Trwa ładowanie...
Fit

Domowe sposoby na zakwasy

Domowe sposoby na zakwasy mogą pomóc, gdy borykasz się z bólem po ćwiczeniach. Zakwasy są zmorą każdej trenującej osoby i potrafią zniszczyć radość z ćwiczeń oraz demotywować do dalszej walki o idealną sylwetkę.
Share
Domowe sposoby na zakwasy
Domowe sposoby na zakwasyŹródło: Shutterstock.com
d2iqfwk

Skąd się biorą zakwasy?

Przez wiele lat panowało przekonanie, że dyskomfort związany z zakwasami jest efektem podwyższenia poziomu kwasu mlekowego po wysiłku fizycznym, który powstaje na skutek niedoboru tlenu. Aktualnie jednak teorię tą uznaje się za fałszywą, ponieważ poziom kwasu mlekowego wraca do normy już godzinę po zakończeniu treningu.

   Shutterstock.com
Źródło: Shutterstock.com

Główną przyczyną zakwasów są mikrourazy włókien w mięśniach, które powstają w trakcie wzmożonych ćwiczeń. Istnieje także teoria zakładająca, że ból jest wynikiem procesu regeneracji włókien mięśniowych. Najczęściej pojawiają się, gdy osoba ćwicząca miała długą przerwę w aktywności fizycznej. Nagła zmiana intensywności ćwiczeń lub zwiększenie obciążenia zawsze wiąże się z powstaniem zakwasów. Pocieszający jest fakt, że przy regularnym trenowaniu, zakwasy przestają się pojawiać. Dlaczego tak się dzieje? Uszkodzone podczas ćwiczeń mięśnie dążą do naprawy i regeneracji, co w praktyce prowadzi do ich wzmocnienia. Mięśnie więc „przyzwyczajają się” do wysiłku i stają się odporniejsze na kolejne uszkodzenia i urazy. Proces ten jest naturalny w trakcie ćwiczeń związanych z budowaniem masy mięśniowej.

d2iqfwk

Domowe sposoby na zakwasy

Zanim nabawisz się zakwasów, warto pomyśleć o ich zapobieganiu. Przede wszystkim pamiętaj, aby dobrać rodzaj i intensywność treningów do swoich możliwości. Z pewnością najlepszym pomysłem nie będzie rozpoczynanie forsownego treningu po długiej przerwie od ćwiczeń. Z pewnością zależy ci na szybkich efektach, ale rzucanie się na głęboką wodę może przysporzyć efekt odwrotny do zamierzonego. Pamiętaj więc o stopniowym wydłużaniu dystansów, miarowym zwiększaniu powtórzeń, serii oraz obciążeń w treningach. Harmonijne zwiększanie intensywności ćwiczeń sprawi, że zakwasy będą słabsze lub nie wystąpią w ogóle. Pamiętaj również o ogromnej roli rozgrzewki oraz strechingu zarówno przed jak i po ćwiczeniach. Rozgrzewka przed ćwiczeniami pomaga rozgrzać mięśnie i przyzwyczaić do większego wysiłku. Streching po treningu działa kojąco i łagodząco na mięśnie.

Ćwiczenia na nogi Shutterstock.com
Ćwiczenia na nogiŹródło: Shutterstock.com

Jak zwalczyć zakwasy?

Jeśli już borykasz się z bólem spowodowanym przez zakwasy, możesz wspomóc się wieloma domowymi sposobami. Jak się pozbyć zakwasów? Najprostszym i najszybszym sposobem na wyeliminowanie bólu jest ciepły prysznic lub skorzystanie z sauny. Ciepło złagodzi ból, toteż przygotuj sobie gorącą kąpiel lub zafunduj sobie masujący prysznic naprzemienny, czyli na obolałe miejsca kieruj na przemian gorącą i zimną wodę. Dodatkowo możesz wspomóc się masażem wykonywanym ręcznie, który rozluźni obolałe mięśnie. Niektórzy sportowcy uważają, że zakwasy niweluje lekki trening oraz delikatne rozciąganie. W szczególnie ciężkich i trudnych do zniesienia przypadkach możesz wspomagać się użyciem maści przeciwzapalnej (niesteroidowej). Najlepiej jednak przeciwdziałać niż leczyć i nie doprowadzać do sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba skorzystania z wyżej wymienionych metod.

Domyślny opis zdjęcia na stronę główną Shutterstock.com
Domyślny opis zdjęcia na stronę głównąŹródło: Shutterstock.com
d2iqfwk

Podziel się opinią

Share
d2iqfwk
d2iqfwk