Kto zawalczy o główną nagrodę w konkursie make me!?
W tym roku spośród 217 zgłoszeń jury konkursu make me!, organizowanego przez Łódź Design Festival, wybrało 29 projektów, które zostaną zaprezentowane na wystawie. To aż o 10 więcej finalistów niż w poprzedniej edycji. Na zwycięzców czeka pula nagród w wysokości 65 000 PLN! Do wygrania: nagroda główna Paradyż Award w wysokości 50 000 PLN, ufundowana przez mecenasa Festiwalu, Ceramikę Paradyż, a także dwie nagrody specjalne: Łódź Design Festival w wysokości 10 000 PLN oraz Interprint w wysokości 5000 PLN. Zwycięzców poznamy 19 maja podczas gali otwarcia 12. edycji Łódź Design Festival.
27.04.2018 | aktual.: 27.04.2018 14:41
Make me! to kluczowy element Łódź Design Festival, realizowany niemal od początku historii Festiwalu. Obecnie jest docenianym, międzynarodowym konkursem dla projektantów młodego pokolenia, adresowanym do designerów i adeptów kierunków artystycznych oraz projektowych * (20-35 lat)*. Nagradzane są w nim projekty innowacyjne, eksperymentujące z materiałem, poszukujące nowych interpretacji dotychczasowych funkcji. Startując w konkursie, projektanci mają szansę zaprezentować swoje idee, kierunki rozwoju produktu czy usługi, prototypy, a niekoniecznie wdrożone już projekty. Konkurs daje możliwość przedstawienia najlepszych konceptów na wystawie całej publiczności festiwalowej, wspiera kontakty z ekspertami i biznesem oraz promuje finalistów.
– Przez 10 lat konkurs make me! dojrzał i nabrał znaczenia. Ze studenckiego wydarzenia, prezentującego starannie selekcjonowane osobliwości, z potencjałem na produkt, zmienił się w konkurs dla młodych profesjonalistów. Stało się niemal regułą, że nagroda make me! jest pierwszą z serii wielu, które otrzymują laureaci, jak stało się w wypadku Jana Lutyka, Jana Pfeifera czy zeszłorocznego laureata, Benno Bruckscha. Także prace finałowe radzą sobie świetnie w ważnych konkursach, by wymienić choćby rehabilitacyjną biżuterię Ewy Dulcet i Martyny Świerczyńskiej. Finaliści i zwycięzcy make me! 10, 5 czy 3 lata później są uznanymi i aktywnymi projektantami: Bartosz Mucha, Beza projekt, Nikodem Szpunar, Alicja Patanowska, Marlene Huissoud. Mecenas konkursu najwyraźniej podziela tę opinię, skoro zdecydował się podnieść wysokość nagrody z 20 000 do 50 000 PLN. To znakomita kwota, pozwalająca stanąć na nogi młodemu twórcy, wdrożyć projekt lub rozkręcić studio – mówi Agnieszka Jacobson-Cielecka, wieloletnia dyrektor artystyczna Łódź Design Festival, obecnie członkini jury konkursów make me! oraz must have.
– Hasło tegorocznej edycji, czyli REFLEKSJE, przywołuje wspomnienie wspólnej, 12-letniej już historii. W tym czasie zmienił się Festiwal, zmieniła się też Ceramika Paradyż, ale niezmienne pozostało nasze przekonanie o wartości i zasadności wsparcia młodych projektantów, którzy wyróżniają się talentem i pomysłowością. Rola mecenasa Łódź Design Festival zobowiązuje, dlatego też w tym roku dodatkowo zdecydowaliśmy się znacznie podwyższyć kwotę nagrody w konkursie make me! – do 50 000 zł – mówi Tomasz Popielawski, rzecznik prasowy Ceramiki Paradyż.
Design rozwiązuje potrzeby chorych i starszych
Szczególną uwagę zwraca fakt, że wśród wyróżnionych prac make me! 2018 znalazło się wiele projektów pomagających rozwiązywać problemy ze zdrowiem. Jest to tym bardziej istotne, że wśród respondentów badania „Zaprojektowane w Polsce. Analiza potencjału ekonomicznego polskiego rynku wzornictwa” zrealizowanego przez Biuro Badań Społecznych Question Mark w 2017 r. na zlecenie Łódź Design Festival plany wdrożenia produktów skierowanych do osób niepełnosprawnych okresowo lub przewlekle oraz seniorów zadeklarowało jedynie 16,3% ankietowanych, natomiast 3/4 projektantów nie planowało w ogóle takich rozwiązań. Być może propozycje wyłonione w konkursie make me! będą szansą na nowe, potrzebne wdrożenia dla tej coraz liczniejszej grupy społecznej, bo wg badań GUS liczba osób po 60. roku życia w Polsce w latach 2000-2017 wzrosła z niespełna 15% do prawie 21%, co stanowi jeden z większych przyrostów w Europie. Analogiczne badania dla całego kontynentu wg Eurostatu podają, że do 2080 r. osoby w wieku 65 lat i starsze będą stanowiły 29,1% ludności UE-28 w porównaniu z 19,2% w 2016 r.
Odpowiedzią na te problemy mogą być projekty przedstawione w tegorocznym konkursie make me! Spośród finalistów Sarah Wiśniewska w książce* "(Nie)pamięć”* zapisuje wyniki obserwacji postępującej utraty pamięci i analizuje funkcjonowanie chorych na Alzheimera. Publikacja ma na celu ukazanie tego zjawiska w metaforyczny sposób, za pomocą zabawy z typografią oraz manipulacją obrazem. Z chorobą Alzheimera związane jest również „Memo” Niny Wronieckiej. Irena Hołozubiec na wystawie zaprezentuje ortezę "Orthocast”, która stworzona została do stosowania w problemach ortopedycznych wymagających czasowego unieruchomienia stawu skokowego. Niepełnosprawnym ruchowo ma pomagać także Muwi120 – projekt ułatwiający codzienną opiekę i pielęgnację. Urządzenie wspomaga proces podnoszenia, przesadzania oraz przemieszczania. Jest łatwe w obsłudze i – co najważniejsze – nie wymaga od opiekuna użycia siły. Ciekawy projekt przedstawiła również Małgorzata Załuska – „Simpla” to zindywidualizowane, zewnętrzne protezy piersi generowane z wykorzystaniem technologii skanowania oraz drukowania przestrzennego.
– To narzędzie dla kobiet po mastektomii jednostronnej, które umożliwia tworzenie zewnętrznych protez piersi. Moimi głównymi celami były odejście od medycznej wyrazowości, poprawa walorów użytkowych oraz nadanie protezie indywidualnego charakteru – mówi projektantka.
Lista finalistów konkursu make me! 2018:
Anna Marciniszyn – „Równowaga” (Polska), Wiktoria Szawiel – „Dychotomia Koloru” (Polska), Sarah Wiśniewska – „(Nie)pamięć” (Polska), Ryan Yasin – „Petit Pli – Clothes That Grow” (Wielka Brytania), Dominika Pułapa, Agnieszka Pułapa – „Minimum” (Polska), Melanie Glöckler – „Marine Cotton – Factories based on water technologies” (Niemcy), Róża Rutkowska (roza janusz) – „SCOBY: opakowania, które żyją” (Polska), Hannah Burrell – „CaneCup” (Australia), Anja Lapatsch, Annika Unger – „Forgotten Collection” (Niemcy), Barbara Szczepanek – „Zilustrowane – książka »Demony Słowiańskie« z ilustracjami UV” (Polska), Bruno Szenk – „eo” (Polska), Lisa Palm – „oh, ich möchte mich verschenken“ (ang.: „oh, i want to give myself away") (Niemcy), Michalina Jasińska, Łukasz Lisowski – „Ciemna Strona Węgla” (Polska), Irena Hołozubiec – „Orthocast” (Polska), Sylwia Sapała – „Stworki – projekt klocków wspomagających kreatywność w wieku przedszkolnym” (Polska), Carlijn Veurink – „The Production Theatre” (Holandia), Iwona Pieczara – „Projekt urządzenia wspomagającego proces przemieszczania się dla osób niepełnosprawnych” (Polska), Michal Pražský – „The Beer set” (Czechy), Maria Żołyńska – „Gutt" Stojak kuchenny na noże (Polska), Nela Maniewska – „Stoły W” (Polska), Patrycja Ochman, Paulina Ochman – „OKKA” (Polska), Kamil Kowalczyk – „EGGy – materiał konstrukcyjny” (Polska), Leslie Nooteboom – „komorebi” (Holandia), Zlatomíra Cirhanová – „LOONO – Tactile Didactic Tool” (Czechy), Małgorzata Załuska – „Simpla" – Zindywidualizowane, zewnętrzne protezy piersi generowane z wykorzystaniem technologii skanowania oraz drukowania przestrzennego (Polska), Sandra Bejm – „Intymność” (Polska), Joanna Krokosz – „Jelonek – meblozabawka” (Polska), Jan Godlewski – „Wstawacz” (Polska), Nina Wroniecka – „Memo” – zestaw do codziennej terapii dla osób z chorobą Alzheimera i ich opiekunów (Polska).
Link do opisów i zdjęć: https://flic.kr/s/aHsmiezH4P
Wyróżnione projekty będzie można zobaczyć na wystawie make me! podczas Łódź Design Festival 2018 w dniach 19-27 maja na terenie Art_Inkubatora, przy ulicy Tymienieckiego 3 w Łodzi.
Hasłem przewodnim tegorocznej, *12. edycji Łódź Design Festival są REFLEKSJE. *Wydarzenie zwraca się ku festiwalowym korzeniom, mając na celu edukację, krytyczną dyskusję i inspirację. Będą one dotyczyć trzech głównych obszarów tematycznych: relacji człowiek – technologia, wartości rzemiosła i pracy rąk ludzkich oraz wyzwań i kierunków rozwoju współczesnej architektury.
Więcej informacji o Festiwalu:
Łódź Design Festival to – wg analiz (badanie:„Diagnoza stanu designu” przeprowadzone na zlecenie* PARP w 2015 r.* i „Zaprojektowane w Polsce. Analiza potencjału ekonomicznego polskiego rynku wzornictwa” zrealizowane przez Biuro Badań Społecznych Question Mark w 2017 r.) – najbardziej prestiżowe i najczęściej odwiedzane wydarzenie związane ze wzornictwem w Polsce. Jest najbardziej opiniotwórczym wydarzeniem poświęconym wzornictwu w Europie Środkowo-Wschodniej.
*Łódź Design Festival *powstał w 2007 roku jako przegląd osiągnięć polskiego wzornictwa. Od początku prezentuje design w różnych jego odsłonach – od wzornictwa przemysłowego, poprzez projektowanie graficzne, architekturę, rzemiosło, aż po kreowanie usług i interakcji. Dziś skupia się na stawianiu pytań, interpretacji zjawisk i krytycznej dyskusji. Prezentuje innowacje i projekty mające duży wpływ na nasze otoczenie. Łódź Design Festival to wydarzenie, na którym inspiracji poszukiwać mogą projektanci, architekci, przedstawiciele zawodów kreatywnych, a także każdy zainteresowany kulturą i wzornictwem. W programie najmocniejszymi punktami są zawsze wystawy tematyczne, spotkania z ekspertami w dziedzinie designu i architektury, dyskusje i wykłady, a także warsztaty dla dorosłych i dzieci. Do tej pory wzięło w nim udział ponad 400 000 osób z całego świata. Festiwal realizowany jest dzięki wieloletniemu wsparciu Urzędu Miasta Łodzi, Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz mecenasa Festiwalu – Ceramiki Paradyż. Wstęp na Festiwal dla dzieci do lat 12 i seniorów jest bezpłatny (www.lodzdesign.com)
.