może być pomocne w przypadku osób, które mają problem z szybkim podejmowaniem decyzji.
Czytaj swoje emocje. Marie Kondo, japońska ekspertka od sprzątania radzi pozbyć się wszystkich przedmiotów, które nie budzą w nas uczucia radości. Dotyczy to także nowych prezentów czy nieprzemyślanych zakupów z metką.
Wyznacz konkretne dni i godziny na "decluttering". Dzięki temu proces nie będzie obciążający. Przykładowo, możesz założyć, że codziennie przez kolejny miesiąc pozbędziesz się jednego przedmiotu.
Regularnie przeglądaj swoje rzeczy, aby utrzymać porządek. Tutaj liczy się systematyczność – im dłuższe przerwy tym więcej "na głowie".
Zapraszamy na grupę na Facebooku - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.