W polskiej branży modowej coraz większe sukcesy odnoszą młode i dynamicznie rozwijające się firmy. Większość z nich prowadzą utalentowane kobiety. Nie boją się szukać klientów na rynkach zagranicznych. Szczególnie dziś, gdy – za sprawą różnych narzędzi dostępnych na Facebooku czy Instagramie – jest to dużo prostsze niż kiedyś. Bäckerei Bytom to doskonały przykład takiej działalności, założonej przez kobiety, które debiutują w biznesie, ale doskonale wiedzą, czego chcą i jak mogą to osiągnąć.
#FirmaNaNowo z Facebookiem: Bäckerei Bytom
Od piekarni do odzieżowej pracowni
W Bäckerei Bytom nie piecze się chleba, choć taki kierunek myślenia mogłoby wskazywać słowo bäckerei, które po niemiecku oznacza piekarnię. Jednak to nie wyroby, a miejsce zdefiniowało nazwę firmy należącej do Moniki Urzoń i Karoliny Jakoweńko.
Podczas remontu niewielkiego lokalu przy ul. Mickiewicza w Bytomiu, w którym dziś mieści się pracownia Bäckerei Bytom, Monika i Karolina odkryły przedwojenny niemiecki szyld z napisem "Bäckerei und Conditorei". Od 1919 roku funkcjonowała tu piekarnia i cukiernia Berty oraz Karla Meierów.
– Uznałyśmy, że to dobry znak – genius loci naszego miejsca i firmy – tłumaczą właścicielki Bäckerei Bytom. I dodają: Niemiecki szyld został. Należy do historii Bytomia, gdzie mieszkamy. To tutaj powstają nasze projekty, tu też szyjemy ekologiczne ubrania z lnu.
Historia właścicielek Bäckerei Bytom inspiruje do podejmowania nowych wyzwań i walki o marzenia. Monika, będąc w drugiej ciąży i marząc o własnej firmie, postawiła wszystko na jedną kartę i zrezygnowała z pracy w korporacji. Nie żałuje, wręcz przeciwnie. Za to Karolina spełnia się jako businesswoman, ale nie zaniedbuje swojej drugiej pasji – historii. Wciąż pracuje jako kustoszka w lokalnym muzeum.
Dlaczego zdecydowały się postawić na zapomnianą tkaninę, dopiero odzyskującą należne jej uznanie? – Dla nas len jest jak wino: im starsze, tym lepsze – zapewniają.
Ubrania Bäckerei Bytom są proste w formie, swobodne i uniwersalne, pasują do każdej sylwetki.
– Nasza firma powstała z potrzeby tworzenia czegoś dla siebie i kobiet podobnych do nas. Szyjemy proste ubrania, w energetycznych kolorach, z naturalnej tkaniny. Są piękne, wygodne, a swoim minimalizmem zawsze zwracają na siebie uwagę – przekonuje Monika Urzoń.
– Len jest wspaniałą tkaniną, która po latach nieobecności wraca do naszej garderoby, jest miękki w dotyku, delikatny i bardzo trwały. Zostanie z nami na długie, długie lata – wtóruje Karolina Jakoweńko.
Stacjonarny sklep Bäckerei Bytom działa od listopada 2018 roku. Ubrania można kupować także online.
– Len jest wspaniałą tkaniną, która po latach nieobecności wraca do naszej garderoby, jest miękki w dotyku, delikatny i bardzo trwały. Zostanie z nami na długie, długie lata – nie ma wątpliwości Karolina Jakoweńko.
Moda, która nie zna granic
Marka Bäckerei Bytom wyróżnia się pod wieloma względami. Jej właścicielkom bliski jest zrównoważony rozwój (ubrania pochodzą z europejskich upraw lnu, szyte są wyłącznie na miejscu). Wszystkie sukienki, koszule i spodnie z bytomskiej firmy odznaczają się wysoką jakością i oryginalną estetyką. Jednocześnie Monika i Karolina zmagają się z wyzwaniami, jak skutecznie przekładać zainteresowanie produktami w mediach społecznościowych na realną sprzedaż. Chcą też zaistnieć z marką na rynkach zagranicznych. Wsparcie w osiąganiu tych celów znalazły w programie #FirmaNaNowo z Facebookiem, u opiekuna merytorycznego, Mateusza Wyszyńskiego, Client Solution Managera w firmie Facebook.
– Pytacie, jak otworzyć waszą firmę na zagraniczne rynki? Moim zdaniem jest to tak proste, jak tworzenie biznesu w Polsce, przynajmniej na Facebooku – zapewnia Mateusz Wyszyński.
Co ważne, wiele elementów kampanii reklamowych na platformie można zautomatyzować. Dostępne narzędzia umożliwiają chociażby szybkie i proste tłumaczenie treści na język angielski.
– Może się okazać, że wasze produkty będą się lepiej sprzedawały za granicą. Znam wiele przykładów polskich marek, które eksportowały swoje produkty, zanim udało im się sprzedać pierwszą rzecz w Polsce – sugeruje Mateusz Wyszyński.
Podczas kameralnych spotkań z ekspertem właścicielki Bäckerei Bytom szukały wskazówek:
● Jak tworzyć reklamy? Jak długi powinien być spot? Na ile można zaangażować odbiorcę?
● Czy lajki są ważne? I czy warto za nie płacić?
● Jak sprawdzać, czy dotychczasowe działania przynoszą efekty?
Dzięki udziale w programie znalazły nie tylko odpowiedzi na te pytania, ale i dużą dawkę motywacji, niezbędną do podejmowania nowych, ambitnych wyzwań.
Z przewodnikiem po świecie e-biznesu
Program #FirmaNaNowo z Facebookiem pokazuje przedsiębiorcom, jak mogą rozwijać swój biznes online. Bo choć firmy doskonale zdają sobie sprawę, że dzięki Facebookowi mogą docierać do nowych klientów i pracować nad poprawą ich satysfakcji, to wciąż nie do końca potrafią korzystać z narzędzi i usług dostarczanych przez platformę. Tymczasem Facebook oferuje polskim przedsiębiorcom wiele możliwości rozwoju, m.in. cykle bezpłatnych szkoleń i webinarów.
Ze spotkań z ekspertami programu #FirmaNaNowo z Facebookiem powstały kilkuminutowe wideoprzewodniki po świecie e-biznesu. Ich bohaterami są nie tylko Monika Urzoń i Karolina Jakoweńko, ale też Małgorzata i Kamil Purowie, właściciele szkoły spadochronowej Omega Skydive oraz Darina Asiedu, właścicielka firmy Moc Relacji. Gospodarzem odcinków jest Karol Paciorek, twórca internetowy i autor programów "Imponderabilia" i "Lekko Stronniczy".
Wszystkie materiały wideo są już dostępne na stronie Przestrzeń From Facebook.
Pod koniec czerwca ruszyła także seria bezpłatnych webinarów dla małych i średnich firm. Kolejne spotkanie na stronie Przestrzeń From Facebook – "Strategia 4-2-1, czyli jak promować Twoją firmę, aby ludzie zakochali się w niej i zostali lojalnymi klientami" już 14 lipca.