Trwa ładowanie...
d2e13xu

Picie wody może być szkodliwe? Ekspert wyjaśnia

Do tej pory żyliśmy w przeświadczeniu, że wypijanie dużej ilości wody dziennie jest potrzebne i zdrowe dla organizmu. Okazuje się jednak, że ilość ta może okazać się zbyt… duża. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji człowieka, ale jedno jest pewne – przesadzenie z ilością wypitych w ciągu doby napojów może prowadzić do poważnych konsekwencji. Nawet niebezpiecznych.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Zbyt duża ilość przyjmowanych płynów może nam zagrażać.
Zbyt duża ilość przyjmowanych płynów może nam zagrażać. (Shutterstock.com)
d2e13xu

Ciało człowieka w dużej części składa się właśnie z wody. Jest ona potrzebna do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania. Nie oznacza to jednak, że mamy wypijać jej hektolitry. Otóż innej ilości wody potrzebuje kobieta, innej mężczyzna, a jeszcze innej osoba bardzo aktywna fizycznie.

- Często możemy spotkać się z podejściem, że 2 litry wody wystarczą w ciągu dnia. Jednak jest to ilość zalecana dorosłej, zdrowej kobiecie. I to ilość, która zawiera ogół płynów dostarczanych w ciągu dnia. W tym warzywa, owoce czy zupy, które zawierają dużo wody. 2 litry to około 8 szklanek płynu. Z samych napojów powinniśmy dostarczać tej wody trochę ponad 50 procent zapotrzebowania na płyny w ogóle. Dla kobiety zatem będzie to ok. 1-1,5 litra – tłumaczy dietetyk Anna Wieczorek.
Zobacz też: Co daje picie zagotowanej wody z cytryną?

I choć znacznie częściej można spotkać się raczej z tym, że ludzie dostarczają organizmowi za mało płynów, można też przesadzić z ich ilością w drugą stronę. Istnieje bowiem zjawisko, które potocznie można nazwać "zatruciem wodą". Polega ono na zwiększaniu się ilości wody w organizmie i spadku m. in. sodu we krwi. - Może do niego dojść w wyniku spożywania w krótkim czasie płynów o niskiej zawartości elektrolitów np. herbaty, piwa, wody z kranu. Gdy wody jest zbyt dużo, żeby nerki poradziły sobie z jej wydalaniem. – dodaje Wieczorek. - Dochodzi wówczas do zaburzenia gospodarki elektrolitowej. Uszkodzeniu mogą ulec komórki, może pojawić się osłabienie, nudności, obrzęk, drgawki, a w ciężkich przypadkach śpiączka.

d2e13xu

Dlatego też sportowcom polecane jest przede wszystkim picie napojów izotonicznych, które mają optymalne stężenie elektrolitów, pozwalające na efektywne przyswojenie wody. Jeżeli pije się 2 litry płynów przez cały dzień, "drobnymi łyczkami", wówczas organizm ma czas, aby "przetrawić" tę ilość. Dlatego dietetycy w większości zalecają te 6 do 8 szklanek płynów na dobę. Pamiętajmy jednak, że wysoka temperatura i wysiłek zwiększa nasze zapotrzebowanie na wodę.

d2e13xu

Podziel się opinią

Share
d2e13xu
d2e13xu