Graficy wolą czarny, a dziennikarze?
Średnio 40 godzin tygodniowo, co daje 2000 godzin w ciągu roku – właśnie tyle czasu Polacy spędzają w pracy. To aż 3,5 godziny więcej niż średnia europejska. Taki wynik kwalifikuje nasz kraj do pierwszej dziesiątki najbardziej zapracowanych krajów Starego Kontynentu. Co ciekawe, utrzymuje się on od 10 lat, a prognozy przewidują dalszy wzrost
Średnio 40 godzin tygodniowo, co daje 2000 godzin w ciągu roku – właśnie tyle czasu Polacy spędzają w pracy. To aż 3,5 godziny więcej niż średnia europejska. Taki wynik kwalifikuje nasz kraj do pierwszej dziesiątki najbardziej zapracowanych krajów Starego Kontynentu. Co ciekawe, utrzymuje się on od 10 lat, a prognozy przewidują dalszy wzrost.
Z początkiem kwietnia 2014 roku Eurostat* udostępnił informacje na temat średniej liczby godzin spędzonych w pracy w Europie. Opublikowane dane plasują Polskę na 4. miejscu, ustępując miejsca wyłącznie Turcji, krajom byłej Jugosławii oraz Grecji (powyżej 42 godzin tygodniowo). W Danii i Norwegii pracuje się poniżej 34 godzin, a rekordzistami są Holendrzy – spędzają w pracy zaledwie 30 godzin tygodniowo.
W 2014 roku – mimo licznych świąt – w biurze spędzimy aż 2000 godzin. W 2015 roku będzie jeszcze intensywniej – aż 2016 godzin. Najbardziej pracowite miesiące w tym roku ciągle jeszcze przed nami – w lipcu i październiku czeka nas aż 184 godzin pracy, a dwa najbliższe (maj i czerwiec) to, dzięki dniom ustawowo wolnym od pracy, jedynie 160 godzin poświęconych pracy. W zależności od miesiąca, w biurze spędzamy 22 – 24,7% naszego czasu.
2000 godzin spędzonych w pracy to dużo, a jak wiadomo, aby czas ten był efektywny, ważne jest, w jaki sposób zaaranżowane jest otoczenie. Wpływa ono nie tylko na efektywność i wydajność pracownika, ale także na jego zdrowie i dobre samopoczucie. Odpowiedni układ pomieszczeń, oświetlenie, widok z biurowego okna oraz cisza to tylko niektóre z elementów wpływających na efekt pracy. Liczy się także obecność roślin, która eliminuje liczbę błędów o 15%, a odpowiednie natężenie światła może zwiększyć produktywność nawet o 8%.
Jak się okazuje, nie bez znaczenia pozostaje również kolor pomieszczeń, w których pracujemy. Świadczą o tym badania przeprowadzone w ramach projektu Kolorowa Polska realizowanego przez markę Dekoral Fashion, które oprócz informacji na temat kolorów dominujących w polskich biurach, przedstawiają preferencje Polaków dotyczące wystroju pomieszczeń.
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród osób objętych badaniem, blisko 25% pracowników skłania się ku odcieniom zieleni i błękitu (dominuje tweedowa zieleń, limonkowa tafta, lazurowy szantung), odchodząc od koloru szarości i żółci (popularne w biurach cytrusowa żorżeta, perłowa organza i kremowe boucle).
Co ciekawe, badania wskazują na zależność preferencji kolorystycznych od wykonywanych zawodów:
• blue jeanswybierają pracownicy sektora zdrowia i urody, działów Research&Development, budownictwa i IT,
• lazurowy szantung to kolory biura preferowane przez administrację, edukację i szkolenia, branże hotelarską i HoReCa oraz pracowników mediów, kultury i sztuki,
• cytrusowa żorżeta – jedna z najbardziej popularnych barw w biurze to wybór pracowników finansów.
Reklama spowita w czerń
Na tle wyborów poszczególnych branż mocno wyróżnia się branża kreatywna. Okazuje się, że 22% grafików, designerów, fotografów i osób związanych z reklamą marzy o biurze w kolorze… czarnym. Choć wybór może wydawać się nieco posępny, to wbrew pozorom, czerń sprzyja skupieniu.
Niedawno media poinformowały, że w Szwecji czas pracy niektórych urzędów skrócono do 6 godzin dziennie. W Polsce, jak widać, na taką zmianę się nie zanosi, mimo, że na zaangażowanie Polaków nie można narzekać. Pracujemy długo, często elastycznie, ale jak widać, ogromne znaczenie ma też, w jakich warunkach. Badania Kolorowa Polska pokazują, że kolory mają niebagatelny wpływ na jakość naszej pracy, dlatego w tej kwestii nie wolno pozostawać… zielonym!
- - Eurostat, 04.2014, Dane Average number of usual weekly hours of work in main job, by sex, professional status, full-time/part-time and occupation.
O akcji Dekoral Fashion Kolorowapolska.pl
Dane zbierane są za pomocą platformy kolorowapolska.pl oraz badań ankietowych na ulicach polskich miast. Za realizację projektu odpowiada agencja Biuro Podróży Reklamy.