FitnessMakaron - kalorie i właściwości. Jak gotować makaron?

Makaron - kalorie i właściwości. Jak gotować makaron?

Makaron - kalorie i właściwości. Jak gotować makaron?
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

30.10.2018 14:48, aktual.: 25.11.2018 22:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Makaron to popularny dodatek do wielu dań i zup oraz symbol włoskiej kuchni, którego w Polsce zjadamy ok. 3 kg rocznie na osobę. Ile kalorii zawiera makron i jakie są jego właściwości? Jaki makaron wybrać i jak go gotować?

Makaron – kalorie

Makaron często uważany jest za tuczący, tymczasem nie jest to prawda. Za wysoką kaloryczność dań z makaronem odpowiedzialne są przede wszystkim sosy, z którymi podajemy to danie. 100 gramów ugotowanego makaronu równa się 110 kaloriom.

W ten sposób makaron można porównać do czekolady na zasadzie: jedna porcja spaghetti (200 g makaronu) to ok. połowa tabliczki czekolady. Zaletą i zarazem różnicą pomiędzy tymi produktami jest również fakt, że po zjedzeniu makaronu znacznie dłużej odczuwamy sytość i nie mamy potrzeby dodatkowego podjadania. Dzieje się tak, dzięki wysokiej zawartości skrobi w makaronie, która zaliczana jest do tzw. węglowodanów złożonych.

To właśnie z nich organizm uzyskuje glukozę, która jest niczym innym jak energetycznym paliwem uwalniającym się powoli w komórkach ciała. To również dzięki przyswajaniu węglowodanów złożonych mózg oraz mięśnie znajdują się w dobrej kondycji i mogą pracować z maksymalną mocą.

Co więcej, według zasad dietetyki, węglowodany powinny stanowić ok. 60 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego, z tego względu, że skrobia w organizmie trawiona jest bardzo powoli.

Makaron – właściwości zdrowotne

Poza dostarczeniem do organizmu glukozy, makaron to również doskonały regulator poziomu cukru we krwi, z tego powodu polecany jest tym z nas, którzy zmagają się z cukrzycą.

Oprócz tego dania z makaronem polecane są tym, którzy regularnie uprawiają sport, ze względu na duży ładunek energetyczny. Aby efekt był jak najlepszy, makaron powinno się spożyć ok. 3 godziny przed planowanym wysiłkiem.

Jeśli natomiast zależy nam na redukcji tkanki tłuszczowej, warto mieć świadomość, że makaron robiony jest również z tzw. dietetycznej mąki, którą może być np. mąka ryżowa, mąka gryczana, a nawet mąka razowa.

Tego typu makarony polecane są szczególnie osobom, które stosują jadłospis wypełniony wyłącznie produktami bezglutenowymi oraz cierpią na zaparcia.

Takie rodzaje makaronu pozwolą także zmienić smak potraw mącznych. Przykładem takiego zestawienia może być np. połączenie gryczanego makaronu ze szpinakiem i jogurtem naturalnym czy makaronu ryżowego z cukrem, cynamonem i śmietaną. Makaron razowy bardzo dobrze będzie smakował w połączeniu z warzywami i chudą wołowiną.

Ile kalorii ma makaron z mąki dietetycznej?

  • kalorie w ugotowanym makaronie razowym: 140 kcal/100 g;
  • kalorie w ugotowanym makaronie gryczanym: 142 kcal/100 g;
  • kalorie w ugotowanym makaronie ryżowym: 109 kcal/100 g.

Makaron – jak gotować?

Najpopularniejszy rodzaj makaronu, czyli makaron z mąki pszennej, powinno się włożyć do wrzącej, osolonej wody. Warto pamiętać również o podstawowej zasadzie, według której na 1 litr wody przypada 100 g makaronu.

Sam proces gotowania makaronu powinien trwać, w zależności od jego rodzaju, od 4 do 12 minut, co zawsze zawarte jest na umieszczonej na opakowaniu instrukcji. Warto przestrzegać zaleceń producenta, aby makaronu nie przegotować, a najlepszą formą będzie makaron al dente, a więc lekko twardy i sprężysty.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (4)
Zobacz także