Made in Poland. Jak Facebook pomaga polskim firmom sprzedawać za granicą?
A gdyby tak się odważyć i otworzyć własny biznes? Która z nas choć raz o tym nie pomyślała? Właścicielki marki odzieżowej Bäckerei Bytom zaryzykowały i postawiły na modę. Dziś szyją kobiece ubrania z lnu – w każdym rozmiarze oraz dla każdej figury i rozwijają swój biznes z ekspertami programu #FirmaNaNowo z Facebookiem.
W polskiej branży modowej coraz większe sukcesy odnoszą młode i dynamicznie rozwijające się firmy. Większość z nich prowadzą utalentowane kobiety. Nie boją się szukać klientów na rynkach zagranicznych. Szczególnie dziś, gdy – za sprawą różnych narzędzi dostępnych na Facebooku czy Instagramie – jest to dużo prostsze niż kiedyś. Bäckerei Bytom to doskonały przykład takiej działalności, założonej przez kobiety, które debiutują w biznesie, ale doskonale wiedzą, czego chcą i jak mogą to osiągnąć.
Od piekarni do odzieżowej pracowni
W Bäckerei Bytom nie piecze się chleba, choć taki kierunek myślenia mogłoby wskazywać słowo bäckerei, które po niemiecku oznacza piekarnię. Jednak to nie wyroby, a miejsce zdefiniowało nazwę firmy należącej do Moniki Urzoń i Karoliny Jakoweńko.
Podczas remontu niewielkiego lokalu przy ul. Mickiewicza w Bytomiu, w którym dziś mieści się pracownia Bäckerei Bytom, Monika i Karolina odkryły przedwojenny niemiecki szyld z napisem "Bäckerei und Conditorei". Od 1919 roku funkcjonowała tu piekarnia i cukiernia Berty oraz Karla Meierów.
– Uznałyśmy, że to dobry znak – genius loci naszego miejsca i firmy – tłumaczą właścicielki Bäckerei Bytom. I dodają: Niemiecki szyld został. Należy do historii Bytomia, gdzie mieszkamy. To tutaj powstają nasze projekty, tu też szyjemy ekologiczne ubrania z lnu.
Historia właścicielek Bäckerei Bytom inspiruje do podejmowania nowych wyzwań i walki o marzenia. Monika, będąc w drugiej ciąży i marząc o własnej firmie, postawiła wszystko na jedną kartę i zrezygnowała z pracy w korporacji. Nie żałuje, wręcz przeciwnie. Za to Karolina spełnia się jako businesswoman, ale nie zaniedbuje swojej drugiej pasji – historii. Wciąż pracuje jako kustoszka w lokalnym muzeum.
Dlaczego zdecydowały się postawić na zapomnianą tkaninę, dopiero odzyskującą należne jej uznanie? – Dla nas len jest jak wino: im starsze, tym lepsze – zapewniają.
Ubrania Bäckerei Bytom są proste w formie, swobodne i uniwersalne, pasują do każdej sylwetki.
– Nasza firma powstała z potrzeby tworzenia czegoś dla siebie i kobiet podobnych do nas. Szyjemy proste ubrania, w energetycznych kolorach, z naturalnej tkaniny. Są piękne, wygodne, a swoim minimalizmem zawsze zwracają na siebie uwagę – przekonuje Monika Urzoń.
– Len jest wspaniałą tkaniną, która po latach nieobecności wraca do naszej garderoby, jest miękki w dotyku, delikatny i bardzo trwały. Zostanie z nami na długie, długie lata – wtóruje Karolina Jakoweńko.
Stacjonarny sklep Bäckerei Bytom działa od listopada 2018 roku. Ubrania można kupować także online.
Moda, która nie zna granic
Marka Bäckerei Bytom wyróżnia się pod wieloma względami. Jej właścicielkom bliski jest zrównoważony rozwój (ubrania pochodzą z europejskich upraw lnu, szyte są wyłącznie na miejscu). Wszystkie sukienki, koszule i spodnie z bytomskiej firmy odznaczają się wysoką jakością i oryginalną estetyką. Jednocześnie Monika i Karolina zmagają się z wyzwaniami, jak skutecznie przekładać zainteresowanie produktami w mediach społecznościowych na realną sprzedaż. Chcą też zaistnieć z marką na rynkach zagranicznych. Wsparcie w osiąganiu tych celów znalazły w programie #FirmaNaNowo z Facebookiem, u opiekuna merytorycznego, Mateusza Wyszyńskiego, Client Solution Managera w firmie Facebook.
– Pytacie, jak otworzyć waszą firmę na zagraniczne rynki? Moim zdaniem jest to tak proste, jak tworzenie biznesu w Polsce, przynajmniej na Facebooku – zapewnia Mateusz Wyszyński.
Co ważne, wiele elementów kampanii reklamowych na platformie można zautomatyzować. Dostępne narzędzia umożliwiają chociażby szybkie i proste tłumaczenie treści na język angielski.
– Może się okazać, że wasze produkty będą się lepiej sprzedawały za granicą. Znam wiele przykładów polskich marek, które eksportowały swoje produkty, zanim udało im się sprzedać pierwszą rzecz w Polsce – sugeruje Mateusz Wyszyński.
Podczas kameralnych spotkań z ekspertem właścicielki Bäckerei Bytom szukały wskazówek:
● Jak tworzyć reklamy? Jak długi powinien być spot? Na ile można zaangażować odbiorcę?
● Czy lajki są ważne? I czy warto za nie płacić?
● Jak sprawdzać, czy dotychczasowe działania przynoszą efekty?
Dzięki udziale w programie znalazły nie tylko odpowiedzi na te pytania, ale i dużą dawkę motywacji, niezbędną do podejmowania nowych, ambitnych wyzwań.
Z przewodnikiem po świecie e-biznesu
Program #FirmaNaNowo z Facebookiem pokazuje przedsiębiorcom, jak mogą rozwijać swój biznes online. Bo choć firmy doskonale zdają sobie sprawę, że dzięki Facebookowi mogą docierać do nowych klientów i pracować nad poprawą ich satysfakcji, to wciąż nie do końca potrafią korzystać z narzędzi i usług dostarczanych przez platformę. Tymczasem Facebook oferuje polskim przedsiębiorcom wiele możliwości rozwoju, m.in. cykle bezpłatnych szkoleń i webinarów.
Ze spotkań z ekspertami programu #FirmaNaNowo z Facebookiem powstały kilkuminutowe wideoprzewodniki po świecie e-biznesu. Ich bohaterami są nie tylko Monika Urzoń i Karolina Jakoweńko, ale też Małgorzata i Kamil Purowie, właściciele szkoły spadochronowej Omega Skydive oraz Darina Asiedu, właścicielka firmy Moc Relacji. Gospodarzem odcinków jest Karol Paciorek, twórca internetowy i autor programów "Imponderabilia" i "Lekko Stronniczy".
Wszystkie materiały wideo są już dostępne na stronie Przestrzeń From Facebook.
Pod koniec czerwca ruszyła także seria bezpłatnych webinarów dla małych i średnich firm. Kolejne spotkanie na stronie Przestrzeń From Facebook – "Strategia 4-2-1, czyli jak promować Twoją firmę, aby ludzie zakochali się w niej i zostali lojalnymi klientami" już 14 lipca.