Makijaż objawem inteligencji? Naukowcy nie mają złudzeń
"To sztuka" - coraz głośniej mówią makijażowe vlogerki, blogerki czy artystki umiejące stworzyć na twarzy, a nawet całym ciele, prawdziwe dzieło. Ale żeby makijaż był przejawem inteligencji? Naukowcy wyjaśniają "efekt szminki".
Jasne, że pierwsze skojarzenie możemy mieć wręcz odwrotne. Która z nas nie miała wśród znajomych, nazwijmy to niezbyt rezolutnej, mocno wytapetowanej koleżanki? Albo przerzucając po kanałach telewizyjnych nie trafiła na dość mało ambitne reality-show, gdzie bohaterki ewidentnie uwielbiały mieć wszystkiego dużo i jak najmocniej: ostry makijaż, sztuczne rzęsy, włosy, piersi itp.? Jednak spójrzmy na to nieco szerzej. Przecież subtelny make-up zwany "no make-up", który jest niezwykle popularny wśród studentek czy pracowniczek korporacji, to również makijaż, któremu trzeba poświęcić chwilę czasu i autentycznego zaangażowania, prawda?
Podstawą jest tu stwierdzenie, że wyższe poczucie własnej wartości jest związane z lepszymi osiągnięciami akademickimi. Makijaż wielu kobietom pomaga poczuć się pewniej we własnej skórze.
Rocco Palumbo jest doktorem neurofizjologii kognitywnej skoncentrowanym na monitorowaniu zmian funkcji poznawczych w patologicznych i zdrowych populacjach. Razem ze swoimi współpracownikami z Harvardu zaobserwował "Lipstick effect", czyli tzw. efekt szminki, który dowodzi związku makijażu z inteligencją. Fakt, że według nas poprawiamy nieco swoją urodę i w makijażu czujemy się pewniej, wpływa nie tylko na to, że czujemy się mądrzejsze. Ma to znaczenie dla rozwoju naszych zdolności poznawczych, a co za tym idzie, również naukowych.
Jednym z badań było zaangażowanie 186 kobiet, które podzielono na trzy grupy. Pierwsza robiła makijaż, druga słuchała muzyki, trzecia kolorowała na papierze. Potem wszystkie rozwiązywały test. Najlepiej wypadła ta część kobiet, która malowała siebie. Palumba wyjaśnia, że kobiety malujące się miały bardziej elastyczne podejście do nauki i lepiej radziły sobie z zapamiętywaniem.
W artykule "Czy makijaż czyni cię mądrzejszym?" na tandfonline.com czytamy: "Powyższe ustalenia podkreślają konieczność przyjęcia wielowymiarowego podejścia do uczenia się i pamięci oraz potwierdzają znaczenie studiowania interakcji między fizycznym poczuciem własnej wartości a kosmetykami w poznawaniu".