Jakiej przestrzeni do pracy potrzebuje pokolenie "Y" i "Z"?
Dobrze zaprojektowanej, komfortowej i nowoczesnej. Dzisiaj świadomy pracodawca zdaje sobie sprawę, że inwestycja w młodego pracownika oznacza także stworzenie odpowiednich warunków. Wbrew pozorom nie tylko do wykonywania zadań, ale także integracji z innymi, a nawet relaksu podczas pracy.
03.08.2017 | aktual.: 04.08.2017 16:33
Każda z nich ma odmienne potrzeby i priorytety. Pokolenie określanie jako "Y", czy inaczej milenialsi, to osoby, które urodziły się po 1981 roku. Cechy charakterystyczne? Potrzeba jasno określonych celów i częste zadawanie pytania "why" (po polsku "dlaczego"), od którego zaczerpnięta została tajemnicza nazwa "Y". Dla dzisiejszych trzydziestolatków ważna jest atmosfera w pracy, możliwość odreagowania stresu, stymulujące, estetyczne otoczenie. Czasy, w których dorastali to era upowszechnienia nowych technologii oraz internetu. Dzisiaj na rynku pracy do 30-latków dołączają młodsi, dla których wymienione obszary nie mają już żadnych tajemnic, a korzystanie z mobilnych urządzeń to podstawa ich funkcjonowania. Najmłodszą rekrutowaną grupą jest aktualnie pokolenie "Z" urodzone po 2000 roku. Co łączy te dwa pokolenia? Dobre wykształcenie, marzenie o komfortowym życiu, potrzeba rozwoju, ale także duże oczekiwania wobec miejsca pracy i pracodawców.
Otoczenie dla pracownika 2.0
Atrakcyjne środowisko pracy to dzisiaj jeden z atutów dużych, rozwijających się firm. Doskonale o tym wiedzą międzynarodowe korporacje, które od lat prześcigają się w pomysłach na aranżację wnętrz. Pokolenie "Y" i "Z" bardzo ceni biura, które są modnie wyposażone, takie, w których można z laptopem bujać się na hamaku, zjeść lunch w dobrze wyposażonej stołówce ze zdrowymi przekąskami czy przeprowadzić spotkanie w artystycznie urządzonej sali konferencyjnej. W biurze, w którym fajnie zrobić selfie ze znajomym, otagować miejsce pracy i wpisać hasztag #ilovemyjob. Dla młodych pracowników istotne jest poczucie, że styl pracy równa się styl życia. O tym doskonale wiedzą duże firmy, które od lat dbają o kreatywną infrastrukturę dla swoich podwładnych. Wystarczy wymienić siedziby międzynarodowych pionierów takich jak Google, Facebook czy Opera. Do tego grona dołączyła także polska firma odzieżowa LPP, która w centrum Gdańska buduje kampus, w którym każdy metr kwadratowy jest przemyślany pod kątem zatrudnionych osób.
Przemyślane działania
Projekt kampusu LPP FASHION LAB obrazuje strategię firmy LPP, która skierowana jest w stronę potrzeb młodego pokolenia pracowników. W czterech ośrodkach LPP w Gdańsku i Pruszczu Gdańskim zatrudnionych jest ok. 1800 osób, z czego 40 proc. ma mniej niż 30 lat. W zmodernizowanej w 2015 r. gdańskiej centrali przy ul. Łąkowej pracuje obecnie 700 osób, kolejnych 800 będzie rezydować w budowanym obecnie drugim obiekcie kompleksu LPP FASHION LAB. W związku z ekspansją marek LPP na rynkach zagranicznych oraz rozwojem zespołów projektowych i sektora e-commerce, firma intensywnie zatrudnia głównie nowych projektantów oraz specjalistów z obszaru IT.
Standardy Eco na miarę czasów
Takie rozwiązania zastosowano już w oddanej do użytku w 2015 centrali LPP, kolejne pojawią się w powstającym właśnie drugim budynku kampusu. LPP silnie rozwija wątek eco – w biurze działają inteligentne systemy zarządzania ciepłem i oświetleniem, które po godzinach pracy w całym budynku obniżają temperaturę, a oświetlenie jest sterowane z wykorzystaniem czujników ruchu. W siedzibie zainstalowano także energooszczędne oświetlenie LED, stosowane również w salonach flagowej marki LPP, Reserved.
Praca zespołowa, indywidualna i relaks
Z myślą o przyjaznej atmosferze pracy zaprojektowano miejsca nieformalnych spotkań, wyspy kawowe i stołówkę Brunch&Lunch, strefy relaksu oraz wyciszone kapsuły, w których można zrelaksować się lub pracować w ciszy i spokoju. Wyposażenie centrali zostało zaprojektowane przez polskich projektantów.
- Szczególnie dumni jesteśmy z inicjatyw o sportowym zacięciu. Od maja do dyspozycji pracowników w Gdańsku są służbowe rowery wraz ze stacjami serwisowymi, dzięki którym mogą przemieszczać się między wszystkimi placówkami firmy w Trójmieście. Rowery dostarczył lokalny producent z Gdańska. Naszym oczkiem w głowie jest zaś LPP Team – drużyna sportowa biorąca udział w biegach, wyścigach rowerowych i triathlonie. Dofinansowaliśmy im sprzęt i opłacamy udział w zawodach. Cała firma śledzi ich starty i kibicuje im w mediach społecznościowych. – podsumowuje Sławomir Ronkowski, Dyrektor ds. Komunikacji i Zrównoważonego Rozwoju LPP.
W tym roku mocno zaangażowaliśmy się w European Cycling Challenge – wspólnie motywowaliśmy się do treningów i w efekcie wykręciliśmy ponad 55 tys. km, zajmując pierwsze miejsce wśród gdańskich firm. Takie wspólne działania budują dobra i twórczą atmosferę oraz przyjazne relacje w miejscu pracy. Chcemy, by nasi pracownicy jak najlepiej czuli się w firmie LPP.– dodaje Sławomir Ronkowski.
Dla LPP projektują najlepsi
Nowy budynek LPP FASHION LAB to dzieło pracowni JEMS Architekci, znanej m.in. z projektu kompleksu Gdynia Waterfront i rewitalizacji Hali Koszyki w Warszawie. Obiekt został zaprojektowany w stylu industrialnym z dominacją surowego betonu oraz licznych szklanych elementów. Koncepcja powstała w porozumieniu z konserwatorem zabytków i oddaje charakter zabudowy typowej dla Dolnego Miasta. Nowy budynek będzie odtwarzał pierzeję, czyli ciąg frontowych budynków ulicy Łąkowej. Dziedziniec budynku został zaprojektowany tak, żeby tworzył przyjazną, kameralną atmosferę mini-parku. Centralnym punktem kampusu będzie zielony plac otoczony wzniesieniami, w których ukształtowane zostaną tarasy – miejsce pracy i odpoczynku dla wszystkich pracowników.
- Zarząd LPP wybrał projekt grupy JEMS Architekci, ponieważ ich koncepcja najlepiej oddaje ducha firmy, jej dynamikę, nowoczesny charakter i otwartość na zmianę. Industrialny charakter nowego budynku, mimo nowoczesnej formy, doskonale wpisuje się w historyczną zabudowę Dolnego Miasta w Gdańsku oraz głównej siedziby LPP przy ulicy Łąkowej. Mamy nadzieję, że kreatywny koncept LPP FASHION LAB będzie inspirującą przestrzenią do pracy dla naszych pracowników – mówi Jacek Kujawa, Wiceprezes Zarządu LPP.
Partnerem artykułu jest LPP