Polacy zaciskają pasa. Ale na jednym nie oszczędzają

Na czym najbardziej oszczędzają Polacy, a co kupują bez zmian, nie zwracając uwagi na rosnące ceny? Wyniki analiz ekonomicznych, przeprowadzonych przez specjalistów z aplikacji zakupowej PanParagon, mogą zdziwić wielu.

Na czym najbardziej oszczędzają Polacy? / zdjęcie ilustracyjneNa czym najbardziej oszczędzają Polacy? / zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | BartekMagierowski

Trudna sytuacja ekonomiczna zmusiła Polaków do zmian. Wielu zdecydowało się na poszukiwanie najróżniejszych sposobów na oszczędzanie, tnąc koszty nawet na najbardziej podstawowych produktach. Co ciekawe, to właśnie na nich najbardziej oszczędzają Polacy. Zamiast produktów spożywczych wolą... nowe ubrania.

Na czym oszczędzają Polacy?

W ciągu ostatnich dwóch lat wielu Polaków musiało zmienić swoje nawyki i zacząć oszczędzać. Według Głównego Urzędu Statystycznego we wrześniu tego roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych (w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2022 roku) wzrosły aż o 8,2 proc. Choć zdaniem specjalistów inflacja nieco ustępuje, a ceny nie rosną już w tak szybkim tempie, Polacy wciąż wydają na zakupy bardzo dużo.

To, na czym oszczędzamy najbardziej, wywołuje jednak spore zaskoczenie. Zdaniem ekspertów z aplikacji zakupowej PanParagon, którzy postanowili zbadać tę kwestię, porównując paragony z 2021 i 2023 roku, najczęściej oszczędzamy na jedzeniu. Z przeprowadzonych analiz wynika, że wraz z rosnącymi cenami kupujemy coraz mniej produktów spożywczych, ale nie oszczędzamy na ubraniach. Te wciąż są dla nas ważne.

- Nasze badanie jednoznacznie pokazuje, że we wrześniu 2021 roku na paragonach znajdowało się średnio osiem pozycji. Dwa lata później liczba produktów widocznych na dowodach zakupów za jedzenie zmalała do siedmiu sztuk - wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Inflacja jednocyfrowa jeszcze w tym roku. Członek RPP: martwi nas inny odczyt

Jakość i ilość drastycznie spadają

Jak tłumaczy Antonina Grzelak, zarówno w przypadku jedzenia, jak i ubrań, producenci stosują chwyty marketingowe. Wśród nich downsizing oraz gorsza jakość ubrań.

- W przypadku artykułów spożywczych częstym chwytem marketingowym producentów był i nadal jest downsizing. Na półkach sklepowych coraz częściej widać, że cena danego produktu pozostaje taka sama, a zmniejsza się jego gramatura, pojemność czy liczba sztuk w opakowaniu. Polacy są już jednak bardziej świadomi i zauważają te praktyki. Część sklepów odzieżowych przyjęło podobną taktykę i żeby nie windować drastycznie cen, które odstraszyłyby spore grono klientów, zaczęły oferować gorsze materiały. Konsumenci mogą więc pozwolić sobie na zakup podobnej liczby ubrań jednocześnie nie zauważając, że spadła ich jakość - podsumowuje.

Zapraszamy na grupę FB - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Wybrane dla Ciebie

Sekretny składnik do rosołu. Zachwyci nawet teściową
Sekretny składnik do rosołu. Zachwyci nawet teściową
Kończy 91 lat. Tak wygląda dziś Brigitte Bardot
Kończy 91 lat. Tak wygląda dziś Brigitte Bardot
Wyszła za mąż. Suknia ślubna jak z marzeń
Wyszła za mąż. Suknia ślubna jak z marzeń
Wzięła udział w rozbieranej sesji. Wyszło inaczej, niż się spodziewała
Wzięła udział w rozbieranej sesji. Wyszło inaczej, niż się spodziewała
"Singapurski pocałunek" zna niewiele osób. Na czym polega?
"Singapurski pocałunek" zna niewiele osób. Na czym polega?
Jak często powinniśmy się myć? Lekarka nie pozostawia złudzeń
Jak często powinniśmy się myć? Lekarka nie pozostawia złudzeń
Zajadasz się ziemniakami? Tak podane mogą ci zaszkodzić
Zajadasz się ziemniakami? Tak podane mogą ci zaszkodzić
Pokazała córki. Tak wyglądają nastolatki
Pokazała córki. Tak wyglądają nastolatki
Trendy prosto z Mediolanu. Oto co będziemy nosić już wiosną
Trendy prosto z Mediolanu. Oto co będziemy nosić już wiosną
Leśnik zdążył to nagrać. "Tylko dla ludzi o mocnych nerwach"
Leśnik zdążył to nagrać. "Tylko dla ludzi o mocnych nerwach"
Tak wystroiła się do TVN-u. Mikroszorty to dopiero początek
Tak wystroiła się do TVN-u. Mikroszorty to dopiero początek
Jej dziadkowie mieszkali w Polsce. Tak brzmi jej prawdziwe nazwisko
Jej dziadkowie mieszkali w Polsce. Tak brzmi jej prawdziwe nazwisko